خبرگزاری کار ایران

کاشت ایمپلنت دندان با لیزر در کلینیک ایمپلنت و زیبایی دکتر ابراهیم گل

asdasd
کد خبر : ۷۱۲۵۱۰

می‌توان گفت ایمپلنت هم از نظر زیبایی و هم از نظر عملکردی بسیار بهتر از دندان مصنوعی است. ایمپلنت دندان کاملاً شبیه دندان طبیعی است و کسی متوجه تفاوت آن با دندان‌های طبیعی خودتان نمی‌شود.

ایلنا؛ در کلینیک دندانپزشکی ایمپلنت و زیبایی دکتر ابراهیم گل، کاشت ایمپلنت دندان با لیزر، ترمیم دندان، جراحی لثه با لیزر، کشیدن دندان عقل و لمینت دندان انجام می‌شود.

کاشت ایمپلنت دندان با لیزر در کلینیک ایمپلنت و زیبایی دکتر ابراهیم گل

از دست دادن دندان‌ها واقعه ناراحت کننده ‌ای برای همه انسان ها محسوب می‌شود. هنگامی که دندان‌های خود را از دست می‌دهید، نه تنها جای خالی آن در دهان، زیبایی لبخند را تحت تأثیر قرار می‌دهد و گاهی اوقات اعتماد به ‌نفس افراد را کاهش می‌دهد، بلکه مشکلات متعددی برای سلامت دهان و سلامت عمومی بدن ایجاد می‌نماید. به همین علت پر کردن جای خالی دندان اقدام مهمی برای این دسته از افراد است. برای پر کردن جای خالی دندان روش‌های متعددی بر پایه ایمپلنت و یا بدون ایمپلنت دندان وجود دارد. متداول‌ترین روش‌های جایگزینی دندان‌های صدمه دیده یا از دست رفته عبارتند از دندان مصنوعی، بریج و ایمپلنت. ایمپلنت دندان تنها روش دائمی و ماندگار پر کردن جای خالی دندان‌ها است و منافع زیادی برای بیمار به دنبال دارد.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان (implant)، همان طور که از نام آن پیداست نوعی پروتز کاشتنی است که در دهان جایگذاری می‌شود. ایمپلنت در واقع یک پایه تیتانیومی (و گاهی اوقات زیرکونیا) است که در داخل استخوان فک در زیر لثه جایگذاری می‌شود تا همانند ریشه دندان عمل کرده و روکش دندان یا دندان مصنوعی را در جای خود ثابت و مستحکم نگه دارد. ایمپلنت دندان که امروزه بسیار رایج است، شکلی شبیه به پیچ دارد و در داخل سوراخی که در استخوان فک ایجاد می‌شود، قرار می‌گیرد تا ظرف چند ماه به استخوان فک جوش بخورد. از ایمپلنت دندان هم می‌توان برای ثابت کردن دندان های مصنوعی و هم به عنوان یک دندان تکی استفاده کرد.

مزیت ایمپلنت دندان بر دندان مصنوعی چیست؟

در واقع می‌توان گفت ایمپلنت هم از نظر زیبایی و هم از نظر عملکردی بسیار بهتر از دندان مصنوعی است. ایمپلنت دندان کاملاً شبیه دندان طبیعی است و کسی متوجه تفاوت آن با دندان‌های طبیعی خودتان نمی‌شود.

با ایمپلنت دندان می‌توانید همه غذاهایی را که قبلاً با دندان‌های خود می‌خوردید، بخورید و هیچ‌ گونه محدودیت غذایی خاصی برای آن وجود ندارد در حالی ‌که با دندان مصنوعی بسیاری از غذاها را نمی‌توان جوید.

تمیز کردن دندان مصنوعی مستلزم تمیز کردن دندان‌های طبیعی و دندان مصنوعی به صورت جداگانه است در حالی که ایمپلنت درست همانند دندان‌های دیگرتان تمیز می‌شود و نیازی به مراقبت ویژه ندارد.

ایمپلنت کاملاً ثابت است و لغزش و تکان ندارد در حالی که دندان مصنوعی هنگام صحبت کردن و جویدن غذا تکان خورده و دائماً لثه را تحریک می‌کند. همچنین امکان درآمدن آن وجود دارد به همین علت بسیاری از بیماران همیشه هنگام صحبت کردن و خندیدن نگران بیرون آمدن دندان مصنوعی خود را دارد در حالی ‌که ثبات ایمپلنت درست همانند دندان طبیعی است چرا که به استخوان فک جوش خورده است.

از نظر سلامتی نیز ایمپلنت بهتر است چرا که نه تنها از دندان‌های دیگر استفاده نمی‌کند و سلامت آنها را به مخاطره نمی اندازد، بلکه از سلامت استخوان فک محافظت کرده و مانع تحلیل رفتن استخوان می‌شود در حالی‌ که در مورد دندان مصنوعی چنین نیست و مشکل تحلیل رفتن استخوان فک وجود دارد که باعث می‌شود هر چند سال یکبار دندان مصنوعی نیاز به تنظیم مجدد یا تعویض داشته باشد.

کاشت ایمپلنت دندان با لیزر در کلینیک ایمپلنت و زیبایی دکتر ابراهیم گل

انواع مختلف ایمپلنت دندان چیست؟

خود ایمپلنت دندان معمولاً از تیتانیوم ساخته می‌شود. تیتانیوم مواد استاندارد برای ساخت ایمپلنت است که چندین دهه با نتایج بسیار خوبی امتحان خود را پس داده است. اباتمنت قطعه واسطه بین ایمپلنت و دندان جدید است که نقش آن نگه داشتن دندان بر روی ایمپلنت می‌باشد. اباتمنت نیز غالباً از تیتانیوم ساخته می‌شود اما ممکن است از اباتمنت سرامیکی استفاده شود.

روکش دندان که در واقع جایگزین تاج دندان می‌شود در صورتی که برای دندانهای جلویی استفاده شود معمولاً از جنس سرامیک یا پورسلین انتخاب می‌شود. روکش دندان سرامیکی ظاهری کاملاً شبیه دندان طبیعی دارد . در برخی موارد به خصوص در مورد دندان های عقبی که تحت فشار زیادی قرار دارند، ممکن است از روکش پی اف ام ( اسکلت فلزی با رویه سرامیکی) و یا روکش فلزی استفاده شود تا استحکام آن افزایش پیدا کند. مسلماً استحکام و مقاومت روکش فلزی بیشتر از روکش سرامیکی است و احتمال صدمه دیدن آن کمتر است.

چه مدت طول می‌کشد تا صاحب دندان شویم؟

دریافت ایمپلنت دندان یک فرآیند چند مرحله ‌ای است که چندین ماه طول می‌کشد. در حالت معمول از زمان جایگذاری پایه ایمپلنت در داخل استخوان فک تا زمانی که صاحب دندان می‌شوید سه تا شش ماه زمان می‌برد. با این حال در برخی موارد ممکن است بارگذاری فوری انجام شود به این معنی که بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت، روکش دندان موقتی بر روی آن نصب شود تا فعلاً جای خالی دندان را در دهان پر کند اما این کار صرفاً جنبه زیبایی دارد و نمی‌توانید با این دندان غذا بخورید. پس از کاشت ایمپلنت 6 هفته تا 12 هفته طول می‌کشد تا بافت‌های پیرامون آن التیام پیدا کنند. در این مدت باید خیلی مراقب باشید که فشاری بر ایمپلنت وارد نکنید.

کاشت ایمپلنت دندان با لیزر در کلینیک ایمپلنت و زیبایی دکتر ابراهیم گل

شرایط پس از عمل کاشت ایمپلنت و التیام بافت‌ها چگونه است؟

پس از عمل باید مسکن مصرف کنید. مسکن های بدون نسخه برای کنترل درد و ناراحتی حاصل از عمل جراحی کاشت ایمپلنت، کفایت می‌کند. دستورالعمل دقیق مراقبت‌های خانگی را دندان‌پزشک به اطلاع شما می‌رساند. در صورتی که متوجه خونریزی غیر طبیعی، درد غیر قابل کنترل و یا علایم عفونت شدید  فوراً با دندانپزشک تماس بگیرید.

مراقبت از دندان ایمپلنتی چگونه است؟

پس از کاشت ایمپلنت باید همانند دندان‌های طبیعی خودتان از آن مراقبت کنید. به این معنی که حداقل دو مرتبه در روز مسواک بزنید و یک مرتبه نخ دندان بکشید. باید هر شش ماه یک بار برای چکاپ دندانپزشکی مراجعه کنید تا وضعیت دندان ایمپلنتی و بافت‌های پیرامون آن و همچنین دندان‌های طبیعی دیگر ارزیابی شود. پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد سیگار کشیدن در التیام بافت‌ها اختلال ایجاد کرده و می‌تواند عوارض ایمپلنت را افزایش دهد. بنابراین در صورتی که سیگار می‌کشید باید پیش از کاشت ایمپلنت این کار را ترک کنید.

آیا ایمپلنت دندان را می‌توان سفید کرد؟

مهم‌ترین نکته ‌ای که برای زیبایی نتایج درمانهای ترمیمی دندان باید در نظر داشته باشید این است که ایمپلنت دندان و تمامی ترمیم‌های دندانی را نمی‌توان سفیدتر کرد و در واقع بلیچینگ تأثیری بر آنها ندارد. بنابراین در صورتی که احتمال تصمیم برای بلیچینگ دندان‌ها در آینده وجود دارد، ابتدا این کار را انجام دهید تا دندان‌های طبیعی تان سفید شود و سپس ایمپلنت بکارید تا رنگ آن را مطابق با رنگ دندان‌های مجاور انتخاب کنید. توجه داشته باشید هر ترمیم دندانی اعم از ایمپلنت و روکش، هم رنگ دندان‌های مجاور انتخاب می‌شود تا دندان‌ها یکدست و لبخندتان زیبا باشد بنابراین در صورتی که دندان‌هایتان زرد است یا به هر دلیلی از رنگ آن‌ها راضی نیستید و نیاز به درمان‌های سفید کننده دارد، بیش از هر گونه ترمیم دندان، اقدام سفید کردن دندان‌ها نمایید.

دوام و طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟

در صورت مراقبت مناسب و انجام چکاب های منظم دندانپزشکی احتمالاً ایمپلنت دندان تا آخر عمر به شما خدمت می‌کند. معمولاً هیچ نیازی به تعویض خود ایمپلنت‌ها جود ندارد اما طول عمر روکش دندان که بر پایه ایمپلنت نصب شده است 10 تا 15 سال برآورد می‌شود که بسته به بهداشت دهان و برنامه غذایی تان ممکن است کمتر یا بیشتر شود.

هزینه کاشت ایمپلنت دندان چقدر است؟

برای تعیین هزینه کاشت ایمپلنت دندان عوامل زیادی باید در نظر گرفته شود. گاهی اوقات به دلیل مشکلاتی مانند عفونت لثه ممکن است نیاز به درمان‌های جانبی وجود داشته باشد که این هزینه درمان را افزایش می‌دهد. همچنین در صورتی که حجم و تراکم استخوان فک برای پشتیبانی ایمپلنت کافی نباشد، نیاز به پیوند استخوان وجود دارد که هزینه آن جداگانه محاسبه می‌شود. جنس ایمپلنت دندان نقش مهمی در تعیین هزینه درمانی دارد. دفعات مراجعه به دندانپزشک، عکس پرتوی ایکس، پیچیدگی مشکل درمانی، تعداد دندان‌هایی که می‌خواهید جایگزین کنید، تجهیزات مورد استفاده، محل کاشت دندان و تخصص دندانپزشک از جمله عوامل تعیین ‌کننده هزینه کاشت ایمپلنت دندان هستند.

مراحل کاشت ایمپلنت دندان چگونه است؟

ابتدا معاینه کلی انجام می‌شود تا شرایط بیمار بررسی شود. سابقه پزشکی و دندانپزشکی بیمار دریافت می‌شود تا اطمینان حاصل شود مشکلی که مانع کاشت ایمپلنت می‌شود، وجود ندارد. عکس پرتوی ایکس از دندان‌ها و فک گرفته می‌شود تا موقعیت دقیق ساختارهای زیرین مانند عصب ها و همچنین تراکم و حجم استخوان فک بررسی شود و محل کاشت ایمپلنت به شکل دقیق تعیین شود. پس از آن در صورت لزوم پیوند استخوان انجام شود تا قاعده مستحکمی برای پشتیبانی ایمپلنت ایجاد شود. در نهایت پایه ایمپلنت در داخل استخوان فک جایگذاری می‌شود و پس از چندین ماه که ایمپلنت استخوان فک جوش خورد، پروتز مصنوعی جایگزین دندان بر روی ایمپلنت نصب می‌شود.

عمل جراحی کاشت ایمپلنت چگونه است؟

ابتدا با استفاده از بی‌ حسی موضعی، دهان بی ‌حس می‌شود تا بیمار در حین درمان دردی احساس نکند. سپس با استفاده از دریل دندانپزشکی، سوراخی متناسب با ابعاد پایه ایمپلنت در داخل استخوان فک ایجاد می‌شود. پایه ایمپلنت در داخل سوراخ قرار می‌گیرد و بر روی آن پیچ درپوش نصب می‌شود تا سوراخ ایمپلنت بسته شود. سپس لثه روی ایمپلنت را پوشانده و بخیه می‌شود. پس از چند ماه که فرآیند یکپارچگی استخوان پشت سر گذاشته شد، مجدداً طی عمل جراحی ساده ای، لثه روی ایمپلنت برش می‌خورد. پس از این که دندانپزشک به ایمپلنت دسترسی پیدا کرد، پیچ درپوش را باز کرده و هیلینگ اباتمنت را بر پایه ایمپلنت پیچ می‌کند. نوع اباتمنت بر اساس محل کاشت دندان و شرایط دندان‌های مجاور و استخوان فک انتخاب می‌شود.

پس از مدتی که لثه پیرامون اباتمنت را گرفته و التیام یافت، روکش دندان به اباتمنت وصل می‌شود. اتصال روکش به اباتمنت ممکن است به واسطه پیچ و یا چسب باشد.

در برخی شرایط ممکن از عمل جراحی یک مرحله ‌ای برای کاشت ایمپلنت انجام شود. تفاوت آن با روش گفته شده در این است که در مرحله اول کاشت ایمپلنت، لثه روی ایمپلنت را نمی‌پوشاند تا برای نصب اباتمنت که چند ماه دیگر انجام می‌شود، نیازی به بریدن لثه نباشد.

آیا احتمال عدم موفقیت درمان ایمپلنت وجود دارد؟

هر درمان پزشکی امکان عدم موفقیت دارد و ایمپلنت دندان نیز از این قاعده مستثنی نیست اما کاشت ایمپلنت دندان یکی از موفق‌ترین درمان‌های حوزه پزشکی محسوب می‌شود به طوری که طبق پژوهش‌های صورت گرفته احتمال موفقیت آن بیش از 98% برآورد می‌شود.

دلایل عدم موفقیت ایمپلنت چیست؟

در بیشتر موارد عوامل عدم موفقیت ایمپلنت تحت کنترل بوده و به راحتی قابل درمان است. شایع ترین دلایل شکست درمان ایمپلنت و البته قابل پیشگیری ترین آنها، عفونت و تحلیل رفتن استخوان است. پری ایمپلنتیت نوعی عفونت است که در بافت های احاطه کننده ایمپلنت و داخل لثه ایجاد می شود و معمولا حاصل ضعف بهداشت دهان است. این وضعیت در صورت عدم درمان به موقع منجر به تخریب استخوان و لق شدن و در نهایت از دست دادن دندان ایمپلنتی می شود.

جراحی کاشت ایمپلنت دندان با لیزر

ایمپلنت دندان روشی عالی برای پر کردن جای خالی دندان ها و یا جایگزین شدن با دندان مصنوعی یا بریج است. برای کاشت ایمپلنت باید عمل جراحی صورت بگیرد که در طی آن استخوان فک سوراخ شده و پیچ تیتانیومی ایمپلنت در داخل آن جایگذاری می شود. این کار معمولا با دریل و سایر ابزارهای برنده دندانپزشکی انجام می شود اما اخیرا لیزر درمانی به کمک ما آمده و کار جراحی ایمپلنت را آسان تر کرده است. با لیزر برش بافت با دقت و کنترل بیشتری انجام می شود و از طرفی بیمار در حین درمان راحت تر است و دیگر از لرزش های آزار دهنده دریل اذیت نمی شود.

لیزر دندانپزشکی ابزار دندانپزشکی است که نور متمرکزی را به بافت میفرستد تا برش انجام دهد. عبارت لیزر مخفف عبارت Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation است. نور معمولی مانند نور لامپ، طول موج های متعددی دارد که در تمامی جهات پرکنده می شود و به این ترتیب کل فضای اتاق روشن می شود. اما نور لیزر یک طول موج مشخص دارد که به صورت متمرکز بر یک نقطه ساطع می شود. این پرتوی نور با شدت بسیار بالا تابانده می شود. لیزر به واسطه دقت و تمرکز بر یک ناحیه بسیار کوچک، می تواند دقیق تر از هر چاقوی جراحی عمل کند و برای جراحی های بسیار دقیق دندانپزشکی جایگزین خوبی برای دریل یا اسکالپل است.

لیزر در انواع درمان های پزشکی از جمله درمان مفصل فک، برداشتن لکه های پوستی، درمان تبخال، لیزیک چشم، سفید کردن دندان ها، برداشتن آب مروارید، درمان آفت، برداشتن تومور، جرایح پلاستیک، درمان بیماری لثه و بسیاری دیگر از عمل های جراحی استفاده می شود.

لیزر بسیار کارامد و کم تهاجمی است و تجربه آن برای بیمار راحت تر از برش جراحی است. مثلا پرتوی لیزر WaterLaser iPlus بیولیز با سیستم فیبر نوری متصل به ابزار دستی این دستگاه، با پالس های ثابت مستقیما به بافت هدف اصابت می کند. صدای پالس های دستگاه برای گوش ها همانند موسیقی است و در مقایسه با صدای ارتعاش و لرزش دریل دندانپزشکی برای بیمار بسیار خوشایندتر است.

لیزر جایگزین مطمئن و راحتی برای ابزارهای قدیمی دندانپزشکی است و این امکان را به جراح می دهد که کارهای پیچیده تر و دشوارتری را برای بیمار انجام داده و احتمال خونریزی را به حداقل برساند. همچنین ناراحتی پس از عمل برای بیمار به حداقل می رسد و احتمال عفونت زخم کاهش می یابد. التیام بافت ها پس از لیزر درمانی سریعتر انجام می شود. بنابراین اگر درمان دندانپزشکی دارید که از عوارض آن می ترسید یا نگران درد آن هستید، می توانید از لیزر درمانی بهره ببرید.

در این مرکز دندانپزشکی کاشت ایمپلنت دندان با لیزر، جراحی لثه با لیزر، لمینت دندان و همچنین ترمیم دندان و جراحی کشیدن دندان عقل با استفاده از جدیدترین تجهیزات دندانپزشکی و تکنولوژی روز دنیا انجام می‌گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ‌86128996 تماس بگیرید.

 

کاشت ایمپلنت دندان با لیزر در کلینیک ایمپلنت و زیبایی دکتر ابراهیم گل

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز