خبرگزاری کار ایران

برگزیدگان چهارمین جشنواره شعر نیاوران معرفی شدند

asdasd
کد خبر : ۶۶۶۰۷۰

چهارمین جشنواره شعر نیاوران، با حضور جمعی از مسئولان، شاعران، هنرمندان و علاقمندان و با معرفی برگزیدگان این جشنواره در بخش‎های مختلف، جمعه ۱۶ شهرویور ماه در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران به کار خود پایان داد.

به گزارش ایلنا، در ابتدای مراسم که با حضور حضور محمدمهدی مظاهری، رئیس موسسه اکو، محمدجواد حق‎شناس عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، همایون امیرزاده، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وحید قاسمی، رئیس هیئت مدیره بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران، محمد موسوی از اساتید پیش کسوت نی، محمد حیدری از هنرمندان برجسته عرصه شکسته نویسی، و داوران جشنواره و ... برگزار شد، عبدالجبار کاکاوند قطعه شعری را برای حاضران قرائت کرد.  

سپس مدیرعامل بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران اظهار داشت: جشنواره شعر نیاوران اتفاق مبارکی است که با جلسات «سه شنبه های شعر نیاوران» آغاز شد. این جشنواره کم سال است ولی به جرات می‎توان گفت در چهارمین دوره خود  به بالندگی قابل ستایش رسیده است و آثار دریافتی در هر دوره نسبت به دوره‎های پیشین هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی پیشرفت قابل ملاحظه‎ای داشته است.» سجادی افزود: « در سال ۱۳۹۴دبیرخانه جشنواره ۳۴۵ اثر دریافت کرد. این تعداد در سال ۱۳۹۵ به ۶۲۰ اثر رسید. در سومین جشنواره در سال ۱۳۹۶ ما ۷۶۰ اثر دریافت کردیم و امسال در چهارمین دور برگزاری جشنواره شعر نیاوران با رشد ۲۵ درصدی تعداد آثار رو به رو شدی و این اتفاق بزرگی است که نشانگر بالندگی و زندگی این جشنواره است. ما از تمامی کسانی که با ارسال اثر به غنای این جشنواره کمک کردند قدردانی می‎کنیم.

سیدعباس سجادی ابراز امیدواری کرد: از آنجا که شعر جهانی‎ترین کالای فرهنگی ایران است و نیز زبان فارسی در گستره وسیعی از منطقه صحبت می‎شود بتوان با همکاری «موسسه فرهنگی اکو» و رئیس این موسسه جناب آقای محمد مهدی مظاهری، پنجمین جشنواره شعر نیاوران را به صورت بین المللی و در عرصه جغرافیایی زبان و  ادبیات فارسی  برگزار کنیم.

در ادامه مراسم محمد سلمانی، دبیر چهارمین جشنواره شعر نیاوران طی سخنانی نسبت به ارائه گزارشی از روند برگزاری این جشنواره اقدام کرد. وی گفت: فراخوان چهارمین جشنواره شعر نیاوران ۱۵ اسفند سال گذشته منتشر و مهلت ارسال آثار تا پنجشنبه ۲۴ خرداد تعیین شد، که به دلیل استقبال بی نظیر شاعران این تاریخ  تا ۱ تیر تمدید شد. پس از دریافت تمامی اشعار سه هفته زمان برای داوری و جمع بندی امتیازات در نظر گرفته شد. طی هفته‎های اول و دوم مردادماه جلسات مشترکی با حضور تمامی داوران به تفکیک هر بخش برگزار شد تا نسبت به تصمیم گیری درباره برگزیدگان جشنواره اقدام شود. در این دوره از برگزاری جشنواره ۱۰۵۰ شاعر در دو بخش آزاد و ویژه شرکت کردند و در مجموع ۴۴۹۳ اثر دریافت کردیم. ما در جشنواره چهارم شاهد رشد ۲۵ درصدی تعداد اشعار نسبت به جشنواره سوم هستیم.

سلمانی سپس آماری از آثار ارسال شده برای جشنواره ارایه کرد و گفت: تعداد کل شرکت کنندگان در جشنواره شعر نیاوران۹۳۴ نفر بوده و تعداد کل شرکت کنندگان در دو بخش آزاد و ویژه ۱۰۵۰ نفراست. در این دوره جشنواره جمعا ۶۱۲ آقا و ۳۲۲ خانم در جشنواره شرکت کرده‎اند. در بخش آزاد جشنواره ۸۱۹ نفر  با ۳۵۹۱ قطعه شعر شرکت کردند که از این تعداد ۴۷۷   نفر با ۲۰۹۵قطعه شعر در بخش کلاسیک شرکت کردند. تعداد شرکت کنندگان در بخش آزاد-سپید ۲۸۵ نفر با ۱۲۹۶ قطعه شعر و بخش آزاد-طنز   ۱۴ نفر  با ۶۴ قطعه شعر بود. در بخش آزاد-ترانه ۴۳ نفر با ۱۳۶ قطعه شعر در چهارمین جشنواره حضور داشتند. در بخش ویژه جشنواره نیز ۲۳۱  نفر  با ۹۰۲ قطعه شعر شرکت کردند. تعداد شرکت کنندگان در بخش ویژه-کلاسیک ۷۴نفر  با ۲۷۶ قطعه شعر، تعداد شرکت کنندگان در بخش ویژه-سپید  ۱۱۸نفر  با ۴۷۰ قطعه شعر، تعداد شرکت کنندگان در بخش ویژه-طنز  ۲نفر با ۸ قطعه شعر و در نهایت تعداد شرکت کنندگان در بخش ویژه-ترانه ۳۷ نفر  با ۱۴۸ قطعه شعر بود.»

وی در ادامه افزود: « دبیرخانه جشنواره در هر دوره از برگزاری آن نسبت به تغییر هیئت داوران اقدام می‎کند تا هیچ گونه شائبه‎ای در داوری آثار وجود نداشته باشد و سلیقه‎های بزرگان عرصه شعر و ادب در حوزه داوری جشنواره لحاظ شود.

دبیر چهارمین جشنواره شعر نیاوران در پایان سخنانش از رونمایی از کتاب «پایتخت چهار» که دربرگیرنده گزیده ای از آثار شرکت کنندگان در جشنواره چهارم است خبر داد و افزود: این کتاب حاوی  اشعاری از حدود ۶۵۰ نفر از شرکت کنندگان است که امروز رونمایی و تقدیم حضور خواهد شد.

پس از سخنان دبیر چهارمین جشنواره شعر نیاوران سه تن از شاعران جوان به نام‎های پیام جهانگیری از اردبیل، هدیه طباطبائی از تهران و ئاکو خسروی از کرمانشاه به روی صحنه رفتند و اشعار خود را قرائت کردند.

 در ادامه، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: در روزگاری که هنر و ادبیات ارج چندانی نمی‎بیند برگزاری چنین جشنواره‎ای جز با همتی والا میسر نیست. باتوجه به برگزاری شایسته این جشنواره و نیز با توجه به اینکه قرار است این جشنواره از سال آینده به صورت بین المللی برگزار شود و چه اتفاقی بهتر از این که با کمک شعر و ادبیات از مرزها عبور کنیم، پیشنهاد من این است که در کنار تمامی بخش‎های جشنواره بخشی هم با عنوان «تهران» در جشنواره‎های بعدی افزوده شود. ما در «شورای اسلامی شهر تهران» این امکان را داریم تا در کنار «موسسه فرهنگی اکو» که در بخش بین الملل با فرهنگسرای نیاوران همکاری می‎کند با این مجموعه همکاری کنیم و به ماندگاری این کار سترگ و بزرگ کمک کنیم.

سپس همایون امیرزاده، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی این وزارتخانه گفت: ما امروز نیازمندیم که به ادبیاتمان بهای بیشتری دهیم. ما به عنوان متولیان فرهن و هنر این کشور باید از بی تفاوتی نسبت به از بین میان رفتن ادبیات غنی خود بنترسیم که این از میان رفتن آفت بسیار بزرگی است.

امیرزاده سپس ادامه داد: نقش جشنواره شعر نیاوران در این روزگار بسیار پررنگ است. امروز بسیاری از فعالیت‎هایی که در حوزه شعر و ادبیات انجام می‎گرفتند یا انجام نمی‎شوند، یا اینکه برگزاری آنها استمرار ندارد. اما جشنواره شعر نیاوران از جنس دیگری است  که برگزارکنندگان آن همتی عالی دارند و همان گونه که تاکنون نشان داده‎اند هدفشان برگزاری این جشنواره به صورت مستمر و منظم است. مطمئنم این جشنواره همان گونه که تا کنون توانسته در آینده  نیز نقش بسیار پررنگی در بالندگی شعر امروز ایفا خواهد کرد.

در ادامه، محمد موسوی به تک‎نوازی نی پرداخت که با استقبال حاضران رو به رو شد.

سپس ۳ نفر از شاعران جوان به نام‎های مرتضی طوسی از تبریز، الهه رشیدی از مشهد و خدیو رفعتی از تهران به شعرخوانی برای حضار پرداختند.  

در ادامه مراسم کلیپی با هدف معرفی داوران جشنواره پخش شد و بهزاد خواجات، یکی از داوران چهارمین جشنواره بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد. در بخشی از این بیانیه آمده بود:

«شعر، اِشراف به رمزینگی آدمی در جهان سراسر راز است؛ مواجهه انسان با خود و با چشم‌هایی در خود که ما را می‌کاود و می خواهد بر ازلیّتِ هر چیز نامی تازه بگذارد. شاعران، از این سر، معماران جهانی موازی‎اند با دستمایه‎هایی از رنج و شور و شعور که تاریخ آدمی و سرگذشت هستی را بر دوش خود به رستاخیزهای پیاپیِ زبانی می‎کشانند تا در این توالدهای نو به نو، راه‎هایی نو به نو بر ما و جهان ما گشوده شود، که شعر، به تمامی رهایی است.

جشنواره شعر نیاوران چهارمین دوره خود را پشت سر می‎گذارد و در این راه از همیاری شاعران جوان و منتقدان شعر امروز بهره‎ها برده است. این داد و ستد، هم چهره ی شعر جوان امروز را در تاریخ شعر این دهه ثبت می‎کند و هم شاعران جوان را از تجربه‎هایی گران، فایده می‎رساند. در این دوره نیز سیل آثار دریافتی، نشان از جدیت و شور شاعران جوان داشت و مرجعیت این جشنواره به عنوان یکی از مهم ترین حوادث فرهنگی کشور در حیطه ی شعر.»

در این جشنواره اسماعیل امینی، بهزاد خواجات، سُریا داودی حموله، یزدان سلحشور، محمد سلمانی، حمیدرضا شکارسری، پانته‎آ صفایی بروجنی، حسن علیشیری، رشید کاکاوند، عبدالجبار کاکایی، هیوا مسیح، اصغر معاذی، علی اکبر یاغی‎تبار داوری اشعار را در بخش‎های کلاسیک، سپید و ترانه برعهده داشتند.

در ابتدای مراسم رونمایی کتاب «پایتخت چهار» همایون امیرزاده اظهار داشت: ما چند وقت پیش سفری به زنجان داشتیم و در این سفر بر مزار حسین منزوی، شاعر بنام حاضر شدیم و قرار شد جایزه دو سالانه شعر حسین منزوی را زنجان برگزار کنیم و همین جا از متولیان برگزاری جشنواره شعر نیاوران دعوت می‎کنم تا در این مراسم نیز حضور داشته باشند.

در پایان مراسم اختتامیه، از برگزیدگان چهارمین جشنواره شعر نیاوران تقدیر شد. اسامی برگزیدگان چهارمین جشنواره سراسری شعر نیاوران  عبارتند از:

بخش آزاد –کلاسیک

۱-سید مهدی ابوالقاسمی از تهران

۲-هدیه طباطبایی از تهران

۳-محمود غریبی جویباری از مازندران

۴-مرتضی طوسی از تبریز

۵-مسلم محبی از بندرعباس

بخش ویژه-کلاسیک

۱-رضا یزدانی از قم

۲- خدیو رفعتی از تهران

بخش آزاد –سپید

۱-بابک زمانی از ایلام

۲-محمدصابر شریفی از کرمانشاه

 ۳- ئاکو خسروی از کرمانشاه

۴-معصومه درفشیان از تهران

۵-ستاره جوادزاده از تهران

بخش ویژه-سپید

۱-عباس صادقی زرینی از تهران

۲-پیام جهانگیری از اردبیل

بخش آزاد – ترانه

۱-الهه رشیدی از مشهد

۲- مهرداد عابدینی از اسلامشهر

۳-صادق ابراهیم زاده از گیلان-رشت

بخش ویژه-ترانه

۱-  شروین رحیم زاده از تهران

در پایان مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره شعر نیاوران نیما مسیحا و رضا تاجبخش به اجرای موسیقی پرداختند و «کتاب پایتخت چهار» نیز به حاضران اهدا شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز