خبرگزاری کار ایران

صباح‌زنگنه:

آمریکا نمی‌تواند با ارائه قوانین یک‌جانبه اقدامات ایران را مجرمانه تلقی کند

asdasd
کد خبر : ۶۷۰۶۳۶

آمریکا نمی‌تواند با ارائه قوانین یک‌جانبه اقدامات ایران را مجرمانه تلقی کند، چراکه مطابق قوانین تعریف‌شده در شورای امنیت سازمان ملل، ایران هیچ جرمی مرتکب نشده است؛ حتی اگر عملی یا ترک فعلی انجام‌شده باشد، در هیچ قانون بین‌المللی مجازات دلخواه آمریکا تعریف‌نشده است.

به گزارش ایلنا، نشست سازمان ملل متحد با حضور سران کشورهای مختلف در روزهای آتی برگزار خواهد شد و سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرده است که رئیس‌جمهور برای سخنرانی در این اجلاس به نیویورک سفر خواهد کرد. اجلاس‌های سازمان ملل در دو سطح اجلاس عمومی و شورای امنیت برگزار می‌شود. در مجمع عمومی سازمان ملل که تمامی کشورهای جهان حضور دارند بهترین فرصت برای بیان مواضع جمهوری اسلامی ایران و همچنین انجام ملاقات با نمایندگان دیگر کشورها است. نمایندگان حدود ۱۰۰ کشور در سطح وزرا، روسای جمهور و ... در مجمع عمومی سازمان ملل حضور دارند و فرصت بسیار خوبی برای انجام ملاقات بین کشورها و بیان مواضع آن‌ها با یکدیگر و استفاده از این فرصت برای شروع مراودات اقتصادی یا سیاسی است.

در شرایطی که آمریکا با بی‌قانونی تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده، فرصت خوبی خواهد بود که ایران در مقابل دیگر کشورها آمریکا را به چالش بکشاند. تحریم‌های یک‌جانبه اعمال‌شده از سوی آمریکا علیه ایران غیرقانونی است. توافقی در شورای امنیت، بالاترین رکن سازمان ملل به تصویب رسید و آمریکا به‌عنوان یکی از اعضا شورا، این قطعنامه را پذیرفته است، قطعنامه‌ای که مهر تأیید برجام از سوی شورای امنیت است، بنابراین این اقدام غیرقانونی بوده و آمریکا نمی‌تواند از مصوبه شورا خارج شود. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در رابطه با برجام، در بالاترین سازمان بین‌الملل تصویب‌شده، بر اساس این قطعنامه آمریکا هر گامی که خلاف آن بردارد اقدامی خلاف قانون مرتکب شده است که بر مبنای آن، می‌توان ایالات‌متحده را کشوری دانست که به قوانین بین‌المللی پایبند نبوده و آن‌ها را نادیده می‌گیرد. آمریکا نمی‌تواند با ارائه قوانین یک‌جانبه اقدامات ایران را مجرمانه تلقی کند، چراکه مطابق قوانین تعریف‌شده در شورای امنیت سازمان ملل، ایران هیچ جرمی مرتکب نشده است؛ حتی اگر عملی یا ترک فعلی انجام‌شده باشد، در هیچ قانون بین‌المللی مجازات دلخواه آمریکا تعریف‌نشده است، زیرا واشنگتن انتظار دارد برای هر عمل خلاف میلشان، بلافاصله تحریمی، آن‌هم از نوع اقتصادی در نظر گرفته شود. چندی پیش ابتدا نماینده ایالت متحده آمریکا اعلام کرد که جلسه شورای امنیت در مورد کشور ایران برگزار خواهد شد که پس‌ازآن حرف خود را پس گرفت و دیگر مقامات آمریکایی اعلام کردند که در اجلاس شورای امنیت ملی به مباحث مختلف خواهند پرداخت و بحث ایران با عنوان بحث مستقل مطرح نخواهد شد و ممکن است به‌عنوان یکی از بحث‌های حاضر در دنیا مطرح شود؛ که در این شرایط ایران نیز می‌تواند از فرصت پیش‌آمده برای بیان مواضع خود استفاده کند و در آن حالت نیز حضور نماینده جمهوری اسلامی ایران در سطح رئیس‌جمهور یا وزیر خارجه می‌تواند مؤثر و ضروری باشد.

پیش‌بینی من این است که آمریکا از اینکه با ایران در یک محفل بین‌المللی با حضور بقیه کشورها روبه‌رو شود، امتناع می‌کند زیرا ایران در قبال تعهدنامه‌ها و قراردادهای بین‌المللی به‌عنوان یک کشور مسئولیت‌پذیر به‌خوبی رفتار کرده و این آمریکا است که رفتار غیرمسئولانه داشته و رفتارهای سیاسی این کشور با نوسانات مختلفی همراه بوده است. اتفاقات مختلفی که در نقطه‌های مختلف جهان رخ‌داده عملاً ناشی از سیاست‌های غلط آمریکا در مسائل امنیتی و اقتصادی بوده است و اغلب کشورهای جهان از طرف سیاست‌های آمریکا و ترامپ متضرر شده‌اند و بازهم فرصت خوبی برای نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل خواهد بود تا بتواند حقانیت و پایبندی خود به قوانین بین‌الملل را اثبات کند و چهره واقعی آمریکا برای جهانیان بیش‌ازپیش روشن شود.

صباح زنگنه

کارشناس حقوق بین‌الملل و مشاور اسبق وزارت امور خارجه

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز