اعتراف پژمانفر به اشتباه بودن یک تصمیم مجلس درباره سینما
پژمانفر میگوید: اعمال سیاست جداسازی سینمای مقاومت و دفاع مقدس از سینمای حرفهای، نتیجه بخش نبوده و برخلاف تصورات مسئولان، سینمای مقاومت را به محرومیت و الویتهای دست دوم کشانده است.
وی افزود: سینمای مقاومت تاکنون موفقیت چندانی در عرصه فیلمسازی نداشته و در پرداختن به ارزشهای جنگ تحمیلی کوتاهی شده است. در خوش بینانهترین حالت،١٠ درصد فعالیتهای انجام شده مفید بوده که این حجم از فعالیتهای فرهنگی بسیار نگران کننده است. با این حال جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت با انگیزه ورزی و یادآوری ارزشها، در نمایش زوایای پنهان مقاومت مردم ایران مؤثر و موفق بوده است.
پژمانفر خاطرنشان کرد: سطح حمایت از سینمای مقاومت و دفاع مقدس بسیار کم و ناکافی است. این در حالی است که به جرأت میتوان گفت فیلمهای مقاومت موجود بیشتر تحت تأثیر انگیزههای روحی و روانی و به صورت خودجوش ساخته شده است و مسئولان امر توجه چندانی به این ژانر ندارند.
وی علت عدم رشد فیلمهای دفاع مقدس و مقاومت در عرصه بینالمللی را کمبود اثر دانست و اظهار داشت: علاوه بر کوتاهی مسئولان در حمایت از ساخت آثار ارزشی، کم کاری و بیانگیزگی فیلمسازان در تولید این نوع از فیلمها برای مخاطب جهانی، نقش فرهنگی سینمای مقاومت را به زیر سؤال برده است. بنابراین نمای مثبت و رو به رشدی در پرداختن به موضوع مبارزه با ظلم ستیزی نداشته و حضور ما در این عرصه را نادیده میگیرند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، در پاسخ به تصمیمات مجلس شورای اسلامی نسبت به حمایت از تولیدات فرهنگی در بقای تاریخ انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی اذعان داشت: اهمیت موضوع مقاومت علت تصمیم گیری درمورد جدا شدن سینمای دفاع مقدس و مقاومت از سینمای حرفهای بوده و سیاست تفکیک سینمای دفاع مقدس را در پی داشته است اما متاسفانه این جداسازی نه تنها توجه ویژه مسئولان را جذب نکرده بلکه به گروههای محروم و اولویتهای دست دوم تبدیل شده است. ظرفیت بالای تولیدات دفاع مقدس انتظارات فرهنگی کشور را پاسخگو نبوده است. در حال حاضر با امید به آینده و گاها جابهجایی مدیریتی، منتظر تغییرات اصولی در این حیطه هستیم.
وی معتقد است: قابلیت سینمای مقاومت در جذب مخاطب بینالمللی بسیار بالا است اما لازمه احقاق این امر توجه به سوژه و محتوای جدید است چرا که مخاطب سینمای معناگرا به دنبال جذابیت و اطلاعات نو میگردد. این در حالی است که فضای بینالملل از داشتن سوژههای خاص خالی بوده و مجبور به خلق سوپرمن و پرداخت هزینههای بالا شده است. بنابراین در ساخت فیلمهای مقاومت باید به فرهنگ، دیالوگ و اصطلاحات مخاطب جهانی توجه شود و مقتضیات فرهنگی و محیطی عرصه بینالملل در نظر گرفته شود.
پژمانفر یادآور شد: حضور خانواده شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم و ترور در جشنواره فیلم مقاومت فضایی تبادلی را ایجاد میکند. حضور شاهدان عینی میتواند صداقت و واقعیت داستان فیلمنامه میشود به عنوان مثال فیلم سینمایی شیار ١٤٣ توانست ارتباط عاطفی شدیدی با مادران شهدا برقرار کند و با جامعیت در انتقال مفهوم، بر هرگونه مخاطب اثرگذار بوده است.
به گفته وی، مشکل تهاجم فرهنگی در همه کشورها وجود دارد در این میان سینما ترفند خوبی برای برون رفت بحرانها تلقی میشود که علاوه بر اصلاح ایرادات فرهنگی کشورهای خارجی، زمینه رشد را برای رشد و نفوذ پیام مقاومت در جامعه هدف فراهم میکند.
پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت همزمان با هفته بسیج از 5 تا 9 آذر ماه به دبیری محمد خزاعی در تهران برگزار خواهد شد.