خبرگزاری کار ایران

دستمالچیان در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

فاز جدید سرکوب شیعیان عربستان در ایام محرم/ نحوه اعمال فشار بر جامعه تشیع بحرین توسط ریاض

asdasd
کد خبر : ۶۶۸۲۵۳

همگرایی آل‌شیخ و آل‌سعود در عربستان باعث شده تا شیعیان در این کشور به اقلیتی تبدیل شوند که هرگونه تعرض به آنها با بهانه‌های مختلف صورت می‌پذیرد.

«احمد دستمالچیان» کاردار اسبق ایران در عربستان در تشریح فاز جدید سرکوب شیعیان عربستان در ایام محرم توسط نیروهای امنیتی سعودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: حاکمیت عربستان سعودی در بخش سیاسی و مذهبی به دلیل پیچیدگی در روابط آل شیخ (بانی تفکر وهابیت در عربستان و اداره کنند طیف مذهبی این کشور) با آل‌سعود (هدایت کننده دستگاه سیاسی سعودی‌ها) کینه و نفرت عمیق از شیعیان به دل دارند. عده‌ای معتقد هستند که این دو طیف، در بسیاری از موارد مانند اصلاحات در عربستان با یکدیگر در چالش به سر می‌برند اما واقعیت این است که در مورد دشمنی با شیعیان و سرکوب آنها، هر دو طیف با یکدیگر اتفاق نظر دارند و جنایات زیادی را متحمل شده‌اند. به عنوان مثال چند روز پیش در مناطق شیعه نشین مانند العوامیه و القطیف نیروهای امنیتی آل‌سعود اقدام به تخریب هیات‌ها و تکیه‌های شیعیان کرند که این دقیقاً ضدیت با تشیع را به نمایش می‌گذارد.

وی ادامه داد: سرکوب شیعیان در ماه محرم و حتی در ماه رمضان از قدیم الایام در عربستان توسط بدنه امنیتی و نظامی این کشور انجام شده است اما پرسش اصلی این است که آیا ولیعهد سعودی که دم از اصلاحات و جامعه مدنی باز و روشنفکری می‌زند، این حرکات را در چه چارچوبی به نیروهای تحت امر خود ابلاغ می‌کند؟ اینکه طی روزهای اخیر چندین حسینیه و محافل عزاداری شیعیان توسط نیروهای امنیتی سعودی مورد تعرض قرار می‌گیرد دقیقاً نشان می‌دهد که سخن از اصلاحات در عربستان تنها یک شعار است نه یک راهبردی عمقی و منتج به حصول نتیجه مثبت. چراکه آنها کوچکترین حقوق شیعیان که به جا آوردن مراسم و آیین دینی خودشان است را به رسمیت نمی‌شناسند و حتی دست به هتاکی و توهین به آن می‌زنند.

سفیر سابق کشورمان در اردن با اشاره به سرکوب شیعیان بحرین همانند عربستان، گفت: این وضعیت را در بحرین هم به صورت کاملاً واضح می‌توان به چشم دید؛ اکثریت جمعیت بحرین از شیعیان ایرانی‌تبار تشکیل شده که به عنوان «شیعیانِ عجم» شناخته می‌شوند. دلیل حضور آنها در این کشور هم به حاکمیت ایران بر این سرزمین در گذشته بر می‌گردد. نفوذ ایرانی‌تبارها و شیعیان در بحرین به حدی است که خطوط مورد استفاده در سر درِ بیشتر مغازه‌ها ایرانی است و شیعیان در این کشور بر اساس رسوم و آیین ایرانی عزاداری می‌کنند. از این جهت فشار آل خلیفه بر شیعیان بحرین همانند عربستان را می‌توان به چشم دید. نزدیک بودن مناطق شیعه‌نشین عربستان به مناطق شیعه‌نشین بحرین یکی از خطراتی است که حاکمیت عربستان به دنبال هدف قرار دادن آن است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سعودی‌های همواره سعی داشتند تا ارتباط شیعیان عربستان و بحرین به هر نحوی که شده از بین ببرند و آنها را از کوچکترین حقوق مدنی محروم کنند؛ از این جهت است که علاوه بر سرکوب شیعیان در دو کشور شاهد آن هستیم که عربستان بسیاری از نیروهای نظامی خود را در بحرین مستقر کرده است. باید به این مساله دقت کنیم که بحرین توسط سعودی‌ها اشغال شده و پادشاه این کشور هم به صورت کامل زیر نظر آل‌سعود فعالیت می‌کند؛ لذا اینکه دیده می‌شود در هر دو کشور سرکوب شیعیان همچنان ادامه دارد به دلیل نفوذ تفکر وهابی در خاک بحرین و عربستان بوده که مانع از تحقق عدالت اسلامی شده است. این در حالی است که اوضاع در کویت و امارات تا حدود زیادی آرام‌تر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز