خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم:

دستگاه‌های اجرایی برای همکاری با وزارت علوم خیلی رغبت ندارند

asdasd
کد خبر : ۷۰۵۳۰۰

وزیر علوم گفت: رویکرد وزارت علوم این است که به سمت دستگاه‌های اجرایی برود و خیلی منتظر اعلام نیاز آنها نباشد، زیرا ظاهرا خیلی رغبتی از سوی آنها نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، منصور غلامی در همایش پژوهش فناوری و مسئولیت اجتماعی عنوان کرد: بیش از ۳۷۰ انجمن علمی داریم که جزو تشکل‌های تخصصی ویژه به حساب می آیند. در هیچ گروهی در حوزه های دیگر این تعداد و تخصص دیده نمی‌شود.

وزیر علوم افزود: اینکه از قدرت و ارتباط سازماندهی این انجمن‌ها چقدر استفاده شود یک بحث است و  بحث دیگر این است که ما در این مقطع زمانی چقدر می توانیم از این ظرفیت ها کمک بگیریم. لذا آنچه که امروز مطرح است این است که ما بنا داریم بیش از قبل خدمت اساتید و انجمن علمی باشیم و در حوزه های وزارت علوم با همکاری بیشتر تاثیر گذاری مان را در سطح جامعه داشته باشیم. انجمن‌های علمی علاوه بر بحث علم و فناوری می‌توانند در بحث آسیب‌ها و دغدغه‌های اجتماعی موثر باشند و مسائل را مطرح کنند.

او افزود: انتظار می‌رود ما بتوانیم در آینده پیش رو از حضور و پیشنهادات اعضای انجمن‌ها به خصوص از طریق هیات مدیره انجمن ها بیشتر بهره بگیریم. با توجه‌ به برنامه‌هایی که آقای برومند دارد قطعا این مسایل را طرح خواهند کرد تا فعالیت‌ها در این زمینه گسترش یابد.اقبال و استقبال بخش های اجرایی معمولا خیلی زیاد نبوده اما قطعا یک بخش کار مربوط می‌شود به کارهایی که خود انجمن‌ها تدوین می‌کنند. خواهش من این است که ما برای کمک به وزارت علوم در این زمان هم فکری و هم افزایی داشته باشیم.

وزیر علوم بیان کرد: رویکردی که وزارت علوم داشته این است که ما به سمت دستگاه‌های اجرایی برویم و خیلی منتظر اعلام نیاز آنها نباشیم زیرا ظاهرا خیلی رغبت از سوی آنها نبوده لذا به سمت دستگاه های اجرایی رفتیم و مذاکراتی را با دستگاه‌های مختلف برای حل مشکلات جامعه داشتیم که البته استقبال به نسبت خوب بوده است.

وی افزود: باید بخواهیم انجمن های علمی به سمت طرح و به ثمر رساندن مسائل بروند و سپس آن را به دانشگاه‌ها هدایت کنند. تبدیل ایده‌ها به فناوری‌های کاربردی و انتشار نتایج آن به سمت کاربردی شدن کارهای تحقیقاتی می‌تواند کمک کند ما مسائل جامعه را حل کنیم.

وزیر علوم در پایان تاکید کرد: باید هدایت تحصیلی و پروژه‌ها را طوری انجام دهیم که دانشجویان  بتوانند از کارهای خود در بخش اجرا استفاده کنند، هر چند برخی پروژه به بخش اجرایی نمی‌رسد، اما می‌تواند مد نظر دانشگاه‌ها قرار بگیرد.

همچنین محمد جلالی، دبیر کمیسیون انجمن های علمی ایران در این همایش عنوان کرد: اولویت هایی هفته پژوهش جهت پیشرفت کشور در نظر گرفته شده همچنین به ظرفیت داخلی نیز تأکید شده است. ما تلاش می‌کنیم از تمام توان و ظرفیت انجمن‌ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: لازم می‌دانم به دستاوردهای برنامه کمیسیون اشاره کنم در دهه اخیر تلاش بی وقفه از سوی انجمن کمیسیون علمی و همایش‌های گسترده علمی را شاهد بوده‌ایم و همچنین حمایت و تسهیلاتی به نمایندگان انجمن‌ها‌ی علمی و کمیسیون‌های تخصصی ارایه شده است.

جلیلی اضافه کرد: ما در برنامه ریزی‌ هایمان و در جلسات هم اندیشی در نظر داریم از طرفیت‌های موجود استفاده کنیم. در این میات نقش خیلی جدی به انجمن های علمی در نشریه‌ها داده شده است.

جلیلی با اشاره به عناوینی که در این جلسه مطرح خواهد شد گفت: ما در این جلسه به اهمیت انجمن های علمی و ترویج علم، تجربه‌های موفق در حوزه بین الملل و پرداخت به مسئولت‌های اجتماعی انجمن‌های علمی است.

دبیر کمیسیون انجمن های علمی ایران در پایان تاکید کرد: ما حاضریم کاملا شفاف و پاسخگو در خدمت انجمن‌های علمی باشیم. امیدوارم با استفاده از ظرفیت دانشمندان و افراد تاثیرگذار شاهد پیشرفت در کشور باشیم.

سیمایی صراف، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم در ادامه این همایش گفت: انجمن های علمی به شکل مدرن از قرن هفدهم ایجاد شده اند اما در کشور ما راه اندازی آنها با تأخیر صورت گرفت و در سال 1310 چند انجمن در کشور ایجاد شد که همه آنها تعطیل شدند.

او افزود:  هیاتی جهت حل اختلاف و نظارت بر تخلفات انجمن های علمی تا به امروز ایجاد نشده اما بر اساس آیین نامه آنها باید این هیات تأسیس شود.

صراف اظهار داشت: پس از سال 40 با حمایت های دولتی، انجمن های علمی در ایران شکل گرفتند و پس از آن توسعه یافتند به طور کل از جمله وظایف مهم انجمن های علمی گفتگو است.

او بیان کرد: زمانی فعالیت های انجمن های علمی رونق می گیرد که دولت در این نهادها دخالتی نداشته باشد، اما ما همواره از وقتی که دولت در فعالیت این انجمن ها دخالت کرد، شاهد شکایت‌هایی از سوی انجمن ها بودیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز