اپل استرا از گذشته تا به امروز
خرید و فروش اپل استرا یکی از عجیبترین تاریخچههای ممکن در صنعت خودروسازی را داشته است. از خودروهایی که با حروف الفبا نامگذاری میشدند گرفته تا مدل کانسپتهایی که هیچگاه تولید نشدند، همه و همه نشان از یکچیز داشتند؛ کیفیت! اپل استرا بهتنهایی میتواند رشد صعودی یک شرکت خودروسازی تا نسل کنونی را نمایش داده و این تازه مربوط به یکی از مدلهای این برند است. مدلی که از سال 1991 تولید و عرضه به بازار شد.
اپل استرا سری F
اولین کانسپتهای خودروسازی سری اپل برای مدل استرا به سال 1991 بازمیگردد. این خودرو به مدت 7 سال (تا 1998) تولیدشده و در همان دوره نیز یکی از بهترینهای عصر خود بود. قدرت خروجی اپل یکی از سرآمدترینها بود و بررسی 110 کیلووات قدرتش آن را زبانزد خاص و عام کرد. مونتاژ این سری از اپل توسط کشورهای بسیاری نیز انجام شد که ایتالیا و تایوان تنها بخشی از این لیست طولانی هستند. درنهایت فضای پیشرفت مناسب این سری را برای سری بعدی یعنی اپل G باز کرد.
اپل استرا سری G
فروش اپل استرا F باعث شد تا بدون هر گون تردیدی ساخت مدل جدید این خودرو در دستور ساخت قرار بگیرد. تولید سری G را از 1998 آغاز شد و تا 2004 نیز به تولید مدلهای پیشرفتهتر همین سری ادامه دادند. مهمترین تغییر که این خودرو نسبت به مدل قدیمیاش کرده بود مدلهای 3، 5 و 4 دره آن بود. مدلهای 5 دره که به معنای واقعی کلمه کاروان نام میگرفتند در مدلهای سالن 4 دره در تضاد بودند و از همین رو خیلی توانستند توجه عموم را به خود جلب کنند. در ضمن جالب است بدانید سری G در ابتدا بهعنوان شورلت استرا و در برزیل ساخته شدند و همین موضوع یکی از قدرتمندترین بدنههای ممکن را به این سری میداد.
اپل استرا V8 و اکستریم
مدل کوپه اپل سری G بانام V8 به بازار عرضه شد و چندان با مدلهای قبلیاش تفاوت نداشت و تنها کوپه بود. بااینحال برخی از این خودروها تحت لیسانس TDM ساخته شدند که آنها را بهنوعی ماشین مسابقه میکرد. این سری از استراها موتورهای تجهیز شده برای مسابقات مختلف داشتند و بهنوعی اولین تجربه استرا در پیست بهحساب میآمدند. اکستریم هم طرحی از اپل بود که برای نمایش قدرت موتورهای V8 در تعداد محدود ساخته شد. این استرا در ژنو به نمایش درآمد و پسازآن هم دیگر رنگ تولید مجدد را به خود ندید. البته یک سری مشابه از استرا نیز وجود دارد که با این خودرو اشتباه گرفته میشود.
اپل استرا سری H و J
فروش اپل استرا سریH از سال 2004 آغاز شد و به مدت 5 سال ادامه پیدا کرد. مناسبترین خودروهای این سری دقیقاً سری سالن آن بودند که خیلی دیر این چرخه زمانی تولید شدند. این مدلها که تفاوت چندانی با سری قبلی نداشتند موفق به فروش چندانی هم نشدند و همین موضوع حضور مدل سالن در سال 2009 را به همراه داشت. موتورهای قدرتمندتر سری سالن باعث شدند تا اپل به فکر رده جدید از خودروهای سدان شود که بانام تجاری J وارد بازار شدند. این سری با ورود خود بازار را قبضه کردند و تا مدت طولانی در لیست پرفروشترین خودروهای سال قرار گرفتند. بااینحال فروش این سری در سال 2015 به اتمام رسید و عمر زیادی با آنها همراه نبود. این تصمیم تاکنون عجیبترین تصمیم اپل در مورد سری استرا بوده است.
اپل استرا سری K
درنهایت با رسیدن به سال 2015 به زمانی میرسیم که اپل بهصورت رسمی تولید سریK را آغاز کرد و تا همینالان هم درحالتوسعه آن است. مصرف این سری مخصوصاً در سدانها به نسبت بسیاری پایین آمده است و اکثر آنها را میتوانید با حدود 400 میلیون تومان خریداری کنید. برترین آپشنهای روز دنیا قیمت اپل استرا را به اینجا رساندهاند و هماکنون میتوان از آن بهعنوان یکی از موفقترین سریهای خودرو در طول این 30 سال اخیر یاد کرد. در پایان باید بگوییم که خرید اپل استرا حتی در قدیمیترین مدلهایش هم عاقلانه است.