خبرگزاری کار ایران

سیمرغ غول‌پیکر و پدر رستم در خیابان‌های تهران

asdasd
کد خبر : ۶۶۰۱۶۶

«زال و سیمرغ» نمایشی عروسکی براساس داستان شاهنامه و به کارگردانی سعید ذبیحی است که در بخش فضای باز هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک حضور دارد.

سعید ذبیحی (کارگردان نمایش عروسکی «زال و سیمرغ») در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به مواجهه و برداشت خود از این داستان شاهنامه گفت: وقتی به این داستان برخورد کردم به‌نظرم رسید که انگار فردوسی این اثر را برای یک نمایش عروسکی خلق کرده است. لذا داستان را به همان شکلی که در شاهنامه وجود دارد و تنها با کم کردم ابیاتی، در قالب نمایشی عروسکی استفاده کردیم.

این کارگردان تئاتر با تاکید بر اینکه سبک و سیاق قصه زال و سیمرغ به گونه‌ای است که انگار حکیم ابوالقاسم فردوسی یک نمایشنامه عروسکی نوشته، گفت: شکل ورود سیمرغ به قصه، به دنیا آمدن کودکی که سر و صورتش سفید است و سایر نشانه‌های داستان همه کمک می‌کند تا زال و سیمرغ به زیبایی در قالب اثری عروسکی اجرا شود.

ذبیحی با بیان اینکه از دو نوع عروسک در این نمایش استفاده شده است، توضیح داد: سیمرغ در هیبت عروسکی غول پیکر ساخته شده و در قسمت سر او میله‌ای است که با آن عروسک‌گردانی می‌شود و بقیه عروسک‌ها به شکل ماسک عروسک هستند. در مجموع علاوه بر سیمرغ هشت ماسک عروسک داریم که شخصیت‌های قصه را شکل می‌دهند.

او با آرزوی اینکه جشنواره عروسکی تهران مبارک تا به پایان خوب و پر انرژی باشد، گفت: هر زمانی خانم مرضیه برومند دبیر جشنواره بوده این اتفاق افتاده و جا دارد از ایشان و تیم کاربلدشان تشکر کنم.

ذبیحی با اشاره به عواملی که در نمایش عروسکی «زال و سیمرغ» او را همراهی می‌کنند، گفت: بازیگر نقال اثر، وحید خسروی است و خانم اقبالی زیر نظر استاد پاکدشت کار ساخت عروسک‌ها را انجام دادند؛ همچنین وحید وزیری ساخت موسیقی را برعهده داشته و عروسک‌گردان‌های زال و سیمرغ هاشم پورمحمد، عباس درکه، ارسلان پیر، محسن امیری، سعیده موسوی، فاطمه مهدی‌آبادی، سعیده ذبیحی و پگاه پورکاشفی هستند. تبلیغات و طراحی پوستر هم به عهده مهدی اسدی بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز