خبرگزاری کار ایران

افزایش متقاضیان پناهندگی در عربستان طی ۵ سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۷۱۷۳۳۹

آمارهای کمیساریای عالی امور پناهندگان نشان می‌دهد که تعداد متقاضیان پناهندگی در عربستان سعودی در سال ۲۰۱۷ در مقایسه با سال ۲۰۱۲ میلادی، ۳۱۸ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، مجله اکونومیست انگلیس نوشت که موضوع فرار اخیر «رهف القنون» دختر جوان سعودی و پناهندگی وی به کانادا توجه افکار جهان را به وضعیت هزاران زن و مرد سعودی که از شرایط سخت عربستان می‌گریزند، جلب کرده است.

آمارهای کمیساریای عالی امور پناهندگان نشان می‌دهد که تعداد متقاضیان پناهندگی در عربستان سعودی در سال ۲۰۱۷ در مقایسه با سال ۲۰۱۲ میلادی،  ۳۱۸ درصد افزایش یافته است. 

کمیساریای پناهندگان وابسته به سازمان ملل تأکید می‌کند که تعداد متقاضیان پناهندگی سعودی در سال ۲۰۱۷ به حدود ۸۱۵ نفر رسیده است حال آنکه این رقم در سال ۲۰۱۲ کمتر از ۲۰۰ نفر بوده است. این مجله انگلیسی می‌نویسد که تعداد متقاضیان پناهندگی در سال ۲۰۱۷ بسیار کمتر از سال ۲۰۱۶ بوده است. 

بر اساس تحلیل مجله اکونومیست، دلیل افزایش وخامت اوضاع پناهندگی سرکوب مخالفان توسط سران سعودی است اما این افزایش فقط به دوره انتصاب «محمد بن سلمان» به ولیعهدی در سال ۲۰۱۷ مرتبط نمی‌شود بلکه قبل از این سال نیز روند رو به افزایش آن ثبت شده است.

به گزارش این مجله، درخواست‌های پناهندگی که توسط کمیساریای عالی امور پناهندگان ثبت می‌شود، حقیقت کامل را نشان نمی‌دهد، چرا که بیشتر سعودی‌های ناراضی از اوضاع داخلی این کشور جرأت تقاضای پناهندگی ندارند.

این مجله انگلیسی به وضعیت «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقدی استناد می‌کند که در کنسولگری کشورش در استانبول به قتل رسید. بر این اساس که وی درخواست پناهندگی نداده بود زیرا خود را مخالف نظام سعودی نمی‌دانست اما از ترس آزار و اذیتی که به دلیل انتقاداتش نسبت به برخی فعالیت‌ها در ریاض متوجه او بود،‌ به آمریکا گریخت.  

مجله اکونومیست تأکید می‌کند رویکرد تبعید اختیاری که خاشقجی انتخاب کرده بود، در حال حاضر توسط بسیاری از سعودی‌های لیبرال و آزادی‌خواهی که در لندن و واشنگتن، دو مقر انتخابی بسیاری از مخالفان سعودی حضور دارند،  در پیش گرفته شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز