خبرگزاری کار ایران

در حاشیه اجلاس شورای حقوق بشر مطرح شد؛

دبیرخانه دائمی برای ثبت موارد نقض حقوق‌بشر ناشی از تحریم‌ها ایجاد شود

asdasd
کد خبر : ۷۳۸۱۲۵

شرکت‌های دارویی نیز از هرگونه تبادل محصول به شرکت‌های ایرانی اجتناب می‌کنند زیرا در معرض تهدید جدی به دلیل تحریم‌های ثانویه آمریکا هستند. چنین شرایطی موجب مشکلات متعددی چون کمبود داروی بیماران خاص، افزایش قیمت داروهای وارداتی، افزایش واسطه در بازار دارو، عدم ورود محصولات شرکت‌های تراز اول و گرایش شرکت‌های وارد کننده به سمت شرکت‌های تولید کننده کمتر شناخته شده، بازار سیاه دارو و ... می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در حاشیه چهلمین اجلاس شورای حقوق بشر، نشست جانبی با عنوان «اقدامات یک جانبه قهری و نقض حقوق بشر» در مقر سازمان ملل در شهر ژنو برگزار شد.

در این نشست که به ابتکار و سامان دهی سازمان دفاع از قربانیان خشونت برگزار شد، آقایان ادریس جزایری، گزارشگر ویژه حقوق بشر در رابطه با اقدامات قهری یک جانبه (تحریم)، گریگوار مالارد، استاد دانشگاه ژنو و عضو «شبکه تحریم» مؤسسه مطالعات بین الملل و توسعه، روح الله نصرالهی، دانشجوی دکتری مطالعات خاورمیانه و پیمان رئوفی، رئیس جوانان متخصص انجمن ملل متحد (بورلی هلیز) و رئیس سابق بنیاد کودک (آمریکا)، سخنرانی کردند.

دکتر حسن فرطوسی، پژوهشگر حقوق بین الملل در دانشگاه ژنو مدیریت این نشست را به عهده داشت.

ترس از مجازات آمریکا، مانع همکاری بانک‌ها با ایران شده است

دکتر مالارد استاد دانشگاه ژنو گفت: بانک‌ها مایل به همکاری یا ایران نیستند چون از تلافی آمریکا و قدرت‌های بزرگ می‌ترسند.

 وی درباره اس پی وی یا کانال ارتباط مالی مستقل از سوییفت توضیحاتی ارایه کرد و گفت:  اس پی وی یک راه حل تکنیکی است که به شرکت‌ها کمک می کند بدون نیاز به مجوز اوفک کار کنند اما تا زمانی از این مجوز بی‌نیاز خواهند بود که فقط دارو و مواد غذایی مبادله کنند و به اقلامی مانند نفت نپردازند. 

 

دبیرخانه دائمی برای ثبت موارد نقض حقوق‌بشر ناشی از تحریم‌ها ایجاد شود

تحریم‌ها راه را برای هر گونه مبادله دارو و غذا بین ایران و کشورهای دیگر بسته است

سخنران بعدی این نشست روح اله نصراللهی دانشجوی دوره دکتری دانشگاه آکسفورد بود. وی در ادامه این بحث گفت: هر چند در لیست بلند بالای تحریم‌های اوفک اشاره‌ای به دارو و تجهیزات پزشکی نشده است اما این تحریم‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که عملا راه را برای هر گونه مبادله دارو و غذا بین ایران و کشورهای دیگر می‌بندد.

نصراللهی افزود: اصلی‌ترین مانع در برابر مبادله کالاهای درمانی و دارو عدم دسترسی شرکت‌های ایرانی به شبکه تبادلات بین بانکی سوییفت است. از سویی شرکت‌های دارویی نیز از هرگونه تبادل محصول به شرکت‌های ایرانی اجتناب می‌کنند زیرا در معرض تهدید جدی به دلیل تحریم‌های ثانویه آمریکا هستند. چنین شرایطی موجب مشکلات متعددی چون کمبود داروی بیماران خاص، افزایش قیمت داروهای وارداتی، افزایش واسطه در بازار دارو، عدم ورود محصولات شرکت‌های تراز اول و گرایش شرکت‌های وارد کننده به سمت شرکت‌های  تولید کننده کمتر شناخته شده، بازار سیاه دارو و ... می‌شود.

تاثیر مستقیم تحریم‌ها بر ۲۳ هزار بیمار تالاسمی در ایران

نصراللهی در ادامه ضمن اشاره به بروز مشکلات متعدد برای بیماران تالاسمی در ایران گفت ۲۳ هزار بیمار تالاسمی در ایران به صورت مستقیم از این شرایط تاثیر گرفته‌اند. اصلی‌ترین تولید کننده داروی اگزجد و دسفرال یک شرکت داروسازی سوییسی است که در یک سال اخیر واردات محصولات این شرکت به ایران با مشکلات زیادی مواجه شده است. این بیماران مشکلات بسیاری داشته‌اند و افزایش قیمت دارو بر بیماران تاثیر زیادی داشته است.

    شورای حقوق بشر، دبیرخانه دائمی برای ثبت موارد نقض حقوق‌بشر ناشی از تحریم‌ها ایجاد کند

او ضمن تاکید بر ضرورت توجه ویژه به آثار بشردوستانه و حقوق بشری تحریم‌ها در ایران، پیشنهاد داد که شورای حقوق بشر یک دبیرخانه دائمی برای ثبت موارد نقض حقوق‌بشر ناشی از اقدامات قهری یکجانبه کشورهای مختلف ایجاد کند.

از نظر این دانشجوی دانشگاه آکسفورد کشورهای تحریم کننده مطابق حقوق بین الملل تعهد دارند که نسبت به رعایت ابعاد حقوق بشری و بشردوستانه اقدامات فراسرزمین خود مسئولیت پذیر باشند.

بنیاد کودک برای ارسال کمک به ایران تحت پیگرد قانونی قرار گرفته است

آخرین سخنران این نشست دکتر پیمان رئوفی از بنیاد کودک بود. وی گفت: هنگام ارائه کمک‌های بشردوستانه به یک کشور تحریم شده، سازمان‌های غیردولتی و سازمان‌های غیر انتفاعی باید طبق مقررات اوفک عمل کنند و مجوز اوفک بگیرند. پس از اخذ مجوز اوفک از وزارت خزانه‌داری ، چالش انتقال پول به ایران است.

رئوفی افزود: بنیاد کودک برای ارسال کمک به ایران تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و دچار مشکل شده است. هدف بنیاد کودک این است که کودکان مدرسه بروند.  این بنیاد برنامه‌های مختلفی را برای حمایت از کودکان در ایالات متحده و خارج از کشور اجرا می‌کند. کودکان بنیاد کودک با همکاری موسسات خیریه محلی حمایت می‌شوند.

وی تاکید کرد: در طول سال‌ها، بنیاد کودک به کودکان افغانستان، اندونزی و نپال کمک کرده است. تمرکز اصلی حمایت‌های خیریه سازمان در رابطه با ایران بوده است. بنیاد کودک مجوز اوفک را دریافت کرده است، با این حال، بانک‌های آمریکایی و بین المللی از انجام معاملات بانکی با ایران خودداری می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز