خبرگزاری کار ایران

قوانین فیزیک و ریاضی؛ گل تراکتورسازی آفساید بود؟

asdasd
کد خبر : ۶۹۶۸۱۵

برنامه 90 این هفته در کارشناسی داوری بازی پرسپولیس و تراکتورسازی به ارائه مستندات علمی برای سالم خواندن گل احسان حاجی‌صفی پرداخت که اصرارش بر آفساید نبودن این گل برای هواداران پرسپولیس سوال‌برانگیز شده است.

به گزارش ایلنا، برای همین آنها نه تنها مستندات خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، بلکه بعضی از آنها را به باشگاه هم فرستاده‌اند که حالا سایت باشگاه بعضی از آنها را منتشر کرده است. یک هوادار نوشته: «قاعده این است که ما در یک تصویر هر قدر به سمت نقطه گریز می‌رویم، فواصل کمتر می‌شود. حالا اگر خط فرضی را کنار بگذاریم و خط واقعی یعنی خط هجده قدم را در نظر بگیریم، یک نکته روشن می‌شود.

اینکه با توجه به قاعده فوق، فاصله بازیکن تراکتورسازی با خط هجده قدم نسبت به فاصله شجاع خلیل‌زاده تا هجده قدم کمتر یا حتی برابر که هیچ، بلکه بیشتر هم شده و این نشان می‌دهد او نسبت به خط هجده قدم دورتر و نسبت به دروازه، جلوتر از مدافع پرسپولیس قرار دارد. حال اگر بخواهیم از فناوری‌ها استفاده کنیم باز یک اصل باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد. ما با یک فضای دو بُعدی سر و کار نداریم. باید سه بُعد از فضا را در این معادله قرار بدهیم که از اصول ریاضی و هندسه است. در این صحنه همانطور که در برنامه 90 اشاره شد، ملاک خط آفساید پای چپ شجاع روی زمین است. بر اساس علم ریاضی و محاسبات هندسی باید در این ارزیابی، موقعیت دست چپ احسان حاجی‌صفی نه در فضا بلکه روی زمین و در موقعیت یکسان در نظر گرفته شود که نتیجه را تغییر می‌دهد. این در حالی است که در برنامه 90 موقعیت دست در بُعد دیگری ملاک قرار داده شد. حال آنکه برنامه‌های کامپیوتری به راحتی این موارد را محاسبه می‌کنند.»

یکی دیگر از هواداران که اتفاقا مهندس معماری هم هست، توضیح داده: «بدیهی است که دو جسم در دو ارتفاع متفاوت را نمی‌توان روی یک خط پرسپکتیو مورد سنجش قرار داد. در واقع ابتدا باید نقطه مورد نظر در ارتفاع که در اینجا دست و شانه حاجی‌صفی است را روی زمین و برابر با نقطه هدف که در اینجا پای شجاع است، به دست آورد و بعد خط پرسپکتیو را ترسیم می‌کنیم. در این صحنه وقتی این اصول را رعایت می‌کنیم، وقوع آفساید قطعی است و در واقع آنچه که از آن به‌عنوان خطای دید یاد شد، یک تشخیص درست بصری است.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز