خبرگزاری کار ایران

سفیر کانادا در چین برکنار شد

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۳۷۹

نخست وزیر کانادا بامداد یکشنبه در اقدامی غیر منتظره اعلام کرد که سفیر این کشور در چین را به دلیل اظهارت جنجال برانگیزش ‌برکنار کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا اعلام کرد که «جان مک‌کالوم» سفیر این کشور در چین را به دلیل اظهارات جنجال برنگیزش درباره بازداشت یکی از مدیران شرکت هواوی برکنار کرده است.

مک کالوم پیشتر گفته بود که «مِنگ وان‌ژو» مدیر مالی هواوی مدارک محکمی برای مخالفت با درخواست آمریکا جهت استرداد او به واشنگتن در اختیار دارد.

برخی نمایندگان گروه مخالف و سفرای پیشین، مک کالوم را به دخالت سیاسی غیر قابل قبول در موضوعی متهم کردند که به شدت به روابط چین و کانادا آسیب رسانده است.

مقام­‌های کانادا ماه گذشته میلادی منگ را به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران بازداشت کردند.

چین نیز پس از این موضوع، دو شهروند کانادایی را به دلایل مرتبط با امنیت ملی بازداشت کرد.

دادگاه چین پس از آن محاکمه یک تبعه کانادائی را که به دلیل قاچاق مواد مخدر حبس و به اعدام محکوم شده بود،‌ ارجاع داد.

ترودو شب گذشته با انتشار بیانیه­‌ای از مک کالوم خواست استعفای خود را به عنوان سفیر این کشور در چین ارائه دهد اما دلایل آن را ذکر نکرد.  

برخی دیپلمات‌ها و کارشناسان سیاسی اعلام کردند که این برای نخستین بار است که یک سفیر کانادایی به صورت رسمی برکنار می­‌شود.

ترودو پنج شنبه گذشته به خبرنگاران گفت که قصد ندارد مک کالوم را که از اظهارات خود عذر‌خواهی کرده، برکنار کند.

اما روزنامه «تورنتو» روز جمعه به نقل از مک‌کالوم نوشت که اگر (آمریکا) از درخواست استرداد (منگ وانژو) منصرف شود، این موضوع برای کانادا خیلی خوب خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز