خبرگزاری کار ایران

نگاهی به فیلم‌های یکی از معماهای سینمای معاصر جهان در کتاب «ترنس مالیک: فیلم و فلسفه»

asdasd
کد خبر : ۶۶۰۸۳۹

کتاب «ترنس مالیک: فیلم و فلسفه» اثر تامس دین تاکر و استوارت کندال، با ترجمۀ حسام‌الدین موسوی ریزی و با ویراستۀ داود میرزایی در نشـر لِگا منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ترنس مالیک، کارگردان _ فیلسوفِ سینما، یکی از بزرگ‌ترین معماهای سینمای معاصر جهان است، فیلم‌سازی که به‌ندرت در جشنواره‌های فیلم و محافل عمومی ظاهر می‌شود و شهرت و اعتبارش از نُه فیلمی سرچشمه می‌گیرد که در طی بیش از چهل‌وپنج سال ساخته است. مالیک که به‌خاطر سبک بصری منحصربه‌فردش زبان‌زده خاص و عام است از چهره‌های شاخص عصر طلایی فیلم‌سازی هالیوود جدید است که در دهۀ ۱۹۷۰ آغاز شد. او زیبایی‌ای رؤیاوار و فرا زمینی را در قالب ساختار روایی مؤجز و آیرونیک روی پردۀ سینما به‌ نمایش می‌گذارد.

مدخل‌های کتاب «ترنس مالیک: فیلم و فلسفه» ریشه در مطالعات فیلم، پژوهش فلسفی و حوزۀ آکادمیک در حال ظهوری دارند که مطلوب آن تلفیق دو ساحت فیلم و فلسفه است. از زوایای دیگر نیز می‌توان به فیلم‌های مالیک نزدیک شد، که از آن جمله‌اند رویکردهای پدیدارشناختی، شالوده‌شکنانه و دلوزی به فیلم؛ جملگی این رویکردها در این مجموعه مطمح نظر نویسندگان بوده است.

کتاب «ترنس مالیک: فیلم و فلسفه» به شیوه‌های ممتاز و خصوصاً مستقلی به بررسی و تحلیل مجموعه آثار مالیک می‌پردازد: با نگاه به سنتی که مالیک در آن کار می‌کند، جهت‌گیری خلاقانۀ فیلم‌ساز و بحث دربارۀ روش‌هایی که نقد و نقادی با توسل به آن‌ها می‌تواند نور تازه‌ای به اعماق فلسفی این فیلم‌های تأمل‌برانگیز بتاباند.

دیوید مارتین _جونز، استاد مطالعات فیلمِ دانشگاه سنت اندروز بریتانیا، دربارۀ این کتاب می‌گوید: «ترنس مالیک: فیلم و فلسفه دربردارندۀ طیف فوق¬العاده مهیجی از رویکردهای مختلف به فیلم‌های مالیک است که نور تازه¬ای به اعماق فلسفی اندیشمندترین مؤلف سینما در دهه‌های اخیر می‌تاباند. مقاله‌های این کتاب، همان‌گونه که انتظارش می‌رود، کارنامۀ سینمایی مالیک را افزون بر آرای هایدگر و کاول، با دیدگاه‌های جذاب دلوز، هگل، مارکس، شیلر، دریدا، و مرلو ـ پونتی مواجه می‌کند و نظریه‌پردازان سرشناس فیلم همچون سوبچاک و برانیگان را نیز از نظر دور نمی‌دارد. این کتاب مکاشفه‌ای فوق‌العاده خواندنی دربارۀ مهم‌ترین فیلم‌های مالیک در کسوت نویسنده و کارگردان است، از زمین‌های بایر گرفته تا جهان نو. کتابی که در دست دارید، به معنای دقیق، از طلایه‌داران پیشرفت‌های اخیر در زمینۀ فلسفۀ فیلم است و خواندن آن را به تمام علاقه‌مندانِ این دست موضوعات اکیداً پیشنهاد می‌کنم.»

«ترنس مالیک: فیلم و فلسفه» با ترجمۀ حسام‌الدین موسوی ریزی مترجم کتاب سینمای لارس فون تری‌یه: شکستن امواج، در ۳۲۸ صفحه و به قیمت ۲۶۰۰۰ تومان توسط نشر لِگا روانۀ بازار کتاب شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز