خبرگزاری کار ایران

میرجلال‌الدین کزازی:

ایران گورستانی خاموش می‌شود؛ اگر در زبان و گویش یکی شویم

asdasd
کد خبر : ۶۶۳۴۱۰

پژوهشگران موسیقی نواحی ایران در نخستین شب از جشنواره ملی موسیقی حماسی ملاکمالان خواستار حفظ فرهنگ، زبان و موسیقی بلوچستان شدند.

به گزارش ایلنا، نخستین شب از مراسم جشنواره ملی موسیقی حماسی ملاکمالان که به مناسبت زادروز کمالان هوت (اسطوره موسیقی بلوچستان) تدارک دیده شده بود، شب گذشته (جمعه نهم شهریور) در سالن اجتماعات منطقه آزاد چابهار برگزار شد.

از جمله حاضران در این مراسم، پژوهشگران موسیقی نواحی ایران از جمله محمدرضا درویشی، علی‌اکبر شکارچی، احمد صدری، میرجلال‌الدین کزازی و هوشنگ جاوید بودند.

در شب نخست چند گروه از جمله کردهای شمال خراسان قبل از آغاز رسمی مراسم به رقص و هنرنمایی پرداختند. هم چنین در این شب پریسا سیمین‌مهر (نقال روایت‌های شاهنامه و داستان‌های حماسی) با همراهی مرشد ناری، داستانی حماسی از حمل جٌیند (دلاور بلوچ) را روایت  کرد که توانست  سواحل مکران را از چنگ پرتغالی‌ها بیرون بکشد و از بم تا بندر بوشهر را آزاد کند.

اسحاق بلوچ‌نسب نیز در این مراسم دقایقی را به اجرای موسیقی بلوچستانی پرداخت و بعد از آن از سوی مسولان حاضر در این گردهمایی از جمله سیددانیال محبی (استاندارد سیستان و بلوچستان)، غلامرضا مجیدی‌نژاد یزدی (فرماندار چابهار) و محمداکبر چاکرزهی (معاون فرهنگی منطقه آزاد چابهار) مورد تقدیر قرار گرفت.

ایران گورستانی خاموش می‌شود؛ اگر در زبان و گویش یکی شویم

میرجلاالدین کزازی (استاد زبان پارسی) در این مراسم سخنرانی خود را به وصف چابهار اختصاص داد و گفت: این نخستین بار است که به چابهار می‌آیم و از دیدار این بندر می‌توانم گفت که هم شگفت زده‌ام هم سرمست و شکفته جان.

او چابهار را سرزمینی بی‌همتا در جهان دانست و گفت: من با  زبان‌ها و گویش‌های بومی ایران آشنایی دارم اما به استواری می‌گویم که زبان بلوچی یکی از کهن‌ترین زبان‌های ایرانی است. طوری که وقتی با دوستان فرهیخته بلوچ درباره این زبان سخن گفتم شگفت‌زده شدم.

او با بیان اینکه در این دوران گسسته، ما ایرانیان بیش از هر زمان به پیوستگی نیاز داریم، گفت: گونه گونه بودن تیره‌ها و تبارها سرمایه است و اگر دقت کنیم تلاش بی پایه سایر کشورها این است که این گونه‌ها را به هر صورتی پدید آوردند.

او گفت: اگر روزگاری فرا رسد که ما ایرانیان در زبان و گویش یکی باشیم ایران گورستان خاموشی خواهد شد.

کزازی خواستار حفظ زبان و گویش بلوچی شد و گفت: از این که می‌بینم بیشتر شما با لباس بلوچی در این مراسم حاضر شده‌اید بسیار خرسندم.

علی‌اکبر شکارچی (نوازنده، خواننده و پژوهشگر موسیقی لرستان) نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم ضمن اجرای موسیقی لرستان، دقایقی را به ترسیم فضای فعلی موسیقی حماسی پرداخت و گفت: هر گاه قرار شد داستان‌های حماسی با موسیقی آمیخته شود پای ما موسیقی‌دانان به میان کشیده شد.

او با بیان این که در اقوام مختلف هیچ قومی نیست که دارای حماسه نباشد، گفت: دل‌انگیزترین حماسه‌ها را می‌شود در شاهنامه جست‌وجو کرد و کسانی که شاهنامه می‌خوانند وطن‌پرستی و غیرت، خود به خود بر آن‌ها عارض می‌شود.

او به ظرفیت شاهنامه برای ساخت داستان‌های حماسی از آن اشاره کرد و در عین حال با اشاره به اجرای موسیقی بلوچی از سوی اسحاق بلوچ‌نسب گفت: او امشب به تنهایی یک برنامه اپرا را در صحنه اجرا کرد و ما را به وجد آورد. این هنر را باید قدر دانست و برای حفظ موسیقی بلوچ همت کرد.

شکارچی ادامه داد: موسیقی اقوام مختلف و موسیقی دستگاهی به صورت ژنتیک خویشاوند هم هستند و نباید این دو بیش از این از هم دور بمانند. اکنون دورانی است که موسیقی دستگاهی باید از موسیقی اقوام بهره ببرد و در عین حال لازم است موسیقی‌دانان بومی، موسیقی دستگاهی را بیاموزند. درهم‌آمیزی این دو بسیار باشکوه است و حرف جدیدی برای نسل جوان خواهد داشت.

چاکرزهی نیز در این مراسم، حمایت از موسیقی نواحی را از سیاست‌های جدی سازمان دانست و گفت: این جشنواره را در گام نخست با حضور شش گروه ملی موسیقی حماسی نواحی ایران برگزار کردیم اما برنامه من آن است که سال آینده به صورت بین‌المللی با کشورهایی که دارای فرهنگ مشترک هستیم برگزار شود.

جشنواره ملی موسیقی حماسی بلوچی کمالان با هدف اعتلای موسیقی حماسی، معرفی ظرفیت‌‌های موسیقی بلوچی و همچنین تشکیل یک بانک اطلاعاتی از حماسی‌‌نوازان نواحی ایران در چابهار آغاز به کار کرده است.

حماسی‌نوازان از هفت اقلیم فرهنگی در سراسر کشور به این جشنواره دعوت شده‌اند و در سالن اصلی و فضاهای عمومی منطقه آزاد چابهار به اجرای موسیقی می‌‌پردازند.

نخستین جشنواره ملی موسیقی حماسی کمالان در بزرگداشت مقام کمالان هوت (اسطوره موسیقی بلوچستان) از نهم شهریور و همزمان با روز تولد او افتتاح شد و به مدت سه روز (تا 11 شهریور) در چابهار برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز