خبرگزاری کار ایران

ره‌پیک:

قانون اساسی یک طرفه نیست/ روش بررسی شورای نگهبان درخصوص مسائل متن‌خوانی است

asdasd
کد خبر : ۷۰۵۳۰۶

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: البته سایر دستگاه‌ها نظیر مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام موظف به این رعایت هستند لذا قانون اساسی یک طرفه نیست و طرفینی است و همه موظف به رعایت آن هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سیامک ره‌پیک عصر امروز در مراسم روز پژوهش پژوهشکده شورای نگهبان که در ساختمان سابق مجلس برگزار شد، گفت: این جلسه یک بهانه‌ای به مناسبت هفته پژوهش است تا شورای نگهبان با معرفی فعالیت‌های پژوهشی خود با پژوهشگران و محققان و همچنین سایر دستگاه‌های دیگر بیشتر ارتباط برقرار کند.

وی با بیان اینکه همه نظام‌های سیاسی ساختارهای خود را مبتنی بر ارزش‌های بنیادین می‌کنند که محل بیان آنها قانون اساسی است، اظهار داشت: همه مردم و نهادها نسبت به ارزش‌ها و قانون اساسی حساسیت‌هایی نسبت به رعایت آن دارند و نظام سیاسی موظف به رعایت آن است لذا در قانون اساسی شورای نگهبان برای رعایت و نگهبانی از شرع مقدس و قانون اساسی ایجاد شده است.

این حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: البته سایر دستگاه‌ها نظیر مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام موظف به این رعایت هستند لذا قانون اساسی یک طرفه نیست و طرفینی است و همه موظف به رعایت آن هستند.

ره‌پیک با بیان اینکه دریافت و تحلیل صحیح از ارزش‌ها کار بسیار سنگینی است، تصریح کرد: شورای نگهبان برای انجام وظیفه خود لازم است فقه و حقوق را تحلیل کند تا کار خود را انجام دهد لذا این کار از طریق انجام کارهای پژوهشی انجام می‌شود.

وی افزود: شاید این تصور شکل گرفته باشد که شورای نگهبان مستقیما مسایل را بررسی می‌کند در حالی که شورای نگهبان برای نسبت‌سنجی و درک این مساله نیازمند کارهای پژوهشی است.

رییس پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره بررسی FATF و CFT خاطرنشان کرد: من دیدم برخی جاها و برخی مسئولان می‌گویند FATF و CFT سطحی بررسی شد در حالی که اگر نگویم بیشترین و بالاترین، یکی از نهادهایی که بیشترین بررسی را انجام داد، شورای نگهبان بود. درباره کنوانسیون پالرمو هم همینطور بود. حتی برخی از مسئولان دولتی هم که در جلسات ما شرکت کردند معترف به تسلط شورای نگهبان بودند. مطالعات حقوقی و فقهی زیادی در قم و تهران انجام شد. با موافقان و مخالفان CFT جلساتی هم برگزار شد.

ره‌پیک اضافه کرد: روش بررسی شورای نگهبان درخصوص مسائل متن خوانی است و اینگونه نیست که درخصوص مسائل اظهارنظر کلی شود.

وی با بیان اینکه سامانه نظرات شورای نگهبان که سال قبل رونمایی شد روزانه ۱۲ هزار بازدیدکننده دارد، ابراز داشت: امروز هم از سامانه مشروح مذاکرات شورای نگهبان رونمایی می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز