خبرگزاری کار ایران

توکلی:

فساد، شرق و غرب ندارد/ زن‌های تن‌فروش و کودکان خیابانی قربانیان امضای یقه‌سفیدها هستند

asdasd
کد خبر : ۶۹۱۸۳۵

رئیس هیئت‌مدیره سازمان دیده‌بان شفافیت گفت: زن‍ان تن‌فروش، کودکان خیابانی، بیکاران و زندانیان، قربانیان یک امضای مسئولان «یقه‌سفید» هستند.

به گزارش ایلنا، احمد توکلی رئیس هیئت مدیره سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت در سومین گردهمایی سالانه مدیران استانی این سازمان که در قم برگزار شد، اظهار کرد: زمانی در اقتصاد سیاسی غرب از رشوه به عنوان کار راه‌انداز مانند استفاده روغن‌گیری برای ماشین‌آلات عنوان می‌کردند و این موضوع در مقالات علمی هم دیده می‌شد.

وی افزود: اما آثار رشوه و فساد آشکار شد و به سرمایه‌گذاری آسیب زد و تولید را کاهش و هزینه آن را افزایش داد، این عامل باعث شد منابع تولید محدود شده و به سرمایه اجتماعی را آسیب بزند همچنین باعث از بین رفتن اعتماد بین دولت و مردم می‌شد و پس از آشکار شدن آثار مخرب، آن را جرم انگار اعلام کرده و تحت تعقیب قرار می‌دادند.

رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت آثار مخرب فساد در علم اقتصاد سیاسی را تشدید نابرابری درآمد دارایی، انحراف تخصیص منابع، تخریب فرهنگ کار، کاهش تولید و سرمایه گذاری، کاهش شدید سرمایه اجتماعی، افزایش بیکاری، آسیب به اخلاق و دین، کاهش قدرت رقابتی در اقتصاد خارجی، افزایش هزینه تولید عنوان کرد.

وی تصریح کرد: پس از اینکه ادبیات ضد فساد در علم اقتصاد سیاسی رواج یافت؛ در مبارزه همکاری بین دولت ها هم رایج شد و جرم انگاری آن رواج یافت که جرایم یقه سفیدها مرکز توجه شد.

توکلی عنوان کرد: یقه‌سفیدها افرادی هستند که مسئولیت داشته و سندی را امضای کرده و صدها و هزاران فرد بیچاره می‌کنند و قربانیان آنها زن‍های تن فروش، کودکان خیابانی، جوانان بیکار، بیکاران زندانی شده و ... هستند.

وی در مورد مبارزه با فساد در کشورمان گفت: در ابتدای انقلاب اسلامی وضعیت خوب بود و کم کم تغییر کرد و رهبر انقلاب هم در مورد حقوق های نجومی فرمودند که از زمانی که مسوولین خوی اشرافی‌گری پیدا کردند آغاز آن بود.

توکلی ادامه داد: اگر همان زمان که فساد اقتصادی در حال شکل‌گیری بود باید با سرچشمه‌های آن مبارزه می‌کردیم و هزینه آن هم کمتر بود و امروز که گسترش یافته هزینه به مراتب بیشتری دارد.

رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با اشاره به اقدامات قوه قضاییه در مبارزه با فساد، گفت: از این قوه باید تشکر کرد که با فساد اقتصادی مبارزه جدی می‌کند هر چند نیاز است تلاش بیشتر شود.

توکلی در ادامه با اشاره به دیدار رهبر انقلاب با هیئت دولت گفت: رهبری فرمودند این فردی که ارز و سکه را گرفته فرض کنیم که قاچاقچی و ... است؛ با این فرد برخورد می‌شود، اما آن مسوولی که این را پرداخت کرده است، جرمش سنگین‌تر است.

وی با بیان اینکه پیدایش رفتارهای ناهنجار در حاکمیت با اشرافی‌گری و رفاه‌طلبی آغاز شد؛ گفت: امربه معروف و نهی از منکر نسبت به حاکمان ، تواصی به حق، تواصی به صبر بین حاکمان کنار گذاشته شد.

رئیس هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت افزود: دستگاه قضایی به وظایف خویش کاملاً بی توجه بود، البته در سالهای اخیر که فساد تشدید و برخورد نیاز شد اقدامات خوبی انجام داده است ولی هنوز تا برخورد درست با فساد فاصله بسیار داریم و نتیجه شفاف به مردم اطلاع داده نمی شود.

وی با بیان اینکه فساد شرق و غرب ندارد، بیان کرد: در غرب به صورت جدی با آن برخورد و مبارزه می شود، هر چند که در این موضوع دو رو و دارای نفاق وجود دارد ولی در شرق برخورد با فساد کُند است.

توکلی با بیان اینکه باید در راستای ایجاد شفافیت تلاش کرد، گفت: تلاش های دیده بان مبارزه با فساد اقتصادی و ایجاد شفافیت به نتیجه رسیده و شفافیت به یک مطالبه در جامعه تبدیل شده است.

رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت افزود: امروز اعلام جرم‌های دیده‌بان شفافیت و عدالت در قوه قضاییه در حال پیگیری است و در این سه سال اقدامات بسیار خوبی در مبارزه با فساد انجام شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز