خبرگزاری کار ایران

به مناسبت رویارویی شاگردان موریاسو و کی‌روش در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا؛

بررسی حساس‌ترین مصاف‌های ایران و ژاپن

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۴۰۹

تیم ملی فوتبال ایران و ژاپن، بار دیگر روی در روی هم صف آرایی خواهند کرد.

به گزارش ایلنا، دو تیم ایران و ژاپن، دوشنبه در ورزشگاه هزابن‌زاید شهر العین، اولین دیدار نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا 2019 را در حالی برگزار خواهند کرد که تاکنون 17 بار به مصاف یکدیگر رفته‌اند و سهم هرکدام 6 پیروزی و 5 تساوی بوده است. به همین خاطر، به حساس‌ترین مصاف‌های این دو تیم نگاهی انداخته‌ایم.

بازی‌های آسیایی 1951 دهلی، صحنه اولین تقابل تیم ملی فوتبال ایران با ژاپن بود. چهارشنبه 16 اسفند 1329، زور دو تیم به یکدیگر نرسید و بازی با تساوی بدون گل پایان یافت. تنها در چند ساعت بعد، این دیدار مجددا برگزار شد و آنجا ایران توانست با درخشش مهدی قلی انصاری (بازیکن اسبق تیم های شاهین و تاج)، ژاپن را با نتیجه 3 بر 2 مغلوب کند، که در نهایت در آن بازی ها ایران به مقام نایب قهرمانی آسیا دست یافت.

بررسی حساس‌ترین مصاف‌های ایران و ژاپن

 

ایران و ژاپن در مرحله یک چهارم نهایی بازی‌های آسیایی 1990 پکن، بار دیگر به مصاف هم رفتند. در این دیدار که روز دوشنبه 9 مهر 1369 برگزار شد، ایران توانست با تک گل صمد مرفاوی، سامورایی‌ها را مغلوب کند و به نیمه نهایی برسد. شاگردان علی پروین در مراحل بعد با پیروزی برابر کره جنوبی و شمالی به یک قهرمانی تاریخی دست پیدا کردند.

بررسی حساس‌ترین مصاف‌های ایران و ژاپن

 

جام ملت‌های 1992 ژاپن یکی از تلخ‌ترین دیدارهایی است که در اذهان فوتبال دوستان باقی مانده است. جایی که برای اولین و آخرین بار تیم ملی فوتبال ایران در مرحله گروهی از صعود باز ماند و حذف شد. 12 آبان 1371، شاگردان علی پروین در این بازی با تک گل مشکوک به آفساید کازویوشی میورا در دقیقه 87 مسابقه، مغلوب میزبان شدند. اخراج شاه محمدی در دقیقه 60 بازی و اخراج نادر محمدخانی و فرشاد پیوس( که به اشتباه به جای کرمانی مقدم به پیوس کارت قرمز نشان داد) تلخی این بازی را صد چندان کرد.

بررسی حساس‌ترین مصاف‌های ایران و ژاپن

 

یکی از حساس‌ترین تقابل‌های ایران و ژاپن در ورزشگاه لارکین مالزی، دیدار مرحله پلی آف آسیا برای رسیدن به جام جهانی 1998 فرانسه بود. 25 آبان سال 1376 ویرا برزیلی، پس از اخراج مایلی کهن برای نخستین بار روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران نشست تا بلکه راه صعود ایران برای رسیدن به جام جهانی فرانسه را پیدا کند. زوج خداداد عزیزی و علی دایی در دقایق 56 و 58 گلزنی کردند اما گل دقیقه 119 اوکانو، منجر به اولین حضور ژاپنی‌ها در جام جهانی شد. در این دیدار عابدزاده با انگشتی شکسته و دنده‌ای آسیب دیده تا آخر در درون دروازه ایستادگی کرد تا این تصویر در اذهان برای همیشه بماند. گل بخودی معروف استاد اسدی در این مسابقه، یکی دیگر از تصاویر ماندگار ثبت شده در یاد فوتبال دوستان است.

بررسی حساس‌ترین مصاف‌های ایران و ژاپن

 

انتخابی جام جهانی 2006 آلمان. دوباره ایران دوباره ژاپن. شاگردان برانکو ایوانکوویچ موفق شدند در دیگ جوشان 120 هزار نفری آزادی، در دیدار رفت پس از 12 سال ژاپن را 2 بر 1 شکست دهند. وحید هاشمیان با به ثمر رساندن دو گل در این دیدار مرد اول آن مسابقه بود. البته این مسابقه با جان باختن تعدادی از هم وطنانمان بر اثر ازدحام همراه بود که کام همه را تلخ کرد.

بررسی حساس‌ترین مصاف‌های ایران و ژاپن

دیدار برگشت دو تیم در 26 مرداد سال 1384 در ژاپن برگزار شد. جایی که تک گل علی دایی هم نتوانست اشتباهات میرزاپور را جبران کند و تیم زیکو به برتری 2 بر یک دست یافت. در انتها هر دوتیم به عنوان تیم‌های متخب گروه به جام جهانی راه پیدا کردند.

گزارش: علی گردانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز