خبرگزاری کار ایران

کرامت الله افراشی تاکید کرد:

محوریت شاخص‌های اجتماعی در توسعه سلامت

asdasd
کد خبر : ۷۲۲۱۶۸

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نخستین مجمع سلامت شهرستان مرودشت، بر مشارکت همه نهادها و افراد جامعه در حفظ و توسعه سلامت و نقش شاخص های اجتماعی در این زمینه تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، کرامت الله افراشی با بیان اینکه تنها نداشتن بیماری تنها، به منزله داشتن سلامت نیست، و باید تعریفی از سلامت داشته باشیم، گفت: داشتن رفاه کامل جسمی، روحی، روانی و معنوی از دیگر ابعاد سلامتی محسوب می شود و مشارکت همه نهادها و حتی افراد جامعه، در حفظ و توسعه سلامت ضروری است.

او با اشاره به اینکه نکته اصلی برای ارتقای سلامت، توسعه مشارکت مردمی با هدف افزایش آگاهی سلامت جامعه و ارتقای نقش آفرینی در این زمینه است، افزود: یکی از راهکارهای اجتماعی شدن سلامت، ایجاد کانون سلامت در هر شهرستان است که باید با مشارکت مردم و سایر نهادها، موضوع سلامت را اجتماعی محور کنیم.

معاون اجتماعی دانشگاه تاکید کرد: برای اجتماعی شدن سلامت، باید در محورهای همکاری بین بخشی، جلب مشارکت مردم، ارتقای سواد سلامت مردم و تحقق عدالت در سلامت تلاش کنیم، زیرا سلامت، موضوعی مرتبط با ابعاد جسمی، روحی و روانی ست.

افراشی ادامه داد: بر اساس بیانیه سازمان بهداشت جهانی، کسانی که مسوول سلامت جامعه هستند تنها ۲۰ تا ۲۵ درصد در سلامت جامعه موثرند، اما دیگر عوامل موثر در ارتقای سلامت به عواملی خارج از سیاست گذاری سلامت بازمی گردد.

او با تاکید بر اینکه ۷۵ تا ۸۰ درصد ارتقای سلامت به سازمان های بین بخشی ارتباط دارد و خارج از اختیار وزارت بهداشت است، گفت: در تعریف سلامت اشتباه کرده ایم و در توجه به این مقوله باید سه بُعد دیگر را نیز مدنظر قرار دهیم که در تعامل نزدیک با بُعد جسمی سلامت هستند.

معاون اجتماعی دانشگاه، عوامل اجتماعی سلامت را فقر، فرهنگ، محیط، اقتصاد، سوء تغذیه، اعتیاد، طلاق، حمل و نقل، مواد غذایی، آب آشامیدنی و محصولات کشاورزی برشمرد که برای حل آنها باید مشارکت همگانی به صورت فعالانه و هدفمند انجام شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز