خبرگزاری کار ایران

کلانتری در قزوین مطرح کرد:

آغاز پروژه‌ بدون مطالعات زیست‌محیطی جرم است/اجرای راه‌های الموت-تنکابن و رحیم‌آباد بر مبنای تصمیم‌گیری نادرست/ 256 پروژه بر زمین‌ مانده داریم

asdasd
کد خبر : ۷۲۸۰۳۷

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای 256 پروژه زمین مانده، 26 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز بود و 158 هزار شغل ایجاد می‌کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، عیسی کلانتری در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان قزوین اظهار کرد: هیچ پروژه‌ای بدون مطالعات زیست محیطی نباید آغاز شود و ادامه یابد چراکه جرم محسوب می‌شود و در برنامه ششم توسعه هم به تصویب رسیده است.

وی افزود: اگر مطالعات زیست‌محیطی پروژه‌ای، بیشتر از دو ماه به طول بیانجامد و پاسخی از سوی محیط زیست ارائه نشود حق قانونی دولت یا بخش‌خصوصی است که پروژه را آغاز کند یا ادامه دهد. پاسخ منفی محیط زیست برای پروژه‌ها هم باید منطقی و علمی باشد و در واقع دادگاه‌پسند باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بدون هیچ مطالعه‌ای نمی‎‌توان راه ساخت چراکه خیانت به مردم است. وظیفه داریم راه را برای توسعه باز کنیم اما از توسعه اشتباه هم باید جلوگیری کنیم.

آغاز پروژه‌ بدون مطالعات زیست‌محیطی جرم است/اجرای راه‌های الموت-تنکابن و رحیم‌آباد بر مبنای تصمیم‌گیری نادرست/ 256 پروژه بر زمین‌ مانده داریمتصمیم‌گیری برای احداث راه الموت-تنکابن بر چه مبنایی بوده؟

کلانتری تصریح کرد: دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، وزیر وقت اقتصاد که اهل تنکابن بود و فولاد خوزستان را فروخته بود گفته بود پول را پرداخت نمی‌کنم به شرطی‌که راه الموت-تنکابن کشیده شود که این تصمیم‌گیری با چه مبنایی صورت گرفته است. درباره جاده رحیم‌آباد هم نوبخت رئیس سازمان برنامه بودجه اذعان کرده با کدام مطالعه صورت گرفته و چه میزان خسارت می‌خواهد، وارد می‌کند. این در حالی است که این پروژه مطالعه نشده چگونه می‌خواهد به اجرا درآید.

این مسؤول خاطرنشان کرد: طبق دستور رئیس‌جمهور، ظرف پنج ماه باید نسبت به 256 پروژه بر زمین مانده از 12 سال پیش تا مردادماه سال گذشته را بررسی می‌کردم که 10 تا 15 پروژه رد شد، برخی پروژه‌های باقی مانده مشروط شد و برخی پروژه‌ها هم دستگاه‌های اجرایی باید اجرا کنند.

کلانتری تصریح کرد: برای 256 پروژه بر زمین مانده، 26 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز بود، 158 هزار شغل ایجاد می‌کرد و 64 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی آنها بوده است.

پالایشگاه مازوت اصفهان در حال تعطیلی است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به گرفتار شدن وزارت نفت در زمینه تولید مازوت در کشور اشاره کرد و افزود: در پالایشگاه‌های کشور روزانه 440 هزار بشکه مازوت تولید می‌شود که نمی‌توان این سوخت را صادر کرد و همچنین نمی‌توان در نیروگاه‌ها آن را سوزاند؛ پالایشگاه اصفهان به علت انباشت مازوت در حال تعطیلی است و در 12 کلان شهر مصرف مازوت در نیروگاه‌ها هم به حداقل ممکن رسیده است.

کلانتری ادامه داد: زمان وارونگی هوا و فصل زمستان نیروگاه شهید رجایی نباید از سوخت مازوت استفاده کند که امسال سه روز از مازوت استفاده شده است. نیروگاه شهید رجایی اگر در شرق تهران قرار داشت به‌دلیل انتقال برق آلایندگی نداشت اما به دلیل اینکه در غرب تهران قرار گرفته در زمان‌هایی که از سوخت مازوت استفاده می‌شود و یا در زمان وارونگی هوا، 20 درصد در تهران آلودگی ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: طبق اصول جهانی و کنوانسیون ریو حداکثر استفاده کشور ما از آب‌های تجدیدپذیر 40 درصد بوده؛ در حالیکه 79 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر بوده اما 94 میلیارد مترمکعب آب مصرف کرده‌ایم و در سال زراعی 97-96 120 درصد آب مصرف کرده‌ایم.

این مسؤول خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت مصرف آب نباید انتظار داشته باشیم که ریزگرد نداشته باشیم. تالاب‌ها آب‌دار باقی بمانند. تالاب الله‌آباد استان قزوین قطعا حق‌آبه‌ای دارد که کسی حق ندارد به دلیل اینکه در بالادست زمین آب ندارد آب به این تالاب نرسد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: آلمانی‌ها برای تولید یک‌میلیارد دلاری خود، معادل 100 هزار تن نفت مصرف می‌کنند در حالیکه طبق برآورد دانشگاه صنعتی شریف ما برای تولید یک‌میلیارد دلاری 850 هزار معادل نفت انرژی مصرف می‌کنیم که 500 میلیارد دلار آن صرف هزینه انرژی و نفت می‌شود.

برداشت اضافه آب از آب‌های زیرمینی در دوران ریاست‌های جمهوری

کلانتری افزود: زمان هشت‌سال ریاست‌جمهوری رهبر انقلاب میزان برداشت آب از آب‌های زیرزمینی در کشور 250 میلیون مترمکعب و زمان هشت‌سال ریاست‌جمهوری مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی میزان برداشت حدود 2.5 میلیارد مترمکعب بوده؛ این در حالی است که زمان هشت سال ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی 8.200 میلیارد مترمکعب؛ هشت سال ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد 9.5 میلیارد مترمکعب و در پنج سال ریاست جمهوری حسن روحانی حدود 8 میلیارد مترمکعب صورت گرفته که این اضافه برداشت‌ها حق این سرزمین نیست.

وی ادامه داد: برای تولید یک کیلوگرم گوشت قرمز 15 هزار کیلوگرم آب نیاز است یعنی برای یک میلون تن گوشت قرمز 15 میلیارد مترمکعب آب باید مصرف کنیم.

این مسؤول اضافه کرد: اکنون تولید ناخالص سرانه پنج هزار و پنج هزار و 200 دلار به اندازه کشورهای 50 هزار دلاری زباله در کشور تولید می‌شود یعنی هر ایرانی روزانه حدود 800 گرم زباله تولید می‌کند که باید کمتر مصرف کنیم و الگوهای مصرفی را اصلاح کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: توسعه هر صنعتی بلامانع است به شرطی که ضوابط زیست محیطی مراعات شود؛ نباید اجازه دهیم حقوق مردم قربانی شود و حقوق نسل‌های بعد از بین برود.

کلانتری با بیان اینکه در دنیا پس از روسیه هدردهنده انرژی هستیم، یادآور شد: بعد از کشور روسیه کمترین بازده انرژی را داریم که وظیفه داریم بهره‌وری انرژی را بالا ببریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز