خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

افزایش آمار دانش‌آموزان معلول به دلیل وقوع تصادفات جاده‌ای

asdasd
کد خبر : ۶۹۸۶۷۵

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از افزایش آمار دانش‌آموزان معلول به دلیل وقوع تصادفات جاده‌ای خبر داد.

مجید قدمی (رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره عملکرد شهرداری نسبت به مهیاساختن شرایط و امکانات برای تردد دانش‌آموزان معلول گفت: شهرداری تهران در زمینه نیازهای دانش آموزان معلول تا حدی وارد شده است، به طور مثال سرویس‌های مدارس دانش‌آموزان استثنایی را شهرداری تامین می‌کند که تمام هزینه آن حدود ۱۷ میلیارد تومان است یا در روز ملی پارالمپیک که من مسئولیت ستاد را به عهده داشتم معاونت ورزش شهرداری مشارکت کرد و توانستیم ۴ تا ۵ هزار نفر از دانش آموز استثنایی را به آنجا ببریم، به هر حال شرایطی به وجود آمد تا دانش آموزان استثنایی خودشان را در پارالمپیک نشان بدهند.

وی با بیان اینکه تهران به عنوان کلانشهر مسائل خاص خودش را برای دانش‌‌آموزان استثنایی دارد، گفت: در حال حاضر آسانسورها به علامت‌هایی مجهز شده‌اند تا شخص نابینا بتواند طبقات را از هم تشخیص دهد، اما متاسفانه اولویت‌بندی‌ها در رفع مشکلات درست انجام نشده است، بطوریکه هنوز سینما‌ها، مترو، اتوبوس‌ها، ساختمان‌های اصلی، دانشگاه‌ها، ‌سرویس‌های بهداشتی و... را برای استفاده از افراد معلول و نابینا مورد بررسی قرار نداده‌اند.

قدمی افزود: برای وارد شدن به این بخش یک تفکر ویژه لازم است و باید برای آن برنامه ریزی شود. ضمن اینکه در وزارت کشور شورایی تعیین شد که وظیفه‌اش همین است تا تمامی فضاهای کشور را برای افراد با نیاز ویژه، نابینا و ولیچری مناسب‌سازی کند. البته کارهایی انجام شده، اما مناسب‌سازی انجام نشده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: گرچه ایجاد امکانات هزینه‌بر است، اما وقتی افراد نابینا می‌خواهند وارد یک ساختمان شوند، آن ساختمان رمپ ندارد یا حتی درب‌های سرویس‌های بهداشتی به گونه‌ای است که امکان عبور ولیچر از آن وجود ندارد. درست است که نابینایان ما کمترین گروه در بین افراد با نیاز ویژه هستند، اما باید به نیازهای آنها توجه شود. آمار بچه‌های کم توان ذهنی۳ درصد، نابینا یک درصد و ناشنوایان۰.۰۶ درصد هستند، ولی تعداد بچه‌های جسمی حرکتی بیشتر‌ند، چون سالانه با این تصادفاتی که انجام می‌شود، آمار این افراد نیز بالاتر می‌رود.

وی ادامه داد: باید به این سمت برویم که پیشگیری را در سه سطح انجام دهیم، ابتدا اقداماتی انجام دهیم تا معلولیت به وجود نیاید و اگر به وجود آمد، آن را به موقع شناسایی کنیم و نکته سوم این است که شهرداری‌ها باید به میدان بیایند و شرایط را برای آنها فراهم کنند، زیرا آنها نیز حقوق شهروندی دارند. حق دارند تردد کنند، حق دارند به سینما و استادیوم بروند، حق دارند به هر وزارتخانه‌ای که می‌خواهند بروند.

قدمی در خصوص ابزارهای کمکی برای معلولان گفت: عصاهای جدید الکترونیکی از ابرازهای کمکی برای نابینایان هستند که یقیقنا آنها با این عصاها ایمن‌ترند، چون چاله‌ها و موانع را هشدار می‌دهد. برای نیمه‌بینایان هزار تبلت توزیع کردیم و به جای اینکه به آنها کتاب درشت خط بدهیم به آنها تبلت دادیم. علاوه براین یک سری ِ کامل کتاب‌های بریل ۱۷۰ هزار تومان می‌شود، اما ما از دانش‌آموزان ۱۵ هزار تومان گرفتیم، البته این وظیفه ما است. ابراز کمک‌توان بخشی باید در اختیار افراد معلول، نابینا و با نیاز ویژه گذاشته شود تا این افراد بتوانند به راحتی در سطح شهر تردد کنند. ما باید بپذیریم معلولیت مشکل نیست، بلکه مشکل جامعه و  نحوه عملکرد مسئولان است. عمده مشکلات ما درباره نابینان در زمینه اشتغال است که باید به طور جد به آن توجه کرد.

معاون وزیر آموزش و پروش درباره بحث پرداخت سنوات ارفاقی معلمان که مدتهاست به تعویق افتاده، گفت: معاونت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به طور جدی این موضوع را پیگیری می‌کند.

قدمی با تاکید بر ایجاد انگیزه برای معلمان مدارس استثنایی گفت: هیچ کس برای یک سال سنوات ارفاقی معلم مدارس استثنایی نمی‌شود که تفاوت حقوقش بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است آن هم برای افرادی که سابقه بیشتری دارند، البته برای کسانی که سابقه کمتری دارند حدود ۴۰ هزار تومان است.

او افزود: باید مزایای دیگری را برای این معلمان ببینیم چون شرایط کاری‌شان به گونه ای است که استهلاک و فرسودگی زیادی را ایجاد می‌کند.در گذشته بن مسکن و خوار وبار به معلمان داده می‌شد که بعد از قانون خدمات کشوری همه اینها قطع شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در پایان اظهار داشت: باید خدمات حمایتی چندجانبه برای معلمان داشته باشیم و باید مسائل رفاهی کارکنانمان خیلی ویژه‌تر از قبل دیده شود، زیرا همکارانی داریم که روزی سه بار از دانش آموزانشان کتک می‌خورند. ما دنبال ایجاد مسائل رفاهی هستیم، ولی فضای کشور و فضای پرداخت‌ها اجازه تغییر را نمی‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز