خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آب منطقه ای لرستان عنوان کرد:

سیلاب‌های لرستان قابل مدیریت اند

asdasd
کد خبر : ۷۲۳۷۸۵

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: سیلاب های لرستان قابل مدیریت اند و می‌توان آنها را از نقمت به نعمت و تولید ثروت تبدیل کرد.

به گزارش ایلنا از لرستان، رضا میرزایی در مصاحبه با خبرنگاران در خصوص وضعیت سیل خیزی لرستان اظهار داشت: بر اساس آمارهای موجود، استان لرستان یکی از سیل خیزترین استان های کشور است که چه در دوره‌های ترسالی و چه در دوره‌های خشکسالی همیشه با تهدید سیلاب مواجه بوده است.

میرزایی با برشمردن مهمترین عوامل طبیعی که منجر به تولید سیل در لرستان می‌شود، گفت: میزان و شدت بارش، وضعیت توپوگرافی‌ و کوهستانی بودن حدود ۷۵ درصد مساحت استان، شرایط زمین‌شناسی و گسترش سازندهای ریزدانه و نفوذناپذیر در آن که باعث تولید رواناب می‌شود و نقش عوامل انسانی در تخریب پوشش گیاهی و تغییر کاربری نامتناسب اراضی، تجاوز به حریم و بستر رودخانه ها، احداث سازه های عرضی و طولی در داخل بستر و حریم رودخانه بدون توجه به آمار هیدرولوژی رودخانه در مجموع باعث افزایش تولید رواناب، وقوع سیلاب و افزایش خسارت می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان در خصوص وضعیت سیل خیزی بخش‌های مختلف لرستان اظهار داشت: حدود ۴۰ درصد از مساحت لرستان در حوزه آبریز کرخه و ۶۰ درصد مساحت آن در حوزه دز قرار دارد که بررسی ها نشانگر این است که ریسک سیلاب بخش کرخه نشین لرستان که شامل شهرستان‌های پلدختر، خرم آباد، چگنی، کوهدشت، رومشکان، نورآباد و الشتر است نسبت به بخش دز آن که شامل شهرستان‌های بروجرد، ازنا، دورود و  الیگودرز است بسیار بیشتر است.

میرزایی بیان کرد: تعداد دفعات وقوع سیلاب، سوابق و میزان خسارات سال های گذشته سیل نشان می‌دهد که شهرستان پلدختر به لحاظ قرارگیری در خروجی استان، سیل خیز ترین و آسیب پذیر ترین شهر لرستان و بعد از آن شهرستان خرم آباد در رده دوم ریسک سیلاب قرار دارد.

وی تصریح کرد: برخی مراکز جمعیتی شهرستان پلدختر در ریسک بالای سیلاب قرار دارند که تا دیر نشده بایستی قبل از وقوع فاجعه ای جبران‌ ناپذیر، کار اساسی جهت ایمن سازی آنها انجام داد.

میرزایی با بیان اینکه در صورت وقوع سیلابی با دوره بازگشت ۱۰۰ ساله هیچ شهرستانی در لرستان ایمن نخواهد بود، افزود: در صورت بروز سیلابی با دوره بازگشت بیش از یکصد ساله در بخش کرخه نشین لرستان، روستاهای بابازید و چم مهر، بخش‌های غربی مورانی و شهر معمولان و منطقه کاوکالی شهر پلدختر به شدت متحمل خسارات جانی و مالی خواهند شد.

میرزایی افزود: دبی سیلاب نهم بهمن سال جاری خرم رود برابر ۷۰۰ متر مکعب در ثانیه و مربوط به دوره بازگشت بیش از یکصد ساله است که با برخورد با موانعی چون پل های دائم در حال ساخت و پل‌های موقت به داخل خیابان های ساحلی سرریز و طغیان نمود.

وی خاطرنشان کرد: سیلاب‌های خرم رود، کشکان، چولهول، گل گل و سایر سرشاخه پس از تجمیع با دبی معادل ۲۴۵۰ متر مکعب در ثانیه و با دوره بازگشت حدود ۳۳ ساله در حوزه شهرستان پلدختر و معمولان خساراتی به زیرساخت‌های این شهرستان وارد کرد.

وی تصریح کرد: سیلاب ها قابل مدیریت اند و با یک برنامه ریزی صحیح و انجام یکسری اقدامات سازه ای و غیر سازه ای و مدیریتی با هم می توان سیلاب های لرستان را کنترل و مهار و آنها را از نقمت به نعمت و تولید ثروت تبدیل کرد.

میرزایی در خصوص راهکارهای پیشگیری و مهار سیلاب های اخیر اظهار داشت: در سال‌های گذشته تعدادی سد مطالعه شده، تعدادی هم در دست ساخت و آماده اجرا هستند که این طرح ها اگر عملیاتی و تکمیل شوند علاوه بر تامین آب شرب و صنعت بلندمدت استان و تاثیرات زیادی که بر رونق اقتصادی استان دارند، در بلندمدت برای همیشه مشکل سیلاب لرستان را حل و حق آبه های پایین دست را نیز بهتر می توان مدیریت کرد.

وی گفت: از دیگر راهکارهای تاثیرگذار، تکمیل پروژه‌های ساماندهی رودخانه هاست که طی سال‌های گذشته توسط شرکت آب منطقه‌ای در شهر خرم آباد، پلدختر، معمولان، بابازید، مورانی و چم مهر آغاز شده است، ولی به علت محدودیت‌های اعتباری فازهای بعدی آنها متوقف شده است.

ایشان راهکار سوم را انجام اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری توسط منابع طبیعی دانست که در صورت تامین اعتبار علاوه بر حفظ آب و خاک بلکه در کنترل فرسایش و رسوب و مهار سیلاب های فصلی می‌تواند نقش بسیار موثری داشته باشد.

وی تأکید کرد: شرکت آب منطقه ای لرستان و اداره کل منابع طبیعی در صورت تامین اعتبار، آمادگی لازم جهت انجام اقدامات پیشگیرانه و مدیریت سیلاب را داشته و به طور جدی این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

انتهای پیام/
حسام شفیعی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز