خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

همدلی بین دو وزارتخانه بهداشت و رفاه وجود دارد

کد خبر : ۷۴۰۶۶۰

وزیر بهداشت گفت: با توجه به تغییر عوامل خطرزا، نیازمند کمک رسانه‌ها هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید نمکی، وزیر بهداشت در نشست نوروزی که امروز در وزارتخانه برگزار شد، گفت: با وجود رسانه توسعه نیافتگی در کشور رخ نمی‌دهد، همواره معتقدم یکی از رسالت مدیران پاسخگویی به حق مردم است.نشانه های توسعه یافتگی، توسعه رسانه است تا با همدلی مسائل را پیش ببرند.

وی در ادامه گفت: ما دوران موفق و طلایی را در گذشته طی کرده ایم. همچنین در دستاوردهای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توانستیم در‌کشورهای همسایه جایگاه خوبی داشته باشیم. در سال های گذشته در حوزه کاهش شاخص آسیب های مربوط به زنان در میان ۲۳‌ کشور‌ شرق‌ مدیترانه توانستیم رتبه اول را کسب کنیم، در دانشگاه‌های علوم پزشکی در‌حوزه پژوهشی، ارائه مقالات و ارائه راهکار برای ارائه خدمت دستاوردهای خوبی داریم.

وزیر بهداشت همچنین افزود: با توجه به تغییر عوامل خطرزا یقینا وارد دوره جدیدی در حوزه سلامت می‌شویم. من به عنوان وزیر بهداشت از شما خواهش می‌کنم ما را یاری کنید.

وی در ادامه اظهار کرد: در زمینه جامعه محور کردن فعالیت های وزارت بهداشت رسانه ها با مشارکت کردن برای حل معضلات اجتماعی می توانند نقش آفرینی کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در ابتدای انقلاب ۱۴ هزار‌ و ۶۰۰ طبیب داشتیم که امسال این میزان ده برابر شده است. ۲۵ درصد داروها پیش از انقلاب در کشور تولید می شد اما در حال حاضر این میزان به ۹۷ درصد رسیده است.

نمکی بیان کرد: در اوایل سال ۵۸ ، حدود ۶۰۰ دانشجوی پزشکی‌داشتیم، اما امروزه در‌ دانشگاه های‌ دولتی حدود ۶ هزار و ۱۰۰ نفر دانشجوی پزشکی داریم که تمامی این موارد دستاوردهای انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

نمکی بیان کرد: در عرصه بیماری های واگیردار وارد عرصه نوینی شدیم، امروزه با بیماری هایی مانند اچ ای وی، بیماری های مشترک انسان و دام  و کمک رسانه ها در این حوزه بسیار مهم است. در تببین جایگاه های شاخص های سلامت رسانه ها می توانند نقش پر رنگی را ایفا کنند.

وی در خصوص طرح تحول نظام سلامت گفت: این طرح در راستای کاهش هزینه های سنگین از جیب بیماران، کمک به درمان بیماری های صعب العلاج و ماندگاری خدمات پزشکی در‌نقاط کمتر توسعه یافته ادامه پیدا‌ می کند.

نمکی در خصوص ارز، دارو و تجهیزات پزشکی اظهار کرد: قطعا سال 98 سال نسبتا سال سختی است و ممکن است با تحریم‌ها شرایط ویژه‌ای را تجربه کنیم اما با تمهیداتی که اندیشیده شده در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی و ارز تخصیص یافته به آن، ارز مورد نیاز برای دارو و تجهیزات ‌پزشکی را تا پایان بهار 98 تامین می شود و نگرانی در این زمینه وجود نخواهد داشت، اما مکانیزم‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها طراحی ‌شده که به جزییات آن نمی‌پردازیم، همچنین در زمینه افزایش قیمت دارو نیز به جز افزایش سنواتی مانند سال‌های گذشته، نداریم.

وزیر بهداشت درخصوص پرونده پتروشیمی اصفهان گفت: قبل از حضور من این پرونده باز بود و در سازمان برنامه و بودجه یکی از ارکان این پرونده بود در حال حاضر این ‌موضوع را وارد بررسی مجدد کردیم و مبنا برای ما اجرای قانون و عدالت است  براین اساس تیم ‌کارشناسی در این زمینه کار می‌کنند و به محض اینکه به نتیجه قطعی برسیم، نتیجه اعلام می‌شود.

‌وزیر بهداشت با اشاره به استقرار پرونده الکترونیک سلامت تا پایان خرداد 98‌ تصریح کرد: پرونده الکترونیک سلامت، نظام ارجاع، راهنماهای بالینی و پزشکی خانواده از جمله موارد قانونی است و متاسفانه با وجود فعالیت ‌همکاران ما، این موارد خیلی به نتیجه قابل ظهوری نرسیده بود. عقیده من این است پرونده الکترونیک سلامت و استقرار آن به عنوان اصلی‌ترین ‌ریل به عنوان نظام ارجاع و پزشکی خانواده مطرح است. یعنی اگر همه پزشک خانواده داشته باشیم اما اگر پرونده ‌الکترونیک سلامت به عنوان اتوبان ورود و خروج نباشد، به نتیجه نمی‌رسیم. بنابراین تمرکز ما باید بر استقرار پرونده ‌الکترونیک سلامت باشد.‌

وی همچنین افزود: در زمینه استقرار پرونده الکترونیک سامانه سیب و ناب و سینا در استان‌ها اجرا شد و برای اولین قدم، مدیر ملی برای این پروژه تعیین ‌شده است، همچنین نسخه نویسی الکترونیک نیز ‌در بیمه سلامت در شهرهای مختلف اجرایی شد.‌

وزیر بهداشت گفت: بنابر قولی که دادیم در پایان خرداد سیستم پرونده ‌الکترونیک مستقر می‌شود و در این زمینه تردیدی وجود ندارد.همچنین زیرساخت‌ها تا حد زیادی فراهم شده است، همزمان بر طرح ‌پزشکی خانواده و نظام ارجاع نیز فعالیت داریم تا شیوه تقاضای القایی و نسخه نویسی و هزینه های بیهوده را نیز برطرف می‌کنیم.‌

نمکی در خصوص میزان طلب این وزارتخانه اظهار کرد: بخشی از بدهی وزارت بهداشت به بستانکاری ما برمی‌گردد و هفت هزار میلیارد تومان از تامین اجتماعی طلب داریم، بخشی هم مربوط ‌به تخصیص‌ها بود و توانستیم مبلغی را از تامین اجتماعی بگیریم  در نتیجه اولین قدم ما به روز ‌کردن پرداختی در کارانه پرستاران است و مدتی است که در این زمینه کار می‌کنیم تا بدهی به پرستاران پرداخت شود.‌

وزیر بهداشت گفت: وقتی در سازمان برنامه و بودجه فعالیت داشتم طبق آخرین مصوبه مجلس شورای اسلامی، انتقال شورای عالی بیمه به ‌وزارت بهداشت رای کسب نکرد و پس از آن قرار شد با توجه به برخی آیتم‌ها، انتقال دبیرخانه صورت گیرد. این موضوع از بابتی مورد ‌تردید و از بابتی مورد تسهیل است بنابراین باید مردم را به عنوان اصلی‌ترین رکن خدمت رسانی در نظر بگیریم.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر  بین من و آقای شریعتمداری هیچ اختلافی وجود ندارد همچنین دبیر جدیدی برای شورای عالی بیمه سلامت تعیین ‌می‌شود و اگر من ادعایی در تفسیر قانون ببینیم به سمت تغییر این نگاه و تامین نظر قدم برمی‌دارم. همدلی بین دو وزارتخانه بهداشت و رفاه وجود دارد.‌

او در زمینه آخرین اقدامات وزارت بهداشت در زمینه دستیاران و پزشکان طرحی گفت: در رابطه با اصلاح معیشت این افراد، باید تعهدات قبلی خود را به روز‌کنیم، پیش از اینکه تعهد جدیدی طرح کنیم. ماهانه ای که به دستیاران پرداخت می کنیم، ناچیز است. اگر بتوانیم اصلاح معیشت برای آنان در نظر‌بگیریم بسیار مطلوب است.مبلغ دریافتی‌پزشکان طرحی بسیار ناچیز است و امیدواریم در سال آینده بتوانیم اقداماتی در راستای بهبود وضعیت آنها در نظر بگیریم.

نمکی درخصوص بیماران سلامت روان بیان کرد: ما یکی از افسرده ترین ملت‌های جهان هستیم. برنامه های فرح زا به مراتب کمتر از برنامه های ماتم زا است. ما باید به سمت نشاط آفرینی حرکت کنیم که این مورد همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است. ما در گذشته به بهورزهای خود آموزش دادیم که اولین علائم افسردگی را به ما‌ گزارش دهند. ما در معاونت بهداشتی اعلام کردیم که در‌حوزه سلامت روان، پیشگیری‌را در‌ دستور کار قرار دهند.

وی در ادامه گفت: ایزوله کردن مریض روانی صحیح نیست بلکه باید به نحوی عمل کنیم که بیماران روانی احساس بدی نداشته باشند همچنین بخش های بازتوانی را در قالب‌ مراکز مشاوره گسترش‌خواهیم داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز