خبرگزاری کار ایران

آبزرور گزارش داد:

تحقیقات اقلیمی در راستای ادامه‌ فعالیت‌های آلایندگان، «پرده‌پوشی» می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۶۷۶۰۸۹

«خطرات واقعی» گرمایش جهانی به منظور خوشایند کشورهای ثروتمند فسیلی کوچک‌نمایی می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از آبزرور، به عقیده ویراستارانی که نسخه‌های اخیر گزارش اقلیمی و جمع‌بندی آن را مطالعه کرده‌اند، هشدارها درباره‌ خطرات گرمایش جهانی در نسخه نهایی گزارش اقلیمی رقیق و آبکی شده‌اند؛ گزارشی که برای اصلی‌ترین نشست بین‌المللی اقلیمی ماه آینده آماده می‌شود.

آنها می‌گویند دانشمندانی که روی پیش‌نویس «خلاصه‌ گزارش نهایی» کار می‌کنند، هشدارهای خود را سانسور کرده و به شکلی آنها را پرده‌پوشی می‌کنند که توصیه‌های سیاستگذاری به مذاق کشورهای ثروتمند فسیلی نظیر آمریکا، عربستان، استرالیا و غیره خوشایند باشد؛ آنهایی که تمایلی به کاهش انتشار (گازهای گلخانه‌ای) سوخت‌های فسیلی ندارند؛ عاملی که کلید اصلی گرمایش جهانی است. «باب وارد»، یکی از محققان و مدیر سیاستی موسسه تحقیقاتی «گرنتهام» در زمینه تغییرات اقلیمی و محیط‌زیست گفت:«بدترین تاثیرات تغییرات اقلیمی را کم‌اهمیت جلوه داده‌اند. دانشمندان نویسنده یافته‌های هولناک را در متن "خلاصه‌ی برای سیاستگذاران" از قلم انداخته‌اند.»

به این ترتیب اگر دولت‌ها خطرات فوری و تمام‌عیار تغییرات اقلیمی را به رسمیت نشناسند، ممکن است آنها لزوم دستیابی به هدف حیاتی توافق پاریس در ارتباط با تغییر اقلیم را دست‌کم بگیرند و این می‌تواند اثرات بسیار جدّی در نبرد برای محدود کردن شدّت اثر گرمایش جهانی داشته باشد.

«گزارش ویژه از گرمایش جهانی بر ۱/۵ درجه» و «جمع‌بندی آن برای سیاستگذاران»، از سوی کشورهای گرد هم آمده در نشست بین‌المللی سال ۲۰۱۵ پاریس سفارش داده شده بود؛ زمانی که آنها بر اقداماتی توافق کردند که افزایش متوسط دمای جهانی به کمتر از ۲ درجه نسبت به پیش از انقلاب صنعتی محدود بماند و بهتر آنکه سعی کنند افزایشش را به نزدیکی ۱/۵ درجه محدود کنند.

گزارش که در اوایل ماه اکتبر در نشستی در کره‌جنوبی ارائه خواهد شد، روشن می‌کند که پذیرفتن افزایش دما تا ۲ درجه سانتیگراد، باعث عواقب ویرانگری از جمله افزایش سطح دریاها، گسترش بیابان‌ها، از دست دادن زیستگاه‌های طبیعی و گونه‌ها، کاهش پهنه‌های یخی و افزایش تعداد طوفان‌های مخرّب خواهد شد.‎

با این حال این «خلاصه‌ی گزارش برای سیاستگذاران» است که باعث نگرانی‌ست. سیاستگذران این سند را به عنوان راهنمای کلیدی اقلیمی برای قانون‌گذاری در جهت تغییرات در نظر خواهند گرفت. ویراستاران پیش‌نویس‌های پیشنهادی می‌گویند که این خلاصه‌ گزارش به شکلی جرح و تعدیل می‌شود تا خطرات تغییرات اقلیمی کمتر هشدار دهنده به نظر برسند. در نتیجه آنها می‌گویند، سیاستگذاران می‌توانند به طور جدّی خطرات گرمایش جهانی را دست‌کم بگیرند. بخش‌هایی که از پیش‌نویس نهایی «گزارش جمع‌بندی» حذف شده‌اند، عبارتند از:

هر گونه اشاره‌ای که افزایش دما به بالاتر از ۱/۵ درجه می‌تواند منجر به افزایش مهاجرت‌ها و درگیری‌ها شود.

تمام بحث‌ها در مورد خطر جریان اقیانوسی Gulf Stream که به وسیله آبهای سرد به جریان افتاده از قطب شمال مختل می‌شود جایی که یخ‌های بیشتر و بیشتری در حال ذوب هستند.

هشدارها در مورد خطراتی که بالارفتن دما به اندازه ۱/۵ تا ۲ درجه می‌تواند باعث از دست دادن برگشت‌ناپذیر پهنه‌های یخی گرینلند [و به موجب آن بیشتر و بیشتر شدّت گرفتن موجهای گرمایی] و افزایش ۱ تا ۲ متر سطح دریاها در دو قرن پیش‌رو شوند.

تحقیقات اقلیمی در راستای ادامه‌ فعالیت‌های آلایندگان، «پرده‌پوشی»
 می‌کنند

بخش‌های حذف شده‌ی دیگر خلاصه عبارتند از:

 

فقر و آسیب‌ها با گرمایش اخیر (حدود ۱ درجه سانتیگراد) افزایش یافته‌اند و انتظار می‌رود در بسیاری از جوامع با افزایش دما از ۱ درجه به ۱/۵ درجه فراتر از آن افزایش یابد.

گذشته از این «خلاصه اصلی» بیان می‌کند: در گرمایش ۲ درجه، پتانسیلی برای جابجایی جمعیتی قابل توجه در مناطق گرمسیری (Tropicals) وجود دارد که باز هم در «گزارش برای سیاستگذاران» ذکر نشده است.‎

«دانشمندانی که گزارش‌هایی مانند این را تولید می‌کنند، تلاش می‌کنند تا آخرین دانش و یافته‌ها را خلاصه کنند، و امّا آنها در اعلام نظرات بدترین خطرات تغییرات اقلیمی محافظه‌کار هستند و با این کار، اعتباری برای خود می‌خرند». وی گفت که با این حال«این بار آنها خودشان بر خود پرده‌پوشی کرده‌اند.»

تحقیقات اقلیمی در راستای ادامه‌ فعالیت‌های آلایندگان، «پرده‌پوشی»
 می‌کنند

یک سخنگوی IPCC (هیئت بین‌الدولی تغییر اقلیم) گفت که دولت‌های عضو برای اطمینان از مطابقت بین متن «خلاصه‌‌‌‌ سیاستگذاران» با یافته‌های اصلی گزارش، کار خواهند کرد. «آنها ممکن است متن اظهارنظر‌ها را اصلاح کنند، مطالب را از "خلاصه‌ی برای سیاستگذاران" حذف کنند یا مطالب اساسی را از گزارش اصلی به آن بیافزایند که در آغاز نشست وجود نداشت. هر متن در "خلاصه‌ برای سیاستگذاران" ... بر اساس ارزیابی در گزارش اصلی است. حتی اگر از "خلاصه‌ی برای سیاستگذاران" حذف شود، یافته‌های آن بر اساس گزارش اصلی‌ خواهد بود.》

مترجم: امید رستمیان مقدم

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز