خبرگزاری کار ایران

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت گاز و پتروشیمی:

انتقاد از مصوبه اخیر بانک مرکزی / خاموش کردن رادار دیگر جواب نمی‌دهد

asdasd
کد خبر : ۷۰۶۱۷۹

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت گاز و پتروشیمی گفت: ما در اوج تحریم‌ها به سر می‌بریم، هزینه‌های صادرات شامل مسائل لجستیک، نقل و انتقال پول به شدت افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، احسان باقریان در نشست خبری با بیان اینکه ارز اصلی‌ترین موضوعی است که ما با آن درگیر هستیم، اظهار داشت: بحث ارز باعث شده روند کاهشی صادرات را در حوزه‌های مختلف شاهد باشیم. ما به هیچ عنوان به دنبال نیاوردن ارز به چرخه اقتصادی نیستیم،  در سال 96 صادرات اتحادیه 6.5 میلیارد دلار بود که 4.5 میایارد دلار را پتروشیمی‌ها انجام دادند. در صادرات موازنه برگشت ارز توسط پتروشیمی‌ها خوب و قابل دفاع است و در مورد سایر اعضا این اتفاق نیفتاده که موانعی باعث بازنگرداندن ارز از سوی آنها شده است.

وی ادامه داد: موضوع  دیگر اینکه واحدهای تولیدی عضو اتحادیه در تامین خوراک هیچگاه از نرخ پایین مثل 3800 و 4200 تومان و نرخ نیمایی استفاده نکردند و همواره در خریدها به واسطه رقابت‌هایی که اتفاق افتاده و در برخی موارد نرخ گذاری از سوی مجموعه‌های نفتی بالادستی نرخ سنا به عنوان نرخ تسعیر در نظر گرفته شده است. طبیعی است اگر یک واحد تولیدی ارز را با نرخ آزاد تهیه و به سامانه نیما برگرداند یک توقع اشتباه است. این توقع زمانی صحیح است که مطابق مصوبه هیات وزیران سامانه نیما فضای آزاد باشد و دخالتی از سوی دولت صورت نگیرد. 

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت گاز و پتروشیمی تصریح کرد: همه این اتفاقات زمانی رخ داده که ما در اوج تحریم‌ها به سر می‌بریم، هزینه‌های صادرات شامل مسائل لجستیک، نقل و انتقال پول به شدت افزایش پیدا کرده است. در طبقه بندی بانک مرکزی یک میلیون یورو، یک تا 3 میلیون یورو، 3 تا 7 میلیون یورو و بالای 10 میلیون یورو تخصیص هایی در نظر گرفته می‌شود در این طبقه بندی اولین نکته تنبیه شرکت‌هایی است که بالای 10 میلیون یورو صادرات داشته‌اند اگر کمتر از 10 میلیون صادرات داشتند می‌توانند از منافعی برخوردار شوند و جالب اینکه جایی که می‌گوییم ارز به چرخه اقتصاد برگردد محدودیتی از بانک مرکزی ایجاد می‌شود که طی آن هر صادر کننده باید مواد اولیه هم وارد کند.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط امروز تحریم‌ها ما نمی‌توانیم فرایندهای گذشته را برای فروش فراورده تکرار کنیم، لزوما باید بازار جدید و روش متنوع را دنبال کنیم که از چنگ تحریم‌ها فرار کنیم، امروزه مکانیزم کنترل افزایش یافته در حوزه لجستیک خاموش کردن رادارها راهکار مناسبی نیست، قبلا با هزینه 3 تا 4 درصدی نقل و انتقال صورت می‌گرفت الان هزینه‌ها بالا رفته، بانکی که در چین تخصیص یافته مشکلاتی دارد و شرایطی مطرح کرده و آنچه تا امروز معاف بود را حذف کرده است.

باقریان همچنین به بحث خوراک پرداخت و توضیح داد: به نقطه‌ای رسیدیم که بحث توسعه صادرات خود تبدیل به معضل شده، امروز می‌گوییم اگر بتوانیم صادرات را حفظ کنیم و به عقب برنگردیم خود توسعه است و باید سپاسگذار شرایط باشیم.

 وی افزود: در عرضه خوراک مکانیزم شفاف عرضه در بورس است اولین نکته این است وقتی سقف رقابت باز می‌شود باید تفکیکی بین محصولات عرضه شده و بورس و موارد اولیه قائل شویم سقف باز برای محصول بسیار عالی است اما برای خوراک مواد اولیه منجر به افزایش موانع تولید و گاها ورشکستگی می‌شود در کنار اینکه هیچ واحدی نمی‌داند در نهایت چقدر خوراک خواهد داشت و قراردادهای آتی عقب می‌افتد. 

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت گاز و پتروشیمی خاطرنشان کرد: طرحی در شورای گفت‌وگو دنبال می‌شود مبنی بر اینکه زنجیره ارزش افزوده در پتروشیمی و صنایع پالایشی تکمیل شود از جمله پیشنهادات برای این طرح معافیت صادرات مواد اولیه‌ای که در کشور خواهان دارد، استرداد ارزش افزوده متناسب با ارش افزوده‌ای که در مواد اولیه باید متوقف شود، نرخ خوراک برای صنایع تازه کار و یا صنایعی که ظرفیت بیکار دارند 15 تا 20 درصد تعدیل شود تا چرخ اقتصاد به خوبی بچرخد، این نگاه جا بیفتد که خوراک با قیمت مناسب در اختیار واحدهای تولیدی قرار گیرد و بسته به ارزش افزوده مالیات بدهند. 

وی هچینین به بحث مبارزه با قاچاق سوخت پرداخت و بیان کرد:  سوبسیدهایی که روی نرخ حامل‌های انرژی وجود دارد باعث اختلاف قیمت شده و انگیزه قاچاق را افزایش داده است، امروزه با توجه کاهش نرخ نفت نرخ فرآورده‌ها کاهش یافته، نرخ پلتس‌های بنزین از گازوئیل کمتر شده و این اتفاقی نادر است، اکنون نرخ دلار رو به واقعی شدن است و این فرصت مناسبی است که دولت بهتر به یارانه انرژی بپردازد. 

باقریان یادآور شد: با این وضعیتی که صنعت کشور دارد یارانه نفت کوره می‌تواند برچیده یا تعدیل شود، محدود کردن فرآورده‌های یارانه‌ای در حوزه نفت کوره و نفت سفید یک راهکار است صرفا دنبال کاهش فاصله قیمت جهانی نباشیم در کنار آن محدودیت عرضه را شاهد باشیم و در در بالادست و میان دست و پایین دست شغل ایجاد کنیم و در این صورت مطمئنا میزان قاچاق کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز