خبرگزاری کار ایران

طی چهار سال گذشته؛

۷۰ درصد چاه‌های غیرمجاز کشور پلمپ شد

asdasd
کد خبر : ۶۹۶۰۶۷

دبیر اجرایی طرح اجرا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی شرکت مدیریت منابع آب،​­ از پلمپ و پر شدن ۷۰ درصد چاه‌های غیر مجاز­ در ­چهار سال گذشته خبر داد.

به گزارش ایلنا، عبدالله فاضلی فارسانی با اشاره به پر شدن ۴۴ هزارحلقه چاه غیر مجاز در کشور گفت: طرح احیا و تعادل‌‌بخشی آب‌‌‌‌های زیرزمینی سال ۹۳ به تصویب شورای عالی آب رسید که در چهار سال گذشته از تصویب این طرح ۷۰ درصد چاه‌‌‌های غیر مجاز پرشده است.

وی با اشاره به وجود ۳۰۰ هزار چاه غیرمجاز در کشور اظهار داشت: در صورت تامین اعتبار باید تا پایان برنامه ششم توسعه همه این ۳۰۰ هزارحلقه چاه غیرمجاز بسته شود.

دبیر اجرایی طرح اجرا و تعادل‌‌‌بخشی آبهای زیرزمینی،​ شرکت مدیریت منابع آب،­ فرونشست را از اثرات وجود چاه‌‌های غیرمجاز دانست و تصریح کرد: طبق استانداردهای جهانی،­ افت سالانه پنج سانتیمتری زمین روندی طبیعی است این در حالی است که هم‌‌‌اکنون در تهران سالانه ۲۳ سانتیمتر،​ مشهد ۲۰ سانتیمتر و البرز ۱۰ سانتیمتر فرونشست وجود دارد.

فاضلی فارسانی بیشترین تعداد چاه‌‌‌های غیر مجاز را در خراسان رضوی، فارس و همدان دانست و خاطرنشان کرد: اتکا معیشت مردم به این چاه‌‌‌‌‌‌‌‌های غیرمجاز،­ یکی از مشکلات مهم در بسته نشدن چاه‌‌‌‌‌‌‌های در کشور است که برای رفع این مشکل باید وزارت جهاد کشاورزی اقدام به انتقال این افراد به مجتمع‌‌‌‌ها و سایر طرح‌های تولیدی است.

وی با تاکید بر ضرورت تامین اعتبار برای اجرای کامل طرح احیا و تعادل‌‌‌بخشی آب‌های زیرزمینی به دلیل تامین امنیت آب شرب ابراز داشت: اعتبار مورد نیاز برای پلمپ چاه‌‌‌های غیرمجاز در سال گذشته پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که این رقم با افزایش قیمت‌هایی که اتفاق افتاده به ۱۵ میلیارد تومان افزایش یافته است. هم‌‌‌‌اکنون ۶۵ درصد آب شرب شهرها و روستاها از ذخایر زیر زمینی تامین می‌‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز