خبرگزاری کار ایران

رئیس جامعه دامپزشکان کشور مطرح کرد:

جامعه دامپزشکی مخالف عرضه لبنیات سنتی است/ طاعون دامی ثمره تلاقی دام و حیات وحش است

asdasd
کد خبر : ۶۷۵۷۱۱

شاپور شجاعی اظهار داشت: جامعه دامپزشکی طرفدار عرضه لبنیات سنتی نیست و نظر مساعدی بر روی آن نداریم. ما طرفدار عرضه لبنیات پاستوریزه هستیم اما در این زمینه اختلاف نظر بین دامپزشکی و وزارت بهداشت وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، شاپور شجاعی رئیس جامعه دامپزشکان کشور در نشست خبری به مناسبت روز دامپزشکی گفت: طی یک سال اخیر اقدامات خوبی در جامعه دامپزشکان انجام شده که یکی از آنها برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی ایران وت بود که قرار است هر ساله با همین نام و با هدف متمرکزسازی و تخصصی‌سازی نمایشگاه‌ها برگزار شود. امیدواریم برای سال آینده با بهبود شرایط اقتصادی نمایشگاه‌های به روزتری را شاهد باشیم.

شجاعی در ادامه تصریح کرد: ایجاد کمیته تخصصی گیاهان دارویی یکی از اقدامات ما بود. براساس سیاستگذاری دولت  مقرر شد از بخش گیاهان دارویی حمایت کند که در بسیاری از کشورهای دنیا شاهد آن بوده‌ایم.

رئیس جامعه دامپزشکان ایران با اشاره به اینکه در زمینه گیاهان دارویی خلا‌ءهای بسیاری در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: در ایران و در جامعه دامپزشکان خلاء استفاده از گیاهان دارویی احساس می‌شود که کمیته گیاهان دارویی در این یک سال فعال شده و ارتباط خوبی با دستگاه‌های ذیربط داشته است.

وی افزود: برای سال 97 ضمن برنامه‌های اخیر جامعه دامپزشکان چند هدف داریم که یکی از آنها توسعه فعالیت‌های رسانه‌ای است. جلسات کارشناسی در زمینه دامپزشکی انجام خواهد شد تا کمکی به دامپزشکان کشور باشد، ما با صنوف و انجمن‌های قطعا همکاری‌های بیشتری داریم.

شجاعی در رابطه با شیوع طاعون در کشور تصریح کرد: پی‌پی‌آر طاعون نوشخوارکنندگان کوچک است که بیماری بومی ایران است و سالیان زیادی است که این بیماری شایع می‌شود. برای درمان این بیماری پیشگیری جهانی وجود دارد که در این زمینه بحث واکسیناسیون بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

وی افزود: طبیعتاً ممکن است بخشی از کار مربوط به تامین این واکسن و بخشی هم مربوط به قاچاق دام باشد. در یک منطقه جغرافیایی که ارتباط دام و حیات وحش وجود داشته باشد این بیماری قابلیت شیوع پیدا می‌کند.

شجاعی با اشاره به شیوع طاعون دامی در طالقان تاکید کرد: طالقان جزو مناطقی است که دام کوچ‌رو با حیات وحش تداخل می‌یابد به همین دلیل این بیماری شایع شده است.

وی در رابطه با سهم گیاهان دارویی در بخش درمانی کشور اذعان داشت: سهم گیاهان دارویی در دسته دارویی کشور بسیار پایین است. دولت و سازمان دامپزشکی قصد افزایش و توسعه آن را دارد که در این زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان فعال شده‌اند و همچنین معاونت علمی-فناوری ریاست جمهوری هم به آن ورود کرده است.

رئیس جامعه دامپزشکان ایران با بیان اینکه باید از فارغ‌التحصیلان دامپزشکی در امور استفاده شود عنوان کرد: باید برای استخدام و استفاده از فارغ‌التحصیلان برنامه‌ریزی کنیم و بخش‌هایی را به این افراد اختصاص دهیم. استفاده از نیروی کار در خارج از کشور و انتقال نیروی کار به خارج  از برنامه‌هایی است که باید در شورای هماهنگی دامپزشکان مطرح شود.

وی در رابطه با تعرفه‌های دامپزشکی گفت: تعرفه‌های دامپزشکی به صورت سالانه تشکیل می‌شود و پس از تصویب وزارت جهاد کشاورزی توسط سازمان دامپزشکی ابلاغ می‌شود اما معمولا یک سال عقب است و دیر ابلاغ می‌شود.

شجاعی با اشاره به غیر بهداشتی بودن لبنیات سنتی خاطرنشان کرد: جامعه دامپزشکی طرفدار عرضه لبنیات سنتی نیست و نظر مساعدی بر روی آن نداریم. ما طرفدار عرضه لبنیات پاستوریزه هستیم اما در این زمینه اختلاف نظر بین دامپزشکی و وزارت بهداشت وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر برخوردی با این موضوع نمی‌شود اما این امر مانعی برای برخورد با تخلفات توسط وزارت بهداشت نیست اما نقش دامپزشکی تنها نظارتی است.

رئیس جامعه دامپزشکان تاکید کرد: نمی‌توان به صورت عام شیرهای سنتی را، شیرهای برگشتی از کارخانجات دانست اما به همین دلیل است که دامپزشکی طرفدار شیر سنتی نیست و نگران سلامتی مردم است. باید آزمایشات بسیاری مانند کشورهای دیگر بر روی این شیرها انجام شود اما هنوز توسعه‌ای در این زمینه واقع نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز