خبرگزاری کار ایران

رئیس‌دفتر استانی‌ستاد احیای‌دریاچه ارومیه‌خبرداد:

دریاچه ارومیه ۳۱۳ کیلومترمربع افزایش سطح دارد/ رهاسازی آب 4 سد استان به دریاچه

asdasd
کد خبر : ۷۰۶۴۸۷

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: وسعت دریاچه ارومیه امروز درحالی به ۲ هزار و ۴۷ کیلومترمربع رسیده که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ۳۱۳ کیلومترمربع افزایش یافته است.

به گزارش ایلنا، فرهاد سرخوش با اعلام اینکه تراز دریاچه ارومیه نسبت به کمترین سطح ثبت شده برای آن ۵۲ سانتیمتر افزایش یافته است، گفت: تراز دریاچه ارومیه امروز به یک‌هزار و ۲۷۰ متر و ۵۴ سانتی متر رسید که نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۲۶ سانتی متر افزایش دارد.

«سرخوش» دلیل اصلی افزایش تراز دریاچه ارومیه در روز‌های اخیر را بارندگی و رهاسازی آب سد‌ها به دریاچه عنوان کرد و گفت: مرحله نخست رهاسازی آب به دریاچه ارومیه به میزان ۹۲ میلیون مترمکعب از سد‌های زولا، سلماس، سد شهرچای و مهاباد انجام شد.

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه قبل از تشکیل ستاد احیا، تراز دریاچه ارومیه سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی متر کاهش می‌یافت، بیان کرد: برنامه ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن را متوقف کرد.
 
وی با تاکید بر اینکه طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه هنوز به بهره‌برداری نرسیده است، اضافه کرد: سال آینده چندین طرح انتقال آب به دریاچه به بهره‌برداری می‌رسد که نقش بسزایی در احیای نگین آبی آذربایجان خواهد داشت.

گفتنی است، دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنابر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز