خبرگزاری کار ایران

بازگشت دوباره تئاتر به خیابان‌های شهر میراث جهانی

برگزاری دومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی در یزد

asdasd
کد خبر : ۶۹۴۹۴۳

دومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی یزد آغاز به کار کرد.

به گزارش ایلنا، دومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی یزد با پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، آغاز به کار کرد.

در پیام مجید جوادیان زاده آمده است: کافی است لحظه‌ای به زندگی گذشتگان در این سرزمین نظر افکنیم تا نقش هنر در در زیست فردی و اجتماعی آنان را دریابیم. "هنر" با زندگی پدران و مادران ما درهم آمیخته بود.

دو مفهوم شهر و هنر دو روی یک سکه بودند به گونه ای که هیچ اندیشمندی در گذشته از مقوله هنر سخن نمی گفت چرا که هنر همان زندگی بود. قدم زدن در یک شهر ایرانی اسلامی گام برداشتن در یک گالری بود، از در و دیوار هنر می بارید؛ مثلا کوچه های یزد همان کارکرد گالری ها و نگارخانه های امروز را بازی می کردند.

آیین های گوناگون جلوه های خلاقانه ای از هنر نمایش را در خود داشتند. سور و سوگ ما با نمایش ابراز می شد. نوروز ایرانی در نمایش حاجی فیروز بازنمایی می شد و تعزیه جلوگاهی از نمایش تراژیک بود.

نکته جالب توجه این بود که تماشاخانه و نگارخانه ای وجود نداشت؛ عرصه هنر همان عرصه جامعه بود، کسی برای خریدن بلیت در صف نمی ایستاد.اما افسوس که با توسعه یک جانبه و صرفا کالبدی شهرها، این نظام های فرهنگی نیز به آرامی فرو پاشید.از بین رفتن نظام شهری "محله محور" هنر خیابانی را هم از میان برد و آن زمان که هنر از شهر رخت بربست روح شهر نیز به احتضار افتاد و تنها جسم شهر بزرگ شد.

"چتر هنر" از سر جامعه دور شد و جامعه در برابر رگبارهای مادی گرایی شهری بی پناه شد.آنچه امروز از آن با عنوان آسیب های اجتماعی و فرهنگی نام می بریم یک علت مهمش همین است که هویت فرهنگی از شهر دور شد.

دومین تجریه برگزاری جشنواره نمایش های خیابانی "چتر زندگی" با هدف برگرداندن روح هنر و فرهنگ به شهر، طراحی و اجرا شد. جریانی زنده و پویا از هنر با محوریت خانواده آن هم در بطن و متن زندگی مردم جامعه. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد به عنوان یک نهاد فرهنگی و اجتماعی در کنار اداره کل ورزش و جوانان و سازمان فرهنگی اجتماعی و  ورزشی  شهرداری یزد، دومین دوره جشنواره نمایش خیابانی "چترزندگی" رادر سطح ملی تعریف نمود چرا که همگان باور دارند که در تعامل و هم افزایی هنرمندان می توان به عرصه ها و تجربه های بدیع تر و خلاقانه تر دست یافت.

اینجانب با قدردانی از همه هنرمندان عزیز که با آثار ارزشمند نمایشی خود بر غنای فرم و محتوای جشنواره نمایش خیابانی افزودند، برای ایشان در شهر میراث جهانی یزد آرزوی لحظاتی خوش و خاطراتی ماندگار دارم.

 جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی یزد با نماش چند اثر از شهرهای مختلف در یزد اجرا خواهد شد. 

جدول اجراها در یزد وسایر شهرها به شرح زیر است:

برگزاری دومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی در یزد

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز