خبرگزاری کار ایران

بطحایی:

مدرسه محل زندگی بچه‌هاست

asdasd
کد خبر : ۷۰۹۰۸۵

وزیر آموزش و پرورش گفت: خانواده‌ها باید وزیر را پشت میز پاسخگویی بنشانند و از او پاسخ بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در دیدار با اولیای منتخب سراسر کشور عنوان کرد: همفکری تنها راه نجات آموزش و پرورش کشور است. نکاتی که شما به آن اشاره کردید نکات اصلی آموزش و پرورش است. من چند وقت پیش در برنامه‌ای از واژه‌ای  استفاده کردم  که می‌خواهم با آن شروع کنیم. خانواده و مدرسه دو شریک هستند‌. شرکایی دو سرمایه ای را در وسط گذاشتد و همه هم و غمشان تعالی این سرمایه‌ها است‌. اگر این دو شریک تعامل نکنند این سرمایه لطمه خواهد خورد و مهم‌ترین نکته برای رشد این سرمایه تعامل این دو شریک است. تعامل یعنی آن چیزی که من به عنوان شریک در ۵۰ درصد امور دخالت دارم و قطعا در این زمینه موانع و مشکلاتی  که دارم را به شریکم که ۵۰ درصد امور را بدست دارد اطلاع می‌دهم و خواستار همکاری‌ می‌کنیم‌. این حلقه مفقوده ما است چرا که ا این دو شریک کاری به کار هم ندارند و هر کسی کار خودش را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: گاهی اوقات دو شریک همدیگر را تخریب هم می‌کنیم و گاهی وقت‌ها ما زحمات و تلاش‌هایی هم را خنثی می‌کنیم. آنچه که شما در خانه ساخته و پرداخته اید من در مدرسه پنبه می‌کنم و برعکس آن چیزی من در مدرسه بافته‌ام شما در خانه رشته ‌می‌کنید.

بطحایی اضافه کرد: در خیلی از کشورهای پیشرفته آنقدر برای بچه هایشان زحمت نمی‌کشند، اما نتیجه‌ای که حاصل می‌شود اثربخشی بالاتری به نسبت ما دارد. ما تلاش هم را خنثی می‌کنیم. ما طناب را می کشیم اما در خلاف جهت درستی که وجود دارد. خانواده یک روش برای خودش دارد و ما هم یک روش خاص داریم.

وی اشاره کرد: شرط اصلی ما در موفقیت تربیت نسل آینده تعامل است. مشکلات و فضا و تجهیزات عامل تاثیرگذاری نیست بلکه تعامل موثر است. تعامل بین مدرسه با خانواده شاه بیت موفقیت در تعلیم و تربیت بچه‌هایمان است دقیقا همان چیزی که نگرانش هستیم‌.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: باید شما منتخبان انجمن اولیا با مدیران مدارس به صورت آنلاین ارتباط داشته باشید. ما شبکه‌ای داریم که آماده شده و در حال گسترش است در این شبکه باید گفتنی ها گفته شود. معلم دانش آموزان باید از طریق این رسانه حرف‌هایش را خانواده‌ها و والدین بگوید. ما در این شبکه برنامه‌هایی در خصوص آسیب‌های اجتماعی تولید کرده‌ایم. ما در بحث‌‌های مختلف آسیب‌‌های اجتماعی که بچه‌های ما را به شدت در معرض خطر هستند آموزش‌هایی داریم.مثلا در مورد دوستی با جنس مخالف ما سراغ نمونه های عینی رفتیم و با آنها گفتگو و دلیل را بررسی کردیم. مسایل آسیب های اجتماعی انقدر برای ما مهم است که حتی اگر یک نفر هم درگیر آن شود برای ما زیاد است.

او اضافه کرد: در حوزه نهله‌های کاذب باید به سراغ پدر و مادر و مدیر مدرسه برویم باید به سراغ مشاور مدرسه برویم و بپرسیم دانش‌‌آموز چه بحران‌هایی پشت سر گذاشته است و قبل از اینکه دانش آموز خودش را از ارتفاع پرت کند باید مشکل او را بررسی کنیم. اما اگر مدیر مدرسه نسبت به این مسائل بی تفاوت باشد و خانواده بی توجهی کند این پرنده زیبا نمی‌تواند اوج بگیرد. در حال اجباری کردن آموزش برای خانواده‌ها هستیم و همچنین مدیران باید دوره‌های عملیاتی را بگذرانند و درآخر حتما گواهی‌نامه را دریافت کنند و حتی خانواده‌ها باید دوره‌ها را بگذرانند و گواهی‌نامه بگیرند.

بطحایی با اشاره به اینکه مدرسه جای تمرین زندگی است گفت: بعضی دانش‌آموزان حتی حوصله تعامل را ندارند و هرچه ما می‌گوییم باید تلاش کنی فایده ندارد.گاها به پدران و مادران می‌گوییم باید با هم تعامل کنیم می‌گویند ما هزار گرفتاری داریم‌.خانواده‌ها باید وزیر را پشت میز پاسخگویی بنشانند و از اوپاسخ بگیرند. مدرسه جای زندگی برای بچه‌ها است و باید یاد بگیرند چشمشان را روی خطاهای دوستشان ببیند و دست افتادگان را بگیرند.آموزش معادلات در یک حدی وظیفه ماست ولی بخش عمده‌ای از مفهومات جایش در دانشگاه است. دختر بزرگ من رشته‌اش ریاضی بود و در کارشناس رشته ریاضی محض می‌خواند. او در ترم اول می‌خواست ترک تحصیل کند زیرا می‌گفت آنچیزی که در دانشگاه به ما می‌آموزند را قبلا در مدرسه آموخته‌ است‌.

وزیر آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: اگر آموزش و تعامل درست انجام شود دادگستری‌ها خلوت خواهد بود و نزاعی صورت نمی‌گیرد. ما برای اینکه بتوانیم تعامل بین مدرسه و خانواده را گسترش دهیم یک نرم افزاری ایجاد شده تا در این زمینه مشارکت کند و همچنین لازم است که دوره‌های آموزشی را هم برگزار کنیم تا مدیران و والدین خیلی نکات مهم و مربوط را بیاموزند.

نمایندگان منتخب شورای انجمن اولیا و مربیان استان‌ها در ملاقات با وزیر، دغدغه‌ها و مسایل موجود در آموزش و پرورش و پیرامون آن را مطرح کردند.

 سید ابولفضل حسینی نماینده اولیا از اصفهان گفت: استفاده از بهره هوشی در آموزش و پرورش و مساله دانش و تجربه بسیار مهم است که مدیران توسط آن می‌توانند کارهای خود را انجام دهند در حالی که ما امروز شاهد عزل و نصب‌های فراوان بوده‌ایم‌. باید این دیوان سالاری و ساختار عریض و طویل در آموزش و پرورش مورد بررسی قرار بگیرد . باید مدیریت دانش را در آموزش و پرورش  نهادینه کنیم.

حسین زاده از خراسان رضوی گفت: در ایران ستون آموزش و پرورش یک ستون آسیب دیده است و معلم قطعه گم شده‌ای است که سعی دارد کار خود را انجام دهد. مسئولین انجمن اولیا و مربیان روزی قایم مقام وزیر بودند که تنفس بهتری به آموزش و پرورش می‌دادند. انجمن اولیا و مربیان با ظرفیت کمی که داشت کارهای بزرگی می‌کرد.

موسی جاودان رییس دانشگاه علمی کاربردی استان هرمزگان در این نشست بیان کرد: رسالت آموزش و پرورش آماده کردن دانش‌آموزان برای زندگی است که متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی باید باشد اما الان تقریبا رسالت آموزش و پرورش از ریل خود خارج شده است و دانش‌آموزان بیشتر تلاش می‌کنند چگونه نمره بگیرند و در امتحانات و کنکور قبول شوند‌. با این شیوه‌های کنونی بچه‌ها یاد می‌گیرند روی هم پا بگذازند تا نمره ای را کسب کنند بعد ما می‌گوییم چرا برخی اختلاس گر می‌شوند. ما تلاش می‌کنیم به بچه‌ها نه گفتن را بیاموزیم اما آنها را مجبور می‌کنیم لباس فرم بپوشند.

رضا خسروی رئیس دانشگاه علمی و کاربردی مازندران گفت: ما امروز از طریق آموزش های کارآفرینی قادریم  افراد خطر پذیر و کار آفرین خلق کنیم اما بزرگترین آرزوهای دانشگاه‌ها تجهیزات است و در بهترین حالت وبهترین شرایط رویکرد ما تربیت یک کارگر فنی است. ما بین آموزش‌های مهارتی و نظری دیواری کشیدیم که نقش ادبیات فارسی را در نظام تربیتی گم کرده‌ایم. انجمن در اینجا می‌تواند یک نقش کلیدی داشته باشد چون خانواده‌ها پتانسیل بالایی جهت کارهای مشارکتی دارند‌.

ابراهیم همتی نماینده اولیا از استان قزوین بیان کرد: امروز ما در انجمن اولیا و مربیان به این نتیجه رسیدیم جهت تحقق سند تحول ما در انجمن‌ها نیاز به یک تحول داریم و باید خیلی از موانع برداشته و بهینه سازی شود.از جمله کارها در جهت بهینه سازی ایجاد انگیزه است. باید به انجمن‌ها به عنوان یک نهاد مردمی تاثیر گذار نگاه شود. طبق سند تحول بنیادین باید در انجمن اولیا و مربیان بهینه سازی اساسی انجام شود.

عبدی مدرس دانشگاه و نماینده اولیا مردم کرمانشاه گفت: کار تعلیم و تربیت کار دشواری است و باید از ظرفیت های نهادهای دیگر برای پیش بردن آن بهره برد. در پروژه نماد که نظام مراقبت اجتماعی است از همه امکانات ۹ دستگاه استفاده می‌شود و با این برنامه می‌توان از آسیب‌ها و رفتارهای پر خطر دانش آموزان پیشگیری شود.

میری نماینده استان سیستان و بلوچستان گفت: جای نیازسنجی و نظر سنجی در آموزش و پرورش خالی است و پیشنهاد می‌کنیم سیاست زدگی‌ها از آموزش و پرورش حذف شود و نسخه بومی برای استان ها در نظر گرفته شود و با توجه به وسعت جغرافیایی استان سیستان و بلوچستان دو اداره کل آموزش و پرورش برای استان در نظر گرفته شود.

کاظمی منتخب استان گیلان بیان کرد: محیط مدرسه محل رو در رویی است و محیط حیاط مدرسه  ایجاد تعال و کنترل خشم می‌کند، حتی در حیاط مدرسه به محبوبیت می‌رسند و یا حتی منزوی می‌شوند ما در عصری قرار داریم که دانش منبع قدرت و دانایی عامل ثروت است. معلومات ضرورت دارد اما معلومات بدون عمل به دوش کشیدن بار است. ما امروزه ناچاریم از کمیت به کیفیت بپردازیم. برای ایجاد یک زندگی شغلی ما نیاز به یک تعامل اساسی داریم.

ذولفقاری نماینده استان مرکزی گفت: در مسیر تربیت به فضلیت رساندن دانش آموزان حائز اهمیت است. آموزش سپردن دانسته‌ها به دیگران است و آموزش و پرورش هنری است که راه رسیدن فرد به حیات طیبه است. تعلیمات خود مدیریتی اهمیت ویژه‌ای دارد و اگر این تعلیمات تحقق پیدا نکند نمی‌توان استراتژی‌های لازم را به دانش‌ آموزان آموخت. پیشنهاد می‌کنم آموزش‌های تعلیمی و تکمیلی در آموزش و پرورش انجام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز