خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر بهداشت:

شوراهای انضباطی دانشجویی تضمین‌کننده سلامت دانشگاه هستند

asdasd
کد خبر : ۶۸۳۹۴۸

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره رضایتمندی بیش از ۷۰ درصدی محکومان شوراهای انضباطی گفت: این شوراها تضمین‌کننده سلامت دانشگاه و نماد قضاوت عادلانه هستند.

به گزارش ایلنا به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، محمدرضا فراهانی در همایش سالانه دبیران شورای انضباطی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی با اشاره رضایت‌مندی بیش از ۷۰ درصدی محکومین شوراهای انضباطی از نحوه رسیدگی به پرونده‌ها، گفت: شوراهای انضباطی تضمین‌کننده سلامت دانشگاه و نماد قضاوت عادلانه هستند.

وی افزود: «رضایت حداکثری دانشجویان محکوم در شوراهای انضباطی از روند دادرسی» نشان از افزایش قانون‌گرایی در این شوراها دارد و من از این روند روبه رشد قانون‌گرایی رضایت دارم.

فراهانی گفت: مسؤولیتی که شما بر عهده گرفته‌اید در یک سو حقوق دانشجویان را به دنبال دارد و در طرف دیگر حقوق دانشگاه را دنبال می‌کند. در حقیقت شما از شأن، منزلت و حرمت دانشگاهیان حراست و محافظت می‌کنید.

وی فعالیت در شورای انضباطی را مانند دیگر حوزه‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت کاری سخت توصیف کرد و گفت: چهار سال قبل زمانی که به صورت میدانی از دانشگاه‌های مختلف اطلاعات کسب می‌کردم و بنا بود در جمع دبیران شوراهای انضباطی دانشگاه‌های علوم پزشکی حاضر شوم با انبوهی از مشکلات روبه رو بودیم که یکی از مهمترین‌ آنها بی‌عدالتی بود.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت افزود: بی‌عدالتی‌هایی که عامل آن شورای انظباطی دانشگاه‌ها بودند زیرا به صورت ابزاری در دست برخی افراد قرار داشت که قانون این جایگاه را برای آنها تعریف نکرده بود.

وی با اشاره به مشکلات شوراهای انضباطی دانشگاه‌های علوم پزشکی در چهار سال گذشته، تاکید کرد: مشکلات در این حوزه به قدری زیاد بود که نمی‌دانستیم از کدام قسمت باید به رفع مشکلات بپردازیم، نمی‌خواهم بگویم هم‌اکنون سیستم انضباطی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه و ستاد، نمره عالی می‌گیرد، اما به قدری وضعیت خوب شده است که امروز در جمع شما، مطلب مهمی به عنوان یک مشکل اساسی در این حوزه جهت بیان وجود ندارد.

رئیس شورای مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت گفت: اکنون شبکه‌ای دانشجویی که به ما مشکلات کف دانشگاه را انتقال می‌دهند، نشان می‌دهند که مشکلات تا حد زیادی کم شده است و گاه در عرض شش ماه شکایتی در خصوص شورای انضباطی دانشگاه‌ها به دست ما نمی‌رسد.

وی تاکید کرد: کدام سیستم قضایی و شبه قضایی در کشور تاکنون از محکومان، نظر سنجی کرده است که مشخص کند محکومان از نوع آئین دادرسی و نحوه برخورد رضایت داشته‌اند یا خیر؟ این اتفاق در معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت رخ داده است که این مهم به دلیل دقت و ملاحظه‌ای است که این معاونت در خصوص شوراهای انضباطی داشته و دارد.

فراهانی با اشاره به اینکه تلاش داریم تا شورای انضباطی عامل اجرای وظایف نهادهای دیگر نشود، افزود: برخی نهادها وظایفی دارند و فکر می‌کردند شورای انضباطی ابزار آنها برای انجام این وظایف است. ما در واقع کاری کرده‌ایم که شوراهای انضباطی تبدیل به مکان‌هایی شود که متخلفین از آن حساب ببرند و دیگران نیز جو رعب و وحشت سابق را نسبت به این شورا نداشته باشند.

وی جایگاه شورای انضباطی در دانشگاه‌های علوم پزشکی را جایگاه رفیعی دانست و با اشاره به مشکل قرار نداشتن پست برای دبیران شورای انضباطی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: مگر می‌شود شورای انضباطی که بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفته است در سیستم تعریف نشود؟  من این موضوع را نمی‌دانستم و دانشگاه‌ها نیز این مشکل را منعکس نکرده‎اند، بنابراین این موضوع را حتما پیگیری خواهیم کرد.

رئیس شورای مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه برخورد با متخلفین در شوراهای انضباطی دانشگاه‌های علوم پزشکی باید اخلاق مدارانه و همره با رافت اسلامی باشد، خاطرنشان کرد: سعی و تلاشی که شما انجام داده‌اید موجب نزدیکی جایگاه شوراهای انضباطی به جایگاه اصلی خود شده است و اینکه حس می‌شود در شوراهای انضباطی عدالت در حال انجام است، همسنگ تحولات دیگر قسمت‌ها در معاونت‌ها دارای ارزش و احترام است.

فراهانی جایگاه شورای انضباطی را در کنار دیگر بخش‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی ویژه دانست و یادآور شد: جایگاه شما بسیار مهم است و بر این اساس نباید هرگز دچار خودکم بینی شوید زیرا شما از یک طرف سلامت دانشگاه را تضمین کرده و از دیگر سو، نمادی از قضاوت عادلانه هستید؛ قضاوتی که در جامعه شاید از سوی برخی نهادهای ذی ربط آن گونه که باید به آن بها داده نشده است.

معاون وزیر بهداشت رفتار با عدالت و کرامت همراه با حفظ شئونات اسلامی را به نوعی؛ عامل ایجاد محبوبیت و وجاهت دانست و متذکر شد: به اعتقاد من جریان کلی در شورای انضباطی به همین شکل بوده است، اگر چه نمی‌خواهم بگویم قضاوت من کاملا صحیح است و ما رصد بسیار قوی از عمیق ترین لایه‌های اتفاقات در دانشگاه داشته‌ایم.

وی افزود: شعار معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت مشتری مداری بوده است و بر این اساس به دانشجویان خدمت ارائه می‌دهیم تا از ما راضی باشند که نتیجه نشان می‌دهد از سوی شما بر روی این کار اهتمام شده است.

فراهانی به پرونده‌هایی که در جلسه شورای مرکزی وزارت بهداشت مورد بررسی قرار می‌گیرند اشاره کرد و گفت: افرادی که می‌آیند شورای انضباطی حقوقدان مسلط نیستند و این شما هستید که با اجرای درست قانون کار را به خوبی پیش می‌برید.

رئیس شورای مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت با تاکید بر این نکته که در دو طرف جایگاهی که شما هستید؛ حق الناس قرار دارد، بیان داشت: در جایگاهی که شما قرار دارید، اگر کوچکترین اشتباهی صورت بگیرد و موجب انحراف فردی شوید باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشید زیرا خداوند از قصور می گذرد اما از تقصیر نخواهد گذشت و به همین جهت من در این جلسه حضور پیدا کردم تا از هم زحمات شما و هم از روند رو به رشدی که در این چهار سال طی کرده‌ایم؛ تشکر کنم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز