خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

بازنگری در همکاری‌های امنیتی مهمترین اهرم ایران برای اعمال فشار به اروپا/ سیاست چماق و هویج بروکسل نسبت به تهران/ به سمت خروج از برجام حرکت نخواهیم کرد

asdasd
کد خبر : ۷۱۴۲۱۶

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: اتحادیه اروپا نشان داد علیرغم ادعاهای خود، توان مقاومت در برابر فشارهای امریکا را ندارد و نمی‌خواهد هزینه‌ای پرداخت کند.

مرتضی مکی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درخصوص تاخیر اتحادیه در راه‌اندازی و اجرای SPV گفت: اینکه سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا برای مراوده مالی و همکاری اقتصادی با ایران با گذشت چند ماه هنوز راه‌اندازی و اجرایی نشده است، بخشی از آن به ناتوانی و ضعف اتحادیه اروپا بازمی‌گردد. 

اجماع ۱۰۰ درصدی نسبت به راه‌اندازی و اجرای SPV در درون اتحادیه اروپا وجود ندارد

وی ادامه داد: علیرغم ادعاهای اتحادیه اروپا در نقش‌آفرینی در مسائل منطقه‌ای و تحولات جهانی، تاخیر در اجرای SPV نشان داد اتحادیه در تداوم همکاری‌های اقتصادی‌اش با ایران دارای ضعف‌هایی است و نمی‌تواند اراده سیاسی خود عملی کند.

این کارشناس مسائل اروپا به صف‌بندی‌های درونی در اتحادیه اروپا نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در درون اتحادیه اروپا هم اجماع ۱۰۰ درصدی نسبت به راه‌اندازی و اجرای SPV وجود ندارد و فشارهای ایالات متحده نیز بر این مسئله اثر گذاشته است چراکه برخی از کشورهای اروپایی نمی‌خواهند هزینه مخالفت با امریکا را پرداخت کنند. 

مهمترین اهرم ایران برای اعمال فشار به اروپا همکاری‌های امنیتی است

مکی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود ایران درصدد بازنگری در برخی از همکاری‌های امنیتی خود در قبال اتحادیه اروپاست نیز تصریح کرد: مهمترین اهرم ایران برای اعمال فشار سیاسی به اروپا و مطالبه عملیاتی‌سازی وعده آنها، بازنگری در همکاری‌های امنیتی است که می‌تواند از آن در جهت تامین خواسته‌های خود بهره‌برداری کند. 

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها تاکید دارند که برجام یک توافق دوجانبه یا اقتصادی نیست، خاطرنشان کرد: مهمترین مزیت برجام برای اروپا، دستاوردهای امنیتی آن است. به عبارت دیگر، اتحادیه اروپا به خاطر نگرانی‌هایش نسبت به خاورمیانه مبنی بر بروز بحران‌های جدید و تشدید تنش‌های سابق، برجام را دستاوردی بزرگ برای مدیریت وضعیت خاورمیانه می‌داند. به همین خاطر ایران می‌تواند از این اهرم، استفاده و اروپایی‌ها را وادار به تحقق وعده‌هایشان کند و نشان دهد دست‌هایش در برابر خلاف وعده‌های اروپا بسته نیست. 

سیاست چماق و هویچ، بر منفی شدن روابط ایران و اروپا بی‌تاثیر نیست

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی درباره تحریم جدیدی اتحادیه اروپا علیه وزارت اطلاعات و تاثیر آن بر فضای روابط طرفین ابراز داشت: کشورهای شمال و شرق اروپا به دنبال یافتن بهانه‌ای هستند تا اروپا به وعده خود عمل نکند. البته نخست‌وزیر دانمارک و دیگر مقامات اروپایی تاکید داشته‌اند که این تحریم‌ها اثری بر تعهدات اروپا نسبت به برجام ندارد. 

مکی افزود: این رویکرد اروپا یادآور سیاست چماق و هویجی است که امریکا هم در قبال ایزان ایفا می‌کند و بی‌تردید این تحریم‌ها و آن سیاست، بر منفی شدن روابط ایران و اروپا بی‌تاثیر نیست. 

اروپا نمی‌خواهد هزینه‌ای پرداخت کند

وی در پاسخ به این سوال که آیا اعمال این تحریم‌ها را می‌توان نشانه بی‌خیال شدن اروپا در قبال اجرای SPV قلمداد کرد؟ بیان کرد: من اسم این مسئله را ضعف اتحادیه اروپا در عملی کردن اراده خود می‌گذارم. اتحادیه اروپا نشان داد علیرغم ادعاهای خود، توان مقاومت در برابر فشارهای امریکا را ندارد و نمی‌خواهد هزینه‌ای پرداخت کند. 

این پژوهشگر مسائل بین ‌الملل در پاسخ به این سوال که آیا اعمال تحریم اتحادیه اروپا و بازنگری ایران در همکاری‌های امنیتی خود با اروپایی‌ها می‌تواند به لغو برجام منجر شود؟ یادآور شد: ایران به سمت خروج از برجام حرکت نخواهد کرد. این یک اصل کلی است چراکه خروج از برجام، خواسته امریکا و اسراییل است که براساس آن، می‌توانند تحریم‌های ملغی شده سازمان ملل متحد علیه ایران را مجددا احیا کنند.

مکی با بیان اینکه ایران برای بازنگری در همکاری‌هایش می‌تواند بخشی از تعهداتش را در برجام تعلیق کند ولی از برجام خارج نمی‌شود، عنوان کرد: زمانی که ایران از بازنگری در همکاری‌های امنیتی با اروپا سخن می‌گوید یعنی به دنبال استفاده از برجام نیست بلکه درصدد استفاده از ابزارهای دیگر است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز