خبرگزاری کار ایران

مجری طرح گندم:

۹۰ درصد گندم کشور مکانیزه کشت می شود

asdasd
کد خبر : ۷۱۶۳۹۸

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت:۹۰ درصد کشت گندم دیم و ۷۵ درصد گندم آبی در کشور مکانیزه انجام می شود.

به گزارش ایلنا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، اسماعیل اسفندیاری پور به پروژه مشترک ایران و موسسه بین المللی تحقیقات سیمیت اشاره کرد و اظهار داشت: این پروژه در سه استان مهم تولید گندم آبی خوزستان، گلستان و فارس و در دیمزارهای چهار استان همدان، قزوین، زنجان و اردبیل در حال اجرا است.

وی افزود: انتظار داریم با اجرای این پروژه ظرف پنج سال و در پایان برنامه ششم توسعه در ۵۰ درصد از این اراضی ۲۵ درصد افزایش عملکرد داشته باشیم.

اسفندیاری پور در توضیحی بیشتر گفت: در استان های خوزستان، فارس و گلستان کشت روی پشته های بلند در اراضی آبی در دستور کار قرار گرفته و این روش کمک می کند که با یک بار رفت تراکتور، کشت کامل در مزرعه انجام شود.

وی حفظ مواد آلی، صرفه جویی در آب و حفظ ۲۵ تا ۳۰ درصد بقایای گیاهان در خاک را از دیگر مزیت های این روش کشت گندم عنوان کرد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در حال حاضر این روش کشت با مشارکت کشاورزان در استان خوزستان در شش پایلوت ۵ هکتاری، گلستان چهار پایلوت ۵ هکتاری و فارس سه پایلوت ۵ هکتاری در اراضی آبی اجرا می شود.

وی اضافه کرد: کشت گندم روی پشته های بلند در دیمزارهای قزوین در یک پایلوت ۱۰ هکتاری، زنجان دو پایلوت ۱۰ هکتاری، اردبیل دو پایلوت ۱۰ هکتاری و همدان دو پایلوت ۱۰ هکتاری در حال اجرا است.

اسفندیاری پور درباره پروژه مشترک ایران و موسسه بین المللی تحقیقات ایکاردا در حوزه گندم نیز گفت: با اجرای این پروژه در استان های لرستان، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی نتایج خوبی به دست آمده و این اقدامات از جمله کشاورزی حفاظتی و توسعه ارقام جدید دیم را در دیمزارهای پنج استان ایلام ، مرکزی، خراسان شمالی، خراسان رضوی و آذربایجان غربی نیز تعمیم داده ایم.

وی در عین حال اذعان داشت: کشت محصولات جدید مانند ارقام نخود و گیاهان علوفه ای در تناوب زراعی با گندم و جو در مناطق دیم این پنج استان در دستور کار قرار گرفته است که به پایداری تولید و حاصلخیزی خاک منجر خواهد شد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، کنترل عوامل خسارت زا و اجرای کلاس های آموزشی برای کشاورزان پیشرو و کارشناسان در استان ها در این حوزه را از دیگر اقدامات نام برد و تصریح کرد: کلاس های آموزشی قبل از انجام عملیات زراعی و به تناسب شرایط اقلیمی استان ها با استفاده از محققان و دانشمندان برتر کشاورزی کشور برگزار می شود.

وی با بیان این که سال گذشته میزان سن زدگی در گندم کمتر از ۳ دهم بود، اظهار داشت: برگزاری کلاس های آموزشی برای کشاورزان به کاهش آفات، بیماری ها و علف های هرز کمک می کند.

اسفندیاری پور افزود: آفات، بیماری ها و علف های هرز در مجموع به طور متوسط تا ۳۰ درصد به گندم خسارت وارد می کنند.

وی توسعه آبیاری میکرو یا تیپ را از دیگر برنامه ها و اقدامات فنی در حوزه گندم کشور عنوان و تصریح کرد: ۴۵ هزار هکتار از اراضی آبی گندم به سیستم آبیاری تیپ مجهز شده که انتظار توسعه بیشتر را در این زمینه داریم.

اسنفدیاری پور، افزایش بهره وری آب و پایداری تولید گندم را از مزیت های اجرای سیستم آبیاری تیپ در مزارع دانست و گفت: کشاورزان پیشرو با این روش آبیاری به ازای هر متر مکعب آب ۲.۵ تا ۳ کیلو گرم دانه گندم تولید کرده اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز