خبرگزاری کار ایران

اردکانیان:

۳۴ میلیون نفر در سال گذشته آبی تحت تاثیر کاهش بارش‌ها قرار گرفتند

asdasd
کد خبر : ۶۷۷۲۶۰

وزیر نیرو گفت: در سال آبی گذشته بارش‌ها به میزان یک درصد کمتر بود و این موجب شد ۳۴۰ شهر ما با ۳۴ میلیون جمعیت و همچنین روستاهای ما تحت تاثیر قرار بگیرند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، امروز در صحن علنی مجلس حبیب‌الله ده‌مرده نماینده زابل سوال خود را مبنی بر اینکه وزارت نیرو درباره تبخیر و رسوب‌گذاری سدهای ایران چه کرده است از رضا اردکانیان پرسید.

وزیر نیرو در پاسخ به این سوال با اشاره به درخواستش از هیات رئیسه مبنی بر توجه به شرایط خاص آب و برق که سال گذشته پشت سر گذاشته شد، گفت: در سال آبی گذشته بارش‌ها به میزان یک درصد کمتر بود و این موجب شد ۳۴۰ شهر ما با ۳۴ میلیون جمعیت و همچنین روستاهای ما تحت تاثیر قرار بگیرند.

وی تاکید کرد: این کاهش بارش‌ها باعث شد ۴۵۰ مگاوات تولید انرژی برق کمتر شود اما برای آن برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت و همکاری‌هایی در سطح قوا و استان‌ها انجام شد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به وضعیت آب و هوایی تهران گفت: در شهر تهران ۴۳ روز بیشتر از سال‌های گذشته دمای بیشتری داشتیم.

وی افزود: در سطح جهان حدود ۶۰ درصد بارش‌ها را به طور متوسط از دست می‌دهیم. ما در ایران با توجه به شرایط اقلیمی بیش از ۷۲ درصد از بارش‌ها را از دست می‌دهیم. همچنین تبخیر از سطح سدها در سطح جهان حدود ۵ درصد و در ایران در حدود ۶ درصد است. در حالی که این نسبت‌ها زیاد نیست اما در بعضی مناطق خاص با توجه به موقعیت اقلیمی این میزان بیشتر می‌شود.

اردکانیان با اشاره به حجم ۵۰ میلیارد مترمکعبی مخازن در ایران گفت: تبخیر ما حدود ۲ میلیارد مترمکعب بوده است یعنی حجم آن ۳ درصد و تبخیر آن حدود ۱۷ درصد است. در دنیا روش‌های مختلفی برای جلوگیری از تبخیر آب سدها وجود دارد که استفاده از پنل‌های خورشیدی، استفاده از صنعت شیمیایی و  بیولوژیکی و مدیریت مخزن‌ها از جمله آنها است که در ایران بهترین روش، روش مدیریت مخزن‌ها است.

وزیر نیرو با بیان اینکه شرایط ما تقریباً متعادل است، گفت: در منطقه سیستان این گودال‌های طبیعی انتخاب ما نبوده که در آنجاها قرار گرفته باشد. در نتیجه ۴هزار و ۵۰۰ میلی‌متر در سال تبخیر دارد.

وی درباره رسوب‌گذاری سدها نیز گفت: عمده طراحی‌های سدها به گونه‌ای است که در طول زمان بیشتری یک میزان رسوب صورت بگیرد. رسوب‌گذرای سدها یک پدیده ناگزیر است که در ایران حدود ۷۶صدم درصد و در اروپا حدود ۲ دهم درصد و در سایر مناطق جهان حدود یک تا ۵ درصد است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز