خبرگزاری کار ایران

در مراسم تشییع پیکر منوچهر عسگری‌نسب مطرح شد؛

بزرگ‌مرد اخلاق در سینما را از دست دادیم/خانه‌سینما فقط جایی برای برگزاری مراسم فوت شده‌است+عکس

asdasd
کد خبر : ۶۵۶۲۷۶

مراسم تشییع منوچهر عسگری‌نسب، کارگردان سینما و یکی از بنیانگذاران خانه سینما، صبح امروز از ساختمان شماره ۲ این خانه با حضور دوستان و اهالی رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین ترابی مستندساز و از دوستان عسگری‌نسب گفت: عسگری‌نسب با وجود آنکه در ابتدای انقلاب بورسیه آمریکا را داشت و در زمانی که در بزنگاه پیروزی انقلاب بسیاری کشور را ترک می‌کردند، او در ایران ماند و به سینما و تلویزیون ایران خدمت کرد و به نسل جدید آموزش داد.

وی ادامه داد: عسگری‌نسب از ابتدای انقلاب دلبسته انقلاب و رهبر انقلاب بود و تلاش‌های زیادی برای رونق سینما کرد هرچند این اواخر مایوس بود و حتی دلزده دفتر سینمایی‌اش را تعطیل کرد.  

محسین امیریوسفی رئیس کانون کارگردانان سینما نیز گفت: عسگری‌نسب متعلق به دوره ۶۰ بود. دهه ۶۰ دورانی بود که عشق به سینما و اتحاد در سینما بیشتر از امروز بود و علیرغم همه مشکلات و جنگ تحمیلی فیلم‌های بسیار خوبی ساخته می‌شد زیرا اهالی سینما بیشتر در کنار هم بودند.

وی با انتقاد از بحث‌هایی همچون بازیگر سالاری، کارگردان‌سالاری و سرمایه‌سالاری در سینمای امروز گفت: در دهه ۶۰ از این سالاربازی‌ها خبری نبود و سینماسالاری وجود داشت و امیدوارم به سمتی برویم که دوباره به فضای صمیمی دهه ۶۰ باز گردیم.

داریوش آشوری تدوینگر و از دوستان قدیمی عسگری‌نسب نیز طی سخنانی گفت: امروز بزرگ‌مرد اخلاق در سینما را از دست دادیم و او کسی بود که حتی شب‌ها و در زیر موشک‌باران فیلم و سریال می‌ساخت و مدت یک ماه برای یک اثر سینمایی به خانه نمی‌رفت و در وزارت ارشاد در کیسه خواب می‌خوابید.

وی ادامه داد: فقدان چنین مردی برای سینمای ایران ضایعه دردناکی است اما امیدوارم نهادهایی همچون خانه سینما، بنیاد سینمایی فارابی که توسط وی بنیانگذاری شد، به سینماگران در قید حیات بیشتر توجه کنند.

آشوری ادامه داد: قدر پیشکسوتان را بدانیم و فقط مراسم فوت آنها را با شکوه برگزار نکنیم. متاسفانه خانه سینما فقط تبدیل به جایی برای برگزاری مراسم فوت شده است. عسگری‌نسب کارهای زیادی برای سینما و تلوزیون انجام داد اما مورد بی‌مهری قرار گرفت و به همین دلیل دلخور بود.

سعید پورصمیمی بازیگر پیشکسوت سینما نیز طی سخنانی گفت: امروز مراسم وداع با یکی از تاثیرگذارترین کارگردان‌های سینمای ایران را برگزار می‌کنیم. آیا باید چنین افرادی این میزان زود فراموش شوند.

وی ادامه داد: امروز کسانی که در این مراسم حضور دارند علاقمندان جدی سینما هستند و مانند عسگری‌نسب به دور از جنجال در سینما فعالیت می‌کنند و همانند وی از نسلی نیستند که دائم بخواهند فقط عکس یادگاری بگیرند یا تصویرشان منتشر شود.

پورصمیمی ادامه داد: عسگری‌نسب متانت و محافظه‌کاری داشت اما در عین حال رک بود و حرفش را رو در رو می‌زد و مانند برخی افراد ساده‌لوح پشت سر دیگران حرف نمی‌زد به خیال آنکه آن حرف به گوش کسی نمی‌رسد.

وی ادامه داد: عسگری‌نسب بازنشستگی خودش را زودتر به جلو انداخت و از اخلاق او می‌آمد و چه خوب است که انسان زمانی که متوجه شد باید از مسئولیت و کاری کنار برود خودش برود قبل از آنکه او را کنار بگذارند.

  عبداله اسفندیاری تهیه‌کننده سینما نیز گفت: عسگری‌نسب مردی پاکدست و پاک‌چشم بود و بسیار با اخلاق بود و نقش پررنگی در شکل‌گیری اصناف سینمایی و خانه سینما داشت و جزو اولین هیئت مدیره منصوب برای تشکیل و راه‌اندازی خانه سینما و به نوعی اولین مدیر عامل خانه سینما بود.

وی ادامه داد: عسگری‌نسب در مسائل مالی بسیار محتاط بود و با سلامت نفس کار می‌کرد اما در سال‌های آخر به شدت پرهیز می‌کرد از اینکه در محافل سینمایی حضور پیدا کنند و اصلا دوست نداشت خودش را درگیر مسائل مدیریتی کند و فقط به آموزش در سینما علاقه داشت.

منوچهر محمدی تهیه‌کننده سینما طی سخنانی گفت: آشنایی ما باهم به روز اول جنگ بازمی‌گردد زمانی که ما از صداوسیما می‌خواستیم به سمت مناطق جنگی برویم و گروهی را برای اعزام آماده کرده بود و عسگری‌نسب خود داوطلب شد تا همراه ما بیاید و جزو اولین نیروهای داوطلبی بود که از طرف صداوسیما به مناطق جنگی رفتند.

وی ادامه داد: در طی حضورمان در روزهای اول جنگ عسگری‌نسب تصاویری گرفت و همراه با وی فیلم‌هایی ساختیم که بسیار خاص بود و از لحاظ سندیت بسیار ارزشمند بود هرچند همچنان امکان پخش آن فیلم‌ها وجود ندارد و در بایگانی محرمانه سازمان صداوسیما باقی مانده است.

محمدی ادامه داد: عسگری‌نسب سریال‌های خوبی ساخت که یکی از آنها خانه در انتظار بود که درباره مردم جنگ زده خوزستان بود و قسمت اول این سریال بسیار باکیفیت بود به شکلی که سیدمحمد بهشتی دبیر اولین دوره جشنواره فیلم فجر، آن را در بخش مسابقه شرکت داد و حتی نامزد چند جایزه شد.

کامران ملکی طی سخنانی گفت: امروز ما برای یکی از پایه‌گذاران سینمای بعد از انقلاب جمع شدیم و کسانی که در این مراسم حضور دارند به عنوان نسل اول سینمای بعد از انقلاب باعث رشد سینما در کشور شدند.

هومن عسگری‌نسب فرزند منوچهر عسگری‌نسب نیز طی سخنانی با اشاره به روزمه کاری پدرش از همه کسانی که در مراسم امروز شرکت کردند تشکر کرد.

در پایان مراسم نماز میت بر پیکر مرحوم منوچهر عسگری‌نسب توسط حجت الاسلام دعایی اقامه شد و پیکر وی به قطعه هنرمندان برای تدفین منتقل شد.

مراسم یادبود منوچهر عسگری‌نسب روز جمعه ۲۶ مرداد از ساعت ۱۱ صبح در مسجد پیامبر اعظم(ص) در خیابان شریعتی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز