خبرگزاری کار ایران

زیباکلام در گفت‌وگو با ایلنا:

كاندیداهای اصلاح‌طلب فارغ از سهم‌خواهی به نفع هاشمی کنار بروند

asdasd
کد خبر : ۷۱۴۸۵

نه هاشمی رفسنجانی و نه خاتمی و نه هیچ رهبر دیگر اصلاح‌طلبی سهم‌خواهی را نخواهد پذیرفت و با چنین نامزدهایی صریح و علنی برخورد خواهند کرد/ وقتی خاتمی تمام قد از رفسنجانی دفاع و اعلام حمایت می کند فکر نمی کنم جایی برای اما و اگر برای دیگران باقی بماند.

استاد علوم مسائل سیاسی دانشگاه تهران گفت: شرایط فعلی آزمون واقعی برای سنجش کسانی است که با ادعای اصلاح طلبی وارد انتخابات شده‌اند و باید دید تا چه میزان می‌خواهند از یونیفورم اصلاح طلبی برای به دست آوردن محبوبیت استفاده کنند.

صادق زیباکلام در گفتگو با خبرنگار ایلنا، ضمن اشاره به اینکه تمام اصلاح طلبانی که برای کاندیدا شدن اقدام کردند را اصلاح طلب نمی‌دانم، تصریح کرد: خیلی از نامزدهایی که با بلیط اصلاح طلبی وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری و حتی انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی شده‌اند اصلاح طلب نیستند. آنها همیشه اصرار داشتند که اصلاح طلبند و از طرفی اصول گرایان نیز از آنها دفاع می‌كردند و می‌گفتند اصلاح طلبی در اختیار جمع به خصوصی نیست.

وی ادامه داد: اصول‌گرایان همواره تاکید داشتند که مگر اصلاح طلبی حزب است که همه افراد برای عضویت در آن کارت داشته باشند؟

زیبا کلام با تاکید بر این نکته که شرایط فعلی آزمون واقعی برای سنجش میزان پایبندی نامزدهایی است که خود را اصلاح طلب می‌دانند تصریح کرد: در نهایت مشخص می‌شود آنان تا چه میزان اصلاح طلب هستند، زیرا اصلاح طلبی درست است که کارت عضویت ندارد و هرکس می تواند خود را اصلاح طلب خطاب یا توصیف کند اما در عین حال سه ویژگی مهم وجود دارد که اصلاح طلبی واقعی را از اصلاح طلبی بدلی تفکیک می‌کند.

وی ادامه داد: اولین ویژگی سابقه سیاسی و عملکرد نامزدهای مدعی اصلاح طلب بودن است که آنان در گذشته تا چه میزان از اصول و آرمان های اصلاح طلبی دفاع می کرده اند. معیار دوم تایید آنان از سوی رهبری جریان اصلاح طلب می‌باشد و بالاخره مهم ترین معیار نظر طرفداران اصلاحات در جامعه است. اینکه مردم و طرفداران اصلاحات چه میزان یک فرد و چهره سیاسی را اصلاح طلب می شناسند.

وی در ادامه تشریح کرد: به عنوان مثال نامزد مجلسی که در انتخابات اسفند سال90  در یک شهرستان کوچک هم نمی‌تواند به عنوان یک چهره اصلاح طلب رای بیاورد آیا در صورت اصرار بر ادامه حضورش می‌توان گفت معتقد به آرمان اصلاح‌طلبی است؟

وی افزود: بنابراین من معتقدم که با توجه به سه معیار بیان شده از امروز یک شنبه 22اردیبهشت ماه و با توجه به شور، هیجان و امیدهایی که ثبت نام آقای هاشمی رفسنجانی دیروز عصر به وجود آورد درست نیست که هیچ نامزد دیگری تحت عنوان اصلاحات و اصلاح طلب همچنان در رقابت باقی بمانند.

زیباکلام یادآور شد: به نظر بنده اولین شرط اصلاح طلب بودن احترام به مردم است و اینکه مردم آقای هاشمی را به عنوان نامزد اصلی جنبش اصلاحات به رسمیت شناخته‌اند. بنابراین از امروز هر نامزدی که به نام اصلاحات و اصلاح طلبی ثبت نام کرده است می بایستی رسماً به نفع آقای هاشمی رفسنجانی کنار رود و هر نامزدی به هر دلیل، توجیه و بهانه ای به عنوان نامزد جریان اصلاحات در رقابت ها باقی بماند از سوی مردم پذیرفته نخواهد شد و چنین نامزدی رای اصلاحات و اصلاح طلبی را نخواهد داشت و صرفاً برای شهرت و محبوبیت و خبرسازی برای خودش در رقابت باقی می ماند.

وی در خصوص احتمال سهم خواهی کسانی که به عنوان اصلاح طلب در انتخابات شرکت کرده اند،‌افزود: این یک درد بزرگ و فاجعه خواهد بود که یک نامزد اصلاح طلب بواسطه سهم خواهی از اقای هاشمی رفسنجانی حاضر شود کنار رود. یعنی درست متاسفانه مثل وضعیتی که در اردوگاه اصولگرایان برقرار شده است. خیلی از کاندیداهای اصول گرایی می‌دانند که شانسی برای پیروزی در انتخابات ندارند اما شرکت کردند که سهم خواهی کنند و اصلاح طلبان نباید چنین رفتاری داشته باشند.

وی در ادامه افزود:نه آقای هاشمی رفسنجانی و نه آقای خاتمی و نه هیچ رهبر دیگر اصلاح طلبی سهم خواهی را نخواهد پذیرفت و به شدت با چنین نامزدهایی صریح و علنی برخورد خواهد کرد.اصلاح طلبی یعنی دموکراسی خواهی یعنی به آرا و اندیشه های مردم احترام گذاشتن و از خرد جمعی و رهبری جمعی، تمکین کردن. هر کس خودش را اصلاح طلب می داند باید اعلام کند من به عنوان حسن روحانی، من به عنوان محمدرضا عارف و غیره به نفع آقای هاشمی از شرکت در انتخابات انصراف می دهم.

زیباکلام با تاکید بر اینکه رهبر اصلاحات نیز از هاشمی رفسنجانی دفاع کرده است یادآور شد: وقتی آقای خاتمی تمام قد از رفسنجانی دفاع می کند و اعلام حمایت رسمی از او کرده است فکر نمی کنم جایی برای اما و اگر برای دیگران باقی بماند. هر نامزدی که با عنوان اصلاح طلبی باقی بماند نه اصلاح طلب است و نه مردم او را قبول دارند و نه اصلاحات او را قبول دارد.

زیباکلام در پایان عنوان کرد: اگر افراد رهبری اصلاحات را نمی پذیرند شانسی برای پیروزی در انتخابات نخواهند داشت. هر نامزد دیگری که بیاید از محمدرضا عارف گرفته تا شریعتمداری بیشتر از 7 تا 10 هزار رای نخواهد داشت. در سال 84 اتفاق نظر بین کاندیدای اصلاح طلب و آقای هاشمی وجود نداشت اما این بار رهبری اصلاح طلبان قاطع و منسجم عمل کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز