نگاهی به فیلمهای یکی از معماهای سینمای معاصر جهان در کتاب «ترنس مالیک: فیلم و فلسفه»
کتاب «ترنس مالیک: فیلم و فلسفه» اثر تامس دین تاکر و استوارت کندال، با ترجمۀ حسامالدین موسوی ریزی و با ویراستۀ داود میرزایی در نشـر لِگا منتشر شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، ترنس مالیک، کارگردان _ فیلسوفِ سینما، یکی از بزرگترین معماهای سینمای معاصر جهان است، فیلمسازی که بهندرت در جشنوارههای فیلم و محافل عمومی ظاهر میشود و شهرت و اعتبارش از نُه فیلمی سرچشمه میگیرد که در طی بیش از چهلوپنج سال ساخته است. مالیک که بهخاطر سبک بصری منحصربهفردش زبانزده خاص و عام است از چهرههای شاخص عصر طلایی فیلمسازی هالیوود جدید است که در دهۀ ۱۹۷۰ آغاز شد. او زیباییای رؤیاوار و فرا زمینی را در قالب ساختار روایی مؤجز و آیرونیک روی پردۀ سینما به نمایش میگذارد.
مدخلهای کتاب «ترنس مالیک: فیلم و فلسفه» ریشه در مطالعات فیلم، پژوهش فلسفی و حوزۀ آکادمیک در حال ظهوری دارند که مطلوب آن تلفیق دو ساحت فیلم و فلسفه است. از زوایای دیگر نیز میتوان به فیلمهای مالیک نزدیک شد، که از آن جملهاند رویکردهای پدیدارشناختی، شالودهشکنانه و دلوزی به فیلم؛ جملگی این رویکردها در این مجموعه مطمح نظر نویسندگان بوده است.
کتاب «ترنس مالیک: فیلم و فلسفه» به شیوههای ممتاز و خصوصاً مستقلی به بررسی و تحلیل مجموعه آثار مالیک میپردازد: با نگاه به سنتی که مالیک در آن کار میکند، جهتگیری خلاقانۀ فیلمساز و بحث دربارۀ روشهایی که نقد و نقادی با توسل به آنها میتواند نور تازهای به اعماق فلسفی این فیلمهای تأملبرانگیز بتاباند.
دیوید مارتین _جونز، استاد مطالعات فیلمِ دانشگاه سنت اندروز بریتانیا، دربارۀ این کتاب میگوید: «ترنس مالیک: فیلم و فلسفه دربردارندۀ طیف فوق¬العاده مهیجی از رویکردهای مختلف به فیلمهای مالیک است که نور تازه¬ای به اعماق فلسفی اندیشمندترین مؤلف سینما در دهههای اخیر میتاباند. مقالههای این کتاب، همانگونه که انتظارش میرود، کارنامۀ سینمایی مالیک را افزون بر آرای هایدگر و کاول، با دیدگاههای جذاب دلوز، هگل، مارکس، شیلر، دریدا، و مرلو ـ پونتی مواجه میکند و نظریهپردازان سرشناس فیلم همچون سوبچاک و برانیگان را نیز از نظر دور نمیدارد. این کتاب مکاشفهای فوقالعاده خواندنی دربارۀ مهمترین فیلمهای مالیک در کسوت نویسنده و کارگردان است، از زمینهای بایر گرفته تا جهان نو. کتابی که در دست دارید، به معنای دقیق، از طلایهداران پیشرفتهای اخیر در زمینۀ فلسفۀ فیلم است و خواندن آن را به تمام علاقهمندانِ این دست موضوعات اکیداً پیشنهاد میکنم.»
«ترنس مالیک: فیلم و فلسفه» با ترجمۀ حسامالدین موسوی ریزی مترجم کتاب سینمای لارس فون ترییه: شکستن امواج، در ۳۲۸ صفحه و به قیمت ۲۶۰۰۰ تومان توسط نشر لِگا روانۀ بازار کتاب شده است.