خبرگزاری کار ایران

سلیمانی در مخالفت با استیضاح کرباسیان:

کجای قانون آمده است که وزیر اقتصاد مسئولیت مدیریت بانک‌های خصوصی را دارد

asdasd
کد خبر : ۶۶۰۹۸۱

نماینده کنگاور تاکید کرد: باید توجه داشت که مسئولیت آقای وزیر اقتصاد در امور بانکی تنها دو بانک سپه و ملی محدود می‌شود که رئیس مجمع این دو بانک دولتی است و اقدامات بانکی در این دو بانک به تکالیفی که مقرر شده برمی‌گردد. کجای قانون آمده است که وزیر اقتصاد مسئولیت مدیریت بانک‌های خصوصی را دارد.

به گزارش حسن سلیمانی در جلسه استیضاح وزیر اقتصاد و امور دارایی به عنوان مخالف استیضاح گفت: استیضاح به معنای طلب کردن و توضیح دادن است و قانونی است در اصل ۸۲ گفته است که در مواردی که نماینده‌ها لازم می‌دانند عمل استیضاح انجام شود اما نگفته استیضاح برای چه امری و چه مواردی انجام شود.

وی با بیان اینکه در استیضاح باید ذکر مورد یا موارد صریح باشد ادامه داد:‌در تبصره ذیل ماده ۲۲۶ برای استیضاح کنندگان ممنوعیتی قائل شده‌اند مبنی بر اینکه مجاز نیستند موضوع دیگری که در موارد استیضاح نگنجیده صحبت کنند.

این نماینده مجلس افزود: ۱۰ نفر از نمایندگان می‌توانند استیضاح را کلید بزنند یعنی یک‌بیست‌ونهم مجلس، این ۱۰ نفر باید بیست‌وهشت‌بیست و نهم مجلس را با صلابت گفتار و تاثیرگذاری باید به این نتیجه برسانند که وزیری اسیتضاح شود.

سلیمانی با بیان اینکه در ۱۷ بند موارد استیضاح وزیر اقتصاد و امور دارایی موضوعات تکراری وجود دارد ادامه داد: سه بند ۱، ۱۳ و ۹ درباره یک موضوع هستند و تقریبا تکراری هستند. در این سه بند از سیاست اقتصادی گفته می‌شود که البته موضوعاتی که درباره وضعیت اقتصادی کشور صحبت می‌شود برخی از آنها سیاه‌نمایی است چراکه در حال حاضر ایران رتبه ۱۵ اقتصاد دنیا را دارد و امید داریم که این شرایط بهبود پیدا کند.

وی تاکید کرد: حال باید ببینیم از این ۱۷ بند موضوع استیضاح چقدر به اختیارات وزیر اقتصاد برمی‌گردد. عدم سیاست‌گذاری‌های صحیح اقتصادی، عدم مشارکت و... تا چه میزان در حوزه اقدامات وزیر اقتصاد است.

سلیمانی با اشاره به بند ۳ موضوعات استیضاح وزیر اقتصاد اظهار داشت: بند ۳ به عدم اعمال تکالیف قانونی به فعالیت‌های بانکی برمی‌گردد اما باید دید چقدر از موضوعات تعیین مدیریت بانک‌ها موجب قانون بر عهده وزیر اقتصاد است.

این نماینده مجلس مخالف استیضاح وزیر اقتصاد ادامه داد: درباره فرارهای مالیاتی صحبت شده اما براساس قانون مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم تنها مسوولیت وزیر اقتصاد بند ۲۵۱ قوانین مرتبط با مالیات است و مابقی آن اختیارات برعهده نهادهای دیگر است.

سلیمانی درباره بند ۷ موضوعات استیضاح گفت: در بند ۷ درباره نابسامانی ها در افزایش قیمت‌ها صحبت شده اما در کدام قوانین آمده است که وزیر اقتصاد مسوول قیمت‌گذاری‌هاست. به موجب قانون برنامه و بودجه چه کسی وزیر را به عنوان قیمت‌گذار می‌شناسد. شورای اقتصاد این موضوع را تعیین می‌کند و نه وزیر اقتصاد.

وی افزود: مخاطب اقتصاد مقاومتی دولت و سران سه قوه هستند نه وزیر اقتصاد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه درباره پولشویی هم مرکزی در این‌باره فعال است که مسوولیت کل نظارت مالی برعهده این مرکز است، ادامه داد: این مرکز رصد پول در قانون پولشویی را انجام می‌دهد و مسوولیت آن برعهده وزیر اقتصاد نیست.

سلیمانی درباره دیگر بندی که عدم توانایی در ثروت عمومی را به وزیر اقتصاد نسبت می‌دهد گفت: مسوولیت تولید ثروت مجموعه دولت است یا تنها وزیر اقتصاد؟

وی ادامه داد: از این عناوین که در استیضاح مطرح شده روشن است که برخی از نمایندگان مجلس بر این باورند وزیر اقتصاد توانایی اداره امور اقتصادی را ندارد اما بنده معتقدم این عناوین که در ۱۷ بند استیضاح مطرح شده اساسا ارتباطی به توانایی و قابلیت آقای کرباسیان به عنوان وزیر اقتصاد ندارد.

سلیمانی با اشاره به رزومه کاری کرباسیان ادامه داد:‌ کرباسیان متولد ۱۳۳۵ است که مدیریت اجرایی را از سال ۶۱ با قائم مقامی در معاونت اقتصادی، وزارت صنایع شروع کرده است.

وی از سال ۶۱ تا ۶۸ در این سمت مشغول به کار بوده و قابلیت مدیریت در تعیین قوانین اقتصادی و به اجرا رساندن آن را نشان داده است. از سال‌های ۶۸ تا ۸۹ هم در سمت‌‌های مدیریت طرح و برنامه و معاون بازرگانی وزارت خارجه، معاون وزیر فعالیت در گمرک، معاون خدمات شهری در شهرداری و... مشغول به کار بوده است.

وی افزود: از سال ۹۲ تا ۹۶ هم رئیس کل گمرک بوده و از ۹۶ تا به امروز هم به عنوان وزیر اقتصاد در کابینه فعال بوده است. در طول مدتی که سمت دولتی نداشته در بخش خصوصی به عنوان عضو اتاق بازرگانی تهران خدمت کرده است.

سلیمانی افزود: از رزومه کاری وی مشخص است که تجربه و توانایی لازم برای کار در امور مختلف اقتصادی را داشته بنابراین بدی نتیجه عملکردی اقتصادی نظام را نمی‌توان به توانایی وزیر اقتصاد نسبت داد و تنها وزیر اقتصاد را مقصر این نتیجه عملکرد دانست.

این نماینده مجلس تاکید کرد: یکی از مهمترین وظایف وزیر اقتصاد در رابطه با خزانه‌داری است که آقای اکرمی در راس این سمت مشغول به کار است و همه می‌دانیم وی اهل دقت و صداقت است و در پرداخت مطالبات و حقوق کارمندان بسیار دقت داشته است و به خوبی از شرایط بدهی دولتی مطلع است و توانسته در این حوزه اقدامات خوبی انجام دهد.

وی افزود: آقای اکرمی می‌داند چه مقدار درآمد عمومی و چه مقدار هزینه وجود دارد و تخصیص هم از طریق کمیته تخصییص انجام می‌شود و وی فرد بسیار مناسبی است که آقای کرباسیان برای این سمت انتخابش کرده است.

سلیمانی تاکید کرد: نمایندگان موافق استیضاح از مسئولیت آقای کرباسیان از امور بانکی حرف می‌زنند اما باید توجه داشت که مسئولیت آقای وزیر اقتصاد در امور بانکی تنها دو بانک سپه و ملی محدود می‌شود که رئیس مجمع این دو بانک دولتی است و اقدامات بانکی در این دو بانک به تکالیفی که مقرر شده برمی‌گردد. کجای قانون آمده است که وزیر اقتصاد مسئولیت مدیریت بانک‌های خصوصی را دارد.

وی افزود: در حوزه کسب و کار هم معاونت اقتصادی مسئول تامین منابع است. اینکه چه مقدار از قوانین و مشوق‌های مالیاتی در این حوزه انجام شده هم به الزامات و باید و نبایدهای قوانین در این حوزه برمی‌گردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز