خبرگزاری کار ایران

در پنج سال آینده؛

یک میلیون هکتار باغات کشور زیر سایبان می‌روند

asdasd
کد خبر : ۶۸۸۹۵۳

یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود ظرف پنج سال آینده، یک میلیون هکتار باغات کشور زیر سایبان بروند.

به گزارش ایلنا، ولی‌‌اله بنی‌عامری، مجری طرح توسعه گلخانه‌‌‌‌های کشور ضمن اعلام این مطلب گفت: امسال برای اجرای طرح سایبان‌‌ها نزدیک به یک هزار هکتار مجوز صادر شده است.

وی کاهش تنش‌‌‌های محیطی و تبخیر آب، سرمازدگی، گرمازدگی، آفتاب‌‌‌سوختگی، بادها و باران‌‌‌های شدید، جلوگیری از خسارات ناشی از آفات و پرندگان را از اهداف اجرای این طرح کلان برشمرد و اظهار داشت: در راستای توسعه سایبان در باغات در ۱۷ استان کشور، پایلوت تحقیقاتی برنامه‌‌ریزی کرده‌‌ایم که در حال تصویب است.

این مقام مسئول با بیان اینکه اجرای پایلوت تحقیقاتی در زمینه توسعه سایبان‌‌ها در اراضی باغی اواخر سال آغاز می‌‌شود، تصریح کرد: این طرح تحقیقاتی دو ساله با مشارکت موسسه‌‌‌های تحقیقات بخش کشاورزی و دفتر طرح توسعه گلخانه‌‌های کشور اجرا می‌‌شود.

بنی عامری سطح باغات کشور را دو میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار دانست و خاطرنشان کرد: این سایبان‌‌‌ها برای تولید سبزی و صیفی گلخانه‌‌‌‌ای به ویژه در مناطق جنوب کشور کاربرد دارد.

وی افزود: باغات جدیدالاحداث باید زیر سایبان بروند.

مجری طرح توسعه گلخانه‌‌های کشور با اشاره به اصلاح و جوان‌سازی ۴۰۰ هزار هکتار باغات ابراز داشت: اگر این باغات به سمت کشت متراکم بروند الزاما باید از سایبان استفاده کنند.

بنی عامری درباره خسارات ناشی از تنش‌‌‌های محیطی به باغات بیان کرد: سالانه ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی باغی در معرض آسیب‌‌‌‌های ناشی از تنش‌‌‌های محیطی هستند و سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان باغات کشور از این محل دچار خسارت می‌‌شود.

وی اضافه کرد که طراحی سایبان‌‌ها، تدوین دستورالعمل فنی و اجرای آن توسط این دفتر انجام و در سال ۹۶ به استان‌‌‌ها ابلاغ شده است.

بنی عامری ادامه داد: جنس سایبان‌‌ها از پوشش پولیمری هستند و تا ۱۰ سال دوام دارند.

وی افزود: در ایتالیا بخش عمده‌‌‌‌‌ای از باغات زیرپوشش سایبان است و کشورهای اروپای شرقی همچون صربستان در باغات از سایبان استفاده می‌‌کنند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز