خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

وزارت علوم پیگیر برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی در هر شرایطی است

asdasd
کد خبر : ۷۳۵۳۵۶

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم از پیگیری این وزارتخانه برای برگزاری بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران تحت هر شرایطی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران امروز (یک‌شنبه ۱۲ اسفند) با حضور محمدهادی عسکری (مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم)، امین مختاری (دبیر) و مجتبی جدی (معاون بخش مناطق جشنواره) برگزار شد.

محمدهادی عسکری در ابتدای این نشست با بیان اینکه «وزارت علوم پیگیر برگزاری این جشنواره در هر شرایطی است» گفت: سعی می‌کنیم با توجه بیست و یک دوره قبل، نقاط قوت این دوره را تقویت کنیم.

 او وجه اصلی دانشگاه‌های اجتماعی را برعهده دانشجویان به خصوص دانشجویان تئاتر خواند و گفت: جشنواره دوره قبل پرافتخار بود و تمام نمایش‌های آن توانستند اجرای عمومی بگیرند، امیدوارم این دوره از جشنواره نیز با موفقیت سپری شود.

امین مختاری هم با بیان اینکه امسال سعی کردیم از استان تهران تمرکززدایی کنیم و به بخش مناطق توجه بیشتری داشته باشیم، گفت: بر همین اساس ورک‌شاپ‌های بین‌المللی را در بخش مناطق برگزار کردیم و دو استاد از فرانسه و ترکیه در این ورک‌شاپ‌ها حضور داشتند.

مختاری تصریح کرد: در این دوره از حضور دانشجویانی که خودشان را در تئاتر دانشگاهی ثابت کرده‌اند، در داوری استفاده کردیم.

 او با اشاره به اینکه در بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره، یک بخش جدید به نام تئاتر دورنما به صورت رقابتی اضافه شده، گفت: رویکرد این جشنواره در پنج محور انتخاب شده است.

مجتبی جدی هم درباره بخش مناطق این دوره از جشنواره از راه‌یابی ۱۸۸ اثر در بخش مناطق به مرحله بازبینی خبر داد و گفت: از این تعداد در نهایت ۱۳ اثر توسط هیئت انتخاب شد که یک اثر به دلیل مشکلاتی حذف شد. همچنین باتوجه به بخش مناطق در این دوره جشنواره یک کارگاه ۷ روزه در کاشان برگزار شد و یک کارگاه پانتومیم و دو کارگاه دیگر کارگردانی و بازیگری در طول جشنواره در کرمان برگزار می‌شود.

محمدهادی عسکری درباره بودجه این دوره هم تصریح کرد: بودجه این دوره جشنواره تا الان به هر نحوی تأمین شده و بعد از آن هم تأمین خواهد شد اما با توجه شرایط اقتصادی کشور و تحریم‌های آمریکا و کمبود بودجه از دبیرخانه جشنواره در خواست کردیم که صرفه‌جویی و از ظرفیت مراکز هنری استفاده شود.

امین مختاری هم به حضور مهمانان خارجی و نحوه تأمین مخارج آن‌ها اشاره کرد و گفت: برای حضور مهمانان خارجی در بخش بین‌المللی از چندی قبل با سفارت‌خانه‌ها و دانشگاه‌های مبدا گروه‌های شرکت‌کننده مذاکره کردیم و شرایطی را به وجود آوردیم که جشنواره هیچ هزینه‌ای را برای حضور این افراد پرداخت نکند.

او ادامه داد: برآورد ما برای بودجه از دوره گذشته بیشتر نشده با وجودی که هزینه‌ها چند برابر شده است. امیدوارم با تدبیر ویژه آقای عسکری در ادامه هم به مشکل برنخوریم.

مجتبی جدی در پاسخ به این سوال که «چرا یک نمایش از بخش رقابت در بخش مناطق حذف شده است» گفت: جشنواره دانشگاهی ضوابطی دارد و یکی از این ضوابط این است که کارگردان‌ها باید دانشجو باشند.

 او ادامه داد: همچنین از دیگر ضوابط این است که نمایش در جشنواره‌های دیگر تئاتری اجرا نشده باشند.

مختاری هم در پاسخ به همین سوال با بیان اینکه «جایزه اصلی این جشنواره اجرای عمومی در تهران است» گفت: اگر نمایشی در جشنواره دیگری شرکت کرده باشد، قطعاً اجرای عموم داشته است بنابراین لزومی برای شرکت در این جشنواره ندارد.

جدی همچنین یادآور شد: با توجه به اهمیت بخش مناطق، کارگاه‌هایی در کاشان با همکاری منوچهری و خانه تئاتر و در آینده کارگاه پانتومیم در کرمان برگزار می‌شود. عباس جمالی و فرهاد مهندس پور نیز قرار است در کرمان کارگاهی برگزار کنند.

او همچنین با بیان اینکه «آثار برگزیده ادوار مختلف جشنواره در شهرهای مختلف با حضور منتقدان اکران می‌شود» گفت: زنجان، کاشان، رشت و بوشهر شهرهایی هستند که درخواست اجرای چنین برنامه‌هایی را داشته‌اند.

یادآور می‌شود، بیست و دومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی از پنجم تا چهاردهم اردیبهشت سال ۹۸ برگزار می‌شود.

همچنین اختتامیه این دوره از جشنواره روز چهاردهم اردیبهشت در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز