خبرگزاری کار ایران

رئیس پلیس راهور کشور مطرح کرد:

عدم رفع نقاط حادثه‌خیز به دلیل عدم تخصیص اعتبار

asdasd
کد خبر : ۶۹۳۸۵۸

رئیس پلیس راهور کشور گفت: مسئولان وزارت راه می‌گویند؛ عدم تخصیص اعتبار باعث شده است تا نتوانند همه نقاط حادثه‌خیز را برطرف کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهور کشور در حاشیه  چهارمین همایش ملی ایمنی ترافیک در جمع خبرنگاران گفت: بستن کمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان در جاده‌های برون‌شهری الزامی است و رانندگان باید تذکر لازم را در این خصوص به سرنشینان خودرو بدهند.

وی در خصوص حادثه اخیر که برای دو نفر از مسئولان تامین اجتماعی اتفاق افتاد، گفت: همکاران من در حال بررسی هستند تا مشخص شود چند نفر از سرنشینان این خودرو  از کمربند ایمنی استفاده کرده بودند.

مهری ادامه داد: این حادثه در یکی از نقاط پر حادثه خیز استان گلستان رخ داد و مسئولان استانی این موضوع را هم در سال جاری و هم در سال‌های گذشته احصا کرده بودند. در استان گلستان شاید ۲۰ نقطه حادثه‌خیز وجود دارد که ۸۰ نقطه آن به طور تقریبی در راه‌های اصلی است و همین نقطه نیز که این تصادف اخیر اتفاق افتاده است از نقاط حادثه خیزی است که در راههای اصلی استان گلستان وجود دارد برخی از این نقاط حادثه خیز توسط مسئولان استانی برطرف شده است اما بیش از ۶۰ تا ۷۰ نقطه دیگر نیز هنوز در این استان از نقاط حادثه‌خیز باقی مانده است.

رئیس پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرد: در کشور بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ نقطه حادثه‌خیز وجود دارد که در حدود دو هزار نقطه حادثه مربوط به راه ها و جاده های برون شهری است و مابقی در نقاط درون شهری است.

رئیس پلیس راهور کشور  با بیان اینکه باید برای رفع نقاط حادثه خیز بیشتر تلاش کنیم گفت: براساس نظر اولیه افسران ما در خصوص حادثه اخیر که برای مسئولان تامین اجتماعی رخ داده، هم راننده خودرو لندکروز و هم راننده تریلی و هم جاده مقصر بوده‌اند. البته هنوز در خصوص بستن کمربند توسط سرنشینان خودرو اطلاع دقیقی در دست نیست.

وی در پاسخ به این سوال که پس از چند سال پیاپی برای اولین بار میزان تلفات در جاده ها افزایش یافته است گفت: از سال ۸۴ تا پایان سال ۹۶ ، ۲۷ هزار و ۷۰۰ کشته در سال به حدود ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر در سال کاهش پیدا کرده است و این نشان دهنده این است که اقداماتی در حوزه اطلاع‌رسانی فرهنگ سازی و کنترل رفتار رانندگان و غیره صورت گرفته است همچنین ارتقاء تجهیزات امداد و نجات و حتی رفع برخی از نقاط حادثه خیز باعث کاهش تلفات جاده ای در سال های اخیر شده است. اما فکر می‌کنم همه این اقدامات یک حد مشخصی داشته و باید این اقدامات را افزایش دهیم به ویژه در رفع نقاط حادثه خیز تلاش بیشتری داشته باشیم. مسئله رسیدگی به مصدومان نیز مورد توجه قرار گرفته تا در کاهش تلفات جاده ای نقش موثرتری داشته باشیم و این نیاز به یک کار مشترک بین دستگاه‌های از سازمان‌های مختلف دارد ما در این زمینه پیشنهاداتی را نیز مطرح کرده ایم و یک مقام عالی باید بتواند همه دستگاه‌ها را ملزم به رعایت قوانین و مقررات کند.

مهری ادامه داد: در خصوص رفع نقاط حادثه خیز مسئولان وزارت راه می‌گویند؛ عدم تخصیص اعتبار باعث شده است تا نتوانند همه نقاط حادثه‌خیز را برطرف کنند.

رئیس پلیس راهور کشور در پاسخ به این سوال که آیا به رانندگان مسئولان که قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌کنند تذکراتی داده شده است؟ گفت: قوانین و مقررات در کشور ما برای همه الزامی است و هر کسی در هر جایگاهی که باشد در صورت عدم رعایت قوانین اعمال قانون می شود خوشبختانه با بهره گیری از فناوری های نوین و تجهیزاتی که در سطح جاده ها و شهرها داریم می توانیم افرادی را که قانون را رعایت نمی کنند شناسایی کنیم و هر خودرویی که قانون را رعایت نمی‌کند شناسایی می‌شود و در سابقه گواهینامه راننده در صورتی که این تخلف حادثه ساز باشد به عنوان نمره منفی در نظر گرفته می شود و هیچ فرقی بین افراد وجود ندارد.

سردار مهری با اشاره به عرض کم پیاه‌روها گفت: یکی از موضوعاتی که در شورای ترافیک مطرح شده افزایش عرض پیاده‌روها است.

وی با اشاره به عوامل موثر در رخداد تصادفات گفت: ضعف آموزش همگانی، ناایمنی جاده‌های برون شهری از جمله عوامل موثر در رخداد تصادفات هستند. 80 درصد جاده‌های کشور دو طرفه بوده و بدون جداکننده است. در کشور 5400 نقطه حادثه‌خیر وجود دارد که هنوز اصلاح نشده قرار بود تا پایان برنامه چهارم توسعه همه نقاط حادثه خیز برطرف شود اما ما همچنان با نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها مواجه هستیم. همچنین81 درصد عوامل تصادفات فوتی و جرحی ناشی از عوامل انسانی و خستگی و خواب آلودگی، سبقت و سرعت غیرمجاز و عدم توجه به جلو است.

وی با اشاره به ایمنی خودروها نیز خاطرنشان کرد: 55 محور استاندارد توسط کارخانه‌های خودروسازی رعایت می‌شود اما باید این میزان استاندارد افزایش پیدا کند چرا که ایمنی خودروها نقش بسیار مهمی در بروز تصادفات دارد و هر چقدر که خودروها ایمن‌تر باشد خسارت ناشی از تصادفات کاهش پیدا می‌کنند همچنین حواس پرستی و استفاده از تلفن همراه و خوردن و آ‌شامیدن از دیگر عوامل بروز تصادفات است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به آمار جان باختگان ناشی از تصادفات موتور سیکلت گفت: آمار جان باختگان حوادث موتورسیکلت در سال 85 بیش از هفت هزار نفر بوده است که در سال 96 به میزان قابل توجهی کاهش داشته است و این در حالی است که در سال 96 ، 11 میلیون موتورسیکلت در حال تردد هستند.

رئیس پلیس راهور ناجا در خصوص بروز حوادث و سوانح ترافیکی در خارج شهر گفت: 15 درصد تصادفات در خارج از شهر به دلیل سبقت غیرمجاز در راه‌های دوطرفه است. همچنین در سال 96، 51 درصد افرادی که در سوانح و حوادث ترافیکی جان خود را از دست دادند بر سر صحنه تصادف بوده و هفت درصد افراد در حین انتقال و 42 درصد در بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند. همچنین بر اساس آمار پزشکی قانونی هشت درصد جان باختگان در حوادث و سوانح ترافیکی کودکان زیر 10 سال هستند و آنچه که بسیار اهمیت دارد و هنوز قانونی نشده است استفاده از صندلی ایمنی کودک در خودرو است، البته برخی از شهروندان اقدام به استفاده از صندلی ایمنی کودک در خودرو می‌کنند، اما هنوز به صورت قانونی درنیامده است و ما آن را به صورت یک طرح در مجلس مطرح کردیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز