خبرگزاری کار ایران

«در عمق میدان» در کارفه نمایش داده شد

asdasd
کد خبر : ۷۱۳۶۴۰

هرگاه تصوراتمان از شهر و واقعیت جاری در شهر فاصله‌شان از هم زیاد شود، شهروند به لحاظ ذهنی دچار دچار آشفتگی و استرس می‌شود؛ نوعی احساس گمگشتگی و ناامنی؛ این چیزی است که در فیلم با آن روبرو می‌شویم و پدر بزرگ را می‌بینیم که دیگر شهر را نمی‌شناسد و در آن غریبه است.

به گزارش ایلنا، در اتاق مستند کارفه، این هفته مستند «در عمق میدان» به کارگردانی بهروز ملبوس باف اصفهانی نمایش داده شد.

پس از این جلسه نمایش مستند، پوریا جهانشاد، منتقد و پژوهشگر، درباره آن گفت: این مستند به سفارش شهرداری اصفهان ساخته شده است ولی نهایتا انتقادهای جدی هم به شهرداری وارد می کند و مستندساز با هوشمندی کار خودش را انجام می دهد. امتیازی که این مستندساز دارد این است که به شدت با گوشت و خون اصفهان عجین است و عِرق عجیبی روی این خطه دارد. او نسبت به وضعیت اصفهان حساس است و این ویژگی او را از سایر مستندسازانی که به وضعیت شهر می‌پردازند، متمایز می کند. در این فیلم بر دو نکته بسیار مهم در مباحث شهری تاکید می‌شود؛ یکی چیزی که به آن منظر ذهنی شهر می‌گوئیم که در واقع تصوراتی است که از شهر در ذهنمان داریم؛ نکته مهم این است که هرگاه تصوراتمان از شهر و واقعیت جاری در شهر فاصله‌شان از هم زیاد شود، شهروند به لحاظ ذهنی دچار دچار آشفتگی و استرس می‌شود؛ نوعی احساس گمگشتگی و ناامنی؛ این چیزی است که در فیلم با آن روبرو می‌شویم و پدر بزرگ را می‌بینیم که دیگر شهر را نمی‌شناسد و در آن غریبه است.

اما نکته مهم دیگر که در فیلم به آن تاکید می‌شود، نوعی همدستی بین متخصصان یا همان مهندسین مشاور با حاکمان شهر و شهرداری است که برای شهر فاجعه رقم می‌زند. در فیلم می‌بینیم که چگونه از برخی کسبه سلب مالکیت می‌شود و فضای شهری به میدانگاهی تبدیل می‌شود که کمترین اقبال اجتماعی به آن وجود ندارد. هنوز هم وقتی بعد از چند سال از اجرای پروژه شما به میدان امام علی می‌روید متوجه می‌شوید که مردم گرایشی به حضور در آنجا ندارند و این میدان نتوانسته به فضای اجتماعی مناسب تبدیل شود.

مونا زندی حقیقی –فیلمساز- نیز در ادامه این نشست گفت: وقتی خاطره شهری از بین می‌رود، با آن خیلی چیزها از بین می‌رود، وقتی ساختمان‌های قدیمی شهر را دیگر نمی‌بینی یا محله‌ات را دیگر نمی‌بینی، به مرور ریشه‌هایت را گم می‌کنی و این اتفاقی است که امروز در طرح‌های شهرسازی دارد برای شهرها و ساکنانش ازجمله همانطور که در فیلم «در عمق میدان» شاهدیم برای اصفهان رخ می‌دهد.

جهانشاد افزود: اگر فقط تصمیم‌گیران کسانی بودند که پول و نفوذ داشتند تکلیف روشن بود اما مسئله این است که گروه واسطه‌ای به اسم مهندسین مشاور وجود دارد که کار تسهیل‌گری برای نیروهای اقتصادی و سیاسی انجام می‌دهند و برای آنها کسب مشروعیت می‌کنند که در نهایت شهر را دچار آسیب می‌کنند؛ حالا در فرمت طرح‌های جامعه یا اشکال دیگر. در این طرح‌ها چیزی که به آن توجهی نمی‌شود زیست اجتماعی شهروندان است و دلیل این بی‌توجهی هم این است که این متخصصان همواره نگاهی از بالا به شهر دارند و به شهر صرفاً به عنوان یک کالبد می‌نگرند.

بهروز ملبوس باف اصفهانی –مستندساز- نیز درباره وضعیت اصفهان افزون بر آن چه در مستندش به تصویر کشیده است، گفت: روند تخریبی که در اصفهان برای ساختن اماکنی که به هیچ دردی هم نمی‌خورند و مخل زندگی‌اند چند سالی است آغاز شده است. فکر می‌کنم زمینه‌ای ایجاد شده که بخشی از درآمد نفتی هزینه برای ساخت و ساز مال‌ها و طرح‌های معماری شهری در اصفهان شود.

جهانشاد سوالی طرح کرد: در تهران گروه‌هایی شکل گرفته‌اند که در کنار هم سعی می‌کنند مانع از تخریب بافت‌های قدیمی شوند. آیا در شهری مثل اصفهان چنین محافلی شکل نگرفته‌اند؟

ملبوس باف پاسخ داد: اصلا این روند تخریبی انگار دیده نمی‌شود. همه انگار در یک فضای مجازی زیست می‌کنند و کنشی در فضای حقیقی ندارند.

جهانشاد افزود: این مستند بسیار مهم است چون چشممان را به سوی حقایق مهمی درباره اکنون شهر اصفهان بازمی‌کند و حتی مایی که اصفهانی نیستیم را وادار به کنش درباره این شهر می‌کند.

سری مستندهای شهری اتاق مستند کارفه به انتخاب پوریا جهانشاد، در هفته آتی روز یکشنبه 23 دی ساعت 19 مستند «در جستجوی خانه خورشید» به کارگردانی مهدی باقری خواهد بود و علاقمندان جهت حضور در این جلسه می‌توانند با تلفن 09127371439 تماس بگیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز