خبرگزاری کار ایران

مرتضی رزاق کریمی اعلام کرد:

قراردادهای تیپ سینما تا آخر پاییز آماده می‌شود/به دستمزدها ورود نکردیم

asdasd
کد خبر : ۶۸۴۱۳۶

نایب رئیس هیئت مدیره خانه سینما می‌گوید: قراردادهای تیپ و همسان برای همه صنوف سینمایی تا پایان پاییز اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از مشکلاتی که در سینما کماکان وجود دارد انعقاد قراردادهایی است که بعضاً ضمانت اجرایی ندارند و بسیار مشاهده شده وقتی بین کارفرما که در بیشتر قراردادها تهیه‌کننده است و عوامل سینما همچون بازیگران به عنوان طرف دوم مشکلاتی به وجود می‌آید، طرفین نمی‌توانند با استناد به قرارداد موجود حقوق خود را دریافت کنند به همین دلیل هم دعاوی حقوقی بسیاری در شورای داوری خانه سینما و محاکم قضایی شکل می‌گیرد. خانه سینما به این دلیل تصمیم گرفته تا یک فرم قرارداد واحد برای همکاری‌های سینمایی تدوین کند.

مرتضی رزاق کریمی (نایب رئیس هیئت مدیره خانه سینما) با اشاره به تدوین قرارداد تیپ سینما در خانه سینما گفت: حدود یک سال پیش موضوع طراحی قراردادهای تیپ یا همسان را در دستور کار قرار دادیم و جزو ماموریت‌های اصلی هیئت مدیره قرار گرفت اما این مساله از دو دهه پیش مطرح شده بود و جزو موضوعاتی بود که باید زودتر به آن رسیدگی می‌شد.

وی ادامه داد: اینکه قراردادی به عنوان نمونه اصلی طراحی شود که بتواند حقوق افراد موضوع قرارداد را کاملاً تأمین کند یکی از خلاءهای اصلی در حوزه سینما بود که توجه به آن مغفول مانده بود.

رزاق کریمی با اشاره به اینکه در دوره‌های مختلف پیش‌نویس‌هایی برای این گونه قراردادها نوشته شد اما به نتیجه نهایی نرسید، گفت: ما در ابتدا برای بررسی موضوع و شناخت آسیب‌ها کارگروهی را از طرف هیئت مدیره خانه سینما تشکیل دادیم و مأموریت تشکیل کارگروه به من داده شد.

وی ادامه داد: در این کارگروه از آقایان دکتر جمال خندان‌کوچکی (مشاور حقوقی خانه سینما)، دکتر ایمانی حقوقدان وکیل پایه یک و بین‌المللی که شناخت حقوقی خوبی از مسائل و حقوق مؤلفین و مصنفین در حوزه فرهنگ دارد و نیز تورج منصوری و قاسم قلی‌پور دعوت شد تا جلسات اولیه برگزار شود.

رزاق‌کریمی ادامه داد: در این کارگروه ما با صنوف خانه سینما به صورت جداگانه جلساتی را برگزار کردیم و تمامی صنوف به صورت مستقل نظرات خود را مطرح کردند و درباره حقوق صنفی و حوزه وظایف و اختیارات هر حرفه در سینما مطالعات و پژوهش‌هایی صورت گرفت.

وی ادامه داد: براساس نظرات صنوف و همچنین مطالعات صورت گرفته شکل ابتدایی قراردادهایی براساس تعریف دقیقی از هر شغل آماده شده و در آنها برای هر صنف حوزه وظایف، مسئولیت‌ها و حقوق به صورت جداگانه تعریف شده است.

رزاق کریمی ادامه داد: پیش از آماده شدن این قراردادها از صنوف تقاضا کردیم تا پیشنهادات خود را مطرح کنند و تعدادی از صنوف نیز پیشنهادات خود را به صورت مکتوب بیان کردند.

عضو هیئت مدیره خانه سینما ادامه داد: هم‌اکنون در مرحله ویرایش نهایی و بازنگری قراردادها در درون کارگروه هستیم.تا پایان پاییز نسخه اصلی قراردادها برای هر صنف آماده و به صنوف سینمایی ارسال خواهد شد.

رزاق کریمی درباره اینکه این قرارداد تیپ چه بخش‌هایی را درنظر می‌گیرد و آیا مانند قراردادهای تیپ در تئاتر کف و سقف حقوق را درنظر خواهد گرفت یا نه، گفت: در تنظیم این قراردادها به نمونه‌های معتبر بین‌المللی و همچنین داخلی نگاه کردیم و تلاش کردیم به یک الگوی درست و کامل برسیم که با شرایط سینمای ما منطبق و پاسخگوی نیازهای دست‌اندرکاران سینما برای استیفای حقوقشان باشد. ما وارد بحث کف و سقف حقوق در قراردادها نشدیم زیرا معتقدیم این موارد جزو مسائلی است که باید دو طرف خودشان به توافق برسند.

وی ادامه داد: کف و سقف دستمزد در قرارداد تیپ قابل تعیین نیست بلکه هر صنف جداگانه می‌تواند برای خود کف و سقف حقوق و دستمزد را تعیین کند. آنچه ما در این قراردادها دنبال می‌کردیم عمدتاً مسئولیت‌ها و تعهداتی است که طرفین قرارداد عهده‌دار هستند که معمولاً از یکسو تهیه‌کنندگان و ازسوی دیگر طرف مقابل یعنی عوامل سینما را دربرمی‌گیرد. همچنین ضمانت‌های اجرایی که باید برای اجرا درنظر گرفته شود را مدنظر قرار دادیم.

رزاق کریمی با اشاره به اینکه معمولاً قراردادها در زمان اختلاف ارایه می‌شوند، گفت: براساس بررسی‌هایی که ما در کارگروه انجام دادیم و همچنین تجربیاتی که آقای قاسم قلی‌پور (رئیس شورای داوری خانه سینما) به دست آورده‌، مشخص شده است که در بیشتر شکایت‌های مطرح شده مواردی همچون ابهام در بندهای قرارداد، عدم امضای یک قرارداد محکم، تناقض در برداشت‌های طرفین از مفاد قرارداد و نبود تضمین‌های لازم برای اجرای قرارداد؛ باعث شده تا طرفین یک قرارداد از یکدیگر شکایت کنند و ما قصد داریم با اجرای قرارداد تیپ و همسان این مشکلات را کاهش بدهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز