خبرگزاری کار ایران

رییس شورای رقابت:

با كسی رفاقت نداریم/قیمت محصولات پارس خودرو به زودی اعلام می شود

asdasd
کد خبر : ۷۱۶۳۹

قیمت‌های اعلام شده با دستور‌العمل فعلی مطابقت می‌کند، اما در صورت مشاهده هرگونه تخلف از طرف خودروسازان شورای رقابت در کنار دیگر ارگان‌های نظارتی وارد عمل خواهد شد و جریمه‌هایی را برای خودروسازان در نظر خواهد گرفت.

رییس شورای رقابت گفت: تعیین نرخ محصولات پارس خودرو در انتظار اعلام نرخ تورم بخشی از سوی بانک مرکزی است.

به گزارش ایلنا، جمشید پژویان در نشست خبری با خبرنگاران درباره محاسبه و اعلام تورم بخشی خودروهای لوکس داخلی گفت: با توجه به این‌که خودروهای پارس خودرو به دلار بیشتری احتیاج دارند من جلسه‌ای با مدیرعامل پارس خودرو داشته و اطلاعاتی گرفته‌ام که این اطلاعات به بانک مرکزی ارسال شده و با توجه به این اطلاعات تورم بخشی محاسبه و اعلام خواهد شد.

رییس شورای رقابت با بیان این‌که دستور‌العمل قیمتی این شورا ثابت خواهد بود، گفت: قیمت‌های اعلام شده تا اطلاع ثانوی هیچ تغییری نخواهند کرد و هرگونه کاهش و یا افزایش قیمت منوط به تغییر در پارامتر‌های دستور‌العمل شورا خواهد بود.

پژویان تصریح کرد: مردم می‌توانند با توجه به دستور‌العمل اعلامی شورا وارد بازار شده و خودروهای مورد نظر خود را خرید کنند. اگر چشم‌ انتظار تغییر در قیمت‌ها هستند یا باید پارامترها تغییر کنند و یا با توجه به درخواست خودروسازان شورای رقابت در دستور‌العمل فعلی خود تجدید‌نظر کنند.

 وی با بیان اینكه این شورا با کسی رفاقت ندارد،گفت: قیمت‌های اعلام شده با دستور‌العمل فعلی مطابقت می‌کند، اما در صورت مشاهده هرگونه تخلف از طرف خودروسازان شورای رقابت در کنار دیگر ارگان‌های نظارتی وارد عمل خواهد شد و جریمه‌هایی را برای خودروسازان در نظر خواهد گرفت.

این اقتصاد‌دان با بیان این‌که گام بعدی شورای رقابت در حوزه خودرو بررسی نهاد‌ه‌های خام موثر در صنعت خودرو خواهد بود، توضیح داد: در حال حاضر مرکز ملی رقابت طرحی را بررسی می‌کند که در صورت پایان‌یافتن آن برای بررسی بخش‌های موثر در صنعت خودرو مانند قطعه‌سازان شورا وارد عمل خواهد شد و نسبت به بازار آن دستور‌العمل‌های جدیدی را تدوین خواهد کرد.

پژویان با بیان این‌که شورای رقابت تاکنون با هیچ‌کس رفاقت نکرده است، گفت: اگر می‌بینید که شورا در حال حاضر برای پیگیری بسیاری از وظایف خود با مشکلات مالی روبه‌رو است به دلیل نبود بسیاری از این ساخت‌وپاخت پشت پرده است.

وی در رابطه با علت تفاوت برخی از قیمت‌های محاسبه شده در رابطه با قیمت خودرو اعلام کرد: این اتفاق به این دلیل افتاد که برخی از خودروسازان در محاسبه و اعلام هزینه‌های مالی خود برخی پارامتر‌ها را لحاظ نکرده بودند. برای مثال خودروسازان هزینه‌های مالی خود را آن‌طور که حقیقت داشت به ما اعلام نکرده بودند که البته این امر از روی عمد نبود، اما در جریان جلساتی که شورا با خودروسازان داشت این ابهام برطرف شد و قیمت‌های رسمی انتشار یافت.

رییس شورای رقابت با دفاع از دستور‌العمل محاسبه‌شده برای بازار خودرو اعلام کرد: قیمت تعادلی در نظر گرفته شده در دستور‌العمل مربوط به فروردین‌ماه سال گذشته است که در آن روزها خودروسازان در شرایط خوبی قرار داشتند و حتی برای فروش محصولات خود شرایط مختلف تخصیصی در نظر می‌گرفتند به همین دلیل این قیمت‌ها نباید چندان مورد شکایت خودروسازان باشد.

وی ادامه داد: نحوه‌ی محاسبه دستور‌العمل قیمتی نیز کاملا اصولی و بر مبنای علم اقتصاد صورت گرفت. ما با توجه به تورم بخشی صنعت خودرو عمل کردیم که رسما از طرف بانک مرکزی اعلام شد. پارامتر دیگر نیز شاخص کیفیت خودروها بود که سازمان استاندارد آن را مشخص کرد. این دو پارامتر در کنار شاخص بهره‌وری نشان می‌دهد دستور‌العمل شورا کاملا حساب‌شده و علمی صورت گرفته است.

پژویان افزود: برخی افراد گمان می‌برند که شورای رقابت در یک جلسه به صورت کلی همه ابعاد بازار خودرو را بررسی خواهد کرد و نتیجه را مشخص می‌کند در صورتی که قطعا چنین چیزی نیست و شورا از زمان ورود خود به عرصه‌ی قیمت‌گذاری به صورت شبانه‌روزی برای رسیدن هرچه زودتر به یک دستور‌العمل صحیح و قطعی تلاش کرد که نتیجه‌ی آن را در بازار مشاهده می‌کنیم.

پژویان با تاکید بر اینکه شورای رقابت قیمت‌گذاری نمی‌کند و دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو را تدوین و ارایه کرده است، افزود: در بررسی ها نهاده هایی بین 100 تا 200 درصد رشد قیمت داشته اند اما در تدوین دستورالعمل جدید به بهره وری، نرخ تورم و شاخص کیفیت در تعیین قیمت خودرو توجه شده است.

وی ادامه داد: بسیاری دیگر از بازارها که دارای انحصار هستند، هم به حوزه فعالیتهای شورای رقابت مربوط می شود و برخی از این حوزه ها بی ارتباط با صنعت خودرو نیست. مرکز ملی رقابت مشغول جمع آوری اطلاعات لازم درباره قطعه سازان است اما اینکه بخواهند پس از جمع آوری اطلاعات به تدوین دستورالعمل جدید برای قطعه سازان بیانجامد و یا اساساً به این بخش ورود پیدا کند، با شورای رقابت است.

پژویان با اشاره به اینکه بحث خودروهای خارجی به دلیل سهم ورود 3 تا 4 درصدی به بازار ایران از ابتدا هم دنبال نشد، گفت: درباره تندر و مگان امروز و با مدیر عامل پارس خودرو صحبت شد و با توجه به اینکه این خودروها ارزبری بیشتری دارند، اطلاعات جمع آوری شده را به بانک مرکزی ارایه کردیم و باید در روزهای آینده وضعیت تورم این خودروها نیز اعلام شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز