خبرگزاری کار ایران

دغدغه‌ای که استان را رها نمی‌کند؛

اصفهان محور گردشگری ایران می‌شود

asdasd
کد خبر : ۶۸۸۹۵۱

تا این لحظه کارشناسان سازمان میراث‌فرهنگی ادعایی مبنی بر بی‌اطلاعی از اجرای پروژه پیاده‌راه‌سازی چهارباغ مطرح نکرده‌اند.

به گزارش ایلنا از اصفهان، چندی پیش بود که برنامه برفراز الوند با نشان دادن چند تصویر و ارائه گزارشی یک طرفه، شهرداری اصفهان را متهم به تخریب چهار باغ کرد. این گزارش که در فضای مجازی دست به دست می‌چرخید نقاط ضعف و قوت زیادی داشت که البته یک سویه بود.

اینکه گفته می‌شود پیاده راه سازی چهار باغ اصفهان غیر اصولی بوده شاید بی‌راه هم نباشد اما در این بین نقش سازمان میراث فرهنگی به مراتب پر رنگ‌تر از سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان است، چرا که چهارباغ سال‌ها پیش ثبت ملی شده و هیچ طرحی بدون اجازه این سازمان در میراث‌های ثبت شده اجرایی نخواهد شد.

تا این لحظه نیز کارشناسان سازمان میراث فرهنگی ادعایی مبنی بر بی اطلاعی از اجرای پروژه پیاده راه سازی چهارباغ مطرح نکرده‌اند و به گفته روابط عمومی سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان تمام اسناد و مدارک حضور ناظر و بازرس این سازمان در طول مدت اجرای پروژه موجود است و کاری بدون نظارت این سازمان صورت نگرفته است.

فرض محال که محال نیست؛ فرض کنیم پیاده راه سازی چهارباغ بدون حضور نماینده سازمان میراث فرهنگی انجام شده باشد، آیا این کوتاهی قابل اغماض است که چنین خطایی از سوی سازمانی به این بزرگی صورت گرفته باشد و از اجرای پروژه در آثار به ثبت ملی رسیده بی اطلاع مانده باشد؟ صورت دیگر مسئله این است که نماینده سازمان میراث فرهنگی حضور داشته و در حال حاضر عده ای از دوستداران میراث فرهنگی و نیز کارشناسان باور دارند که کار با ایرادات زیادی همراه بوده است، آیا در این بین سازمان میراث فرهنگی به عنوان ناظر و کارشناس نباید در این زمینه پاسخگو باشد؟

اجرای پروژه با حضور کارشناسان میراث فرهنگی

مدیر پروژه احیا چهارباغ در این باره به ایلنا گفت: حساسیت‌های زیادی روی چهار باغ وجود داشت که با تغییر مدیریت شهر و به دستور نوروزی شهردار جدید، شورای عالی چهارباغ تشکیل و ادامه روند پیاده راه سازی چهارباغ ادامه پیدا کرد.

سعید سهرابی اضافه می کند: پروژه احیای چهارباغ از اردیبهشت ماه سال 96 با روند کندی آغاز شد و با توجه به میزبانی اصفهان در سی و یکمین دوره جشنواره فیلم های کودک و نوجوان و استقرار پردیس های سینمایی محل برگزاری جشنواره در محور چهارباغ ، مدیریت شهری تلاش کرد تا قبل از مراسم افتتاحیه جشنواره، فاز اول پیاده سازی که سنگ فرش کردن دو طرف چهارباغ بود، به اتمام برسد.

وی یاد آور می شود: در دوره مدیریت قبلی سنگ فرش شدن یک طرف چهارباغ آغاز شده بود و ما ادامه پروژه را با سرعت بیشتر دنبال کردیم. در طول اجرای پروژه نیز ناظر سازمان میراث فرهنگی حضور شبانه روزی داشت و هیچ کاری بدون نظارت این سازمان انجام نشده است.

 اصفهان محور گردشگری ایران

شهردار اصفهان نیز با تاکید بر تشکیل شورای عالی چهارباغ خاطرنشان می کند: یکی از محورهای مهم برنامه ما در شهرداری اصفهان موضوع گردشگری است. در این راستا تلاش‌مان این بوده که این شهر را به عنوان محور گردشگری ایران معرفی کنیم.  

قدرت الله نوروزی با اشاره به پیاده راه کردن چهارباغ می افزاید: این خیابان از چهار یا 5 دهه قبل بر اساس طرح تفصیلی که وجود داشته قرار بود پیاده راه شود که ایده درستی نیز بوده است. با این وجود شرایط خاصی مانند افکار عمومی و مسائل اجتماعی اجازه این کار را نمی داده است.

وی تصریح می کند: پیاده راه کردن چهارباغ پیش از آمدن من به شهرداری اصفهان آغاز شده بود، اما ادامه آن کار سنگینی بود. میراث فرهنگی نیز بر اجرای این طرح نظارت کرده است. شورای عالی چهارباغ نیز با حضور کارشناسانی متشکل از باستان شناسان، میراث فرهنگی، معماران،‌ کارشناسان فضای سبز،‌ کارشناسان ترافیکی و بخش خصوصی تشکیل و میراث فرهنگی واقعا مانند یک پاسدار، بر این طرح نظارت داشته است تا آرزوی 40 ساله شهر اصفهان محقق شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه برای چهارباغ اهداف بسیار خوبی داریم، خاطرنشان می کند: قصد داریم کاری کنیم که هر فردی که به این مکان قدم می گذارد بتواند چندین ساعت را با خانواده بگذارند. برای بافت میانی چهارباغ هیچ عجله ای در کار نیست. قرار است اینجا به یک محور مهم گردشگری تبدیل شود و کار با ظرافت و توجه به حساسیت های موجود، پیش می رود.

رضایت حداکثری شهروندان

بی شک پروژه پیاده راه سازی چهار باغ بی عیب و نقص نبوده و نیست. درست مانند اجرای پروژه میدان عتیق که بزرگ ترین میدان گرد جهان را با بیل مکانیکی و بولدوزر تخریب و بجای میدان گرد، یک زیر گذر بناکردند و میدانی شبیه میدان نقش جهان جنب آن ساختند. با این حال شهروندان زیادی از قدم زدن در چهارباغ زیبا لذت می برند بدون اینکه بدانند هنوز پروژه به پایان نرسیده و اگر کارهای کارشناسی سازمان میراث فرهنگی به اتمام برسد و تاییدیه نهایی را صادر کند، در وسط چهارباغ حوضهای صفویه بازسازی می شود و با نصب مبلمان شهری و نورپردازی مناسب و توسعه فضای سبز چهارباغ آن هم با استفاده از گیاهان مقاوم به کم آبی، فضایی به مراتب دلپذیر تر در انتظار شان است.

اتفاقی که در تبریز و رشت رخ داده و با توجه به بازخورد خوبی که آن دوشهر از چنین طراحی ای گرفته اند، می توان به آینده امیدوار بود که به قول شهردار اصفهان، چهارباغ به اندازه یک چاه نفت برای اصفهان ارزآوری و درآمد داشته باشد.

پروژه های مخرب

با این حال اصفهان در سال های گذشته به خاطر مدیریت های نادرست، تاوان و هزینه زیادی در زمینه میراث فرهنگی پرداخت کرده است. مانند پروژه عبور مترو از زیر چهارباغ و سی و سه پل، تخریب میدان عتیق و ساخت میدان امام علی(ع) که سوت و کور است و ارگ جهان نما که گل سرسبد پروژه ها مخرب است و سال‌ها باعث تهدید خروج نام میدان تاریخی نقش جهان از فهرست سازمان جهانی یونسکو شد. و در نهایت اینکه اصفهان مستعد ثبت بزرگ‌ترین محور تاریخی جهان بود که شورای اسلامی شهر در دور سوم و چهارم و شهردار وقت مانع این کار شدند.

دلیل این اتفاق این بود که در مسیر این محور، محل ساخت و سازهای برخی از اعضای شورای شهر در ادوار قبل قرار داشت. عدم ارسال مدارک مورد نیاز برای ثبت نام اصفهان به عنوان شهر دارای بلندترین محور تاریخی جهان جدای از عدم توفیق ثبت نام شهر گنبدهای فیروزه ای در یونسکو سبب شد پرداخت میلیاردها دلار هزینه نگهداری این محور که از طرف این سازمان جهانی پرداخت می شد منتفی شود. خودخواهی بزرگی که بی شک مردم اصفهان بیشتر از هر نهاد و سازمانی تاوانش را پرداخت کردند. زیرا این بودجه می‌توانست اصفهان را به عنوان اولین شهر در کشور تبدیل کند که در آمدزا بوده و به هزینه عوارض و مالیات برای اداره‌اش متکی نباشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز