خبرگزاری کار ایران

روایتی مجسم از ترانه «خسته خسته از جفای» در کتاب «کابل تا بلخ»

asdasd
کد خبر : ۶۵۵۸۳۶

«کابل تا بلخ» یک سفرنامه به قلم سیدمحمد رضوی و شامل روایتی از امروز و دیروز افغانستان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «کابل تا بلخ» با زیر عنوان سفرنامه توسط انتشارات فرهنگ رضوی منتشر شده است.

سیدمحمد رضوی؛ کتاب را براساس تجربه‌‌ای که خود آن را ناب توصیف کرده، از سفرش در سال ۱۳۸۱ به افغانستان نوشته و آن را به مردم دیار افغانستان در سراستر جهان تقدیم کرده است.

در این سفرنوشت؛ رویدادهای مهم تاریخی کشور افغانستان، سیستم سیاسی و جمعیتی و حتی جغرافیایی کشور همسایه و هم‌زبانمان برای خواننده‌ روایت می‌شود.

سفرنامه «کابل تا بلخ» خواننده را تا افغانستان دهه‌ی ۸۰ میلادی و زمان اشغالش توسط شوری و مبارزه مجاهدان افغان در زمان به عقب می‌برد و او با چگونگی قدرت گرفتن طالبان و بن‌لادن درست پس از پیروزی مجاهدان بر دومین ارتش جهان و پس از آن حادثه یازده سپتامبر و حمله آمریکا به این کشور و ترور احمدشاه مسعود قدم به قدم همراه می‌شود تا در نهایت با فحوای ترانه‌ی «خسته خسته از جفای» همذات‌پنداری می‌کند.

نویسنده در بخشی از روایت خود؛ ضمن توصیف آثار خرابی‌هایی که از حمله آمریکا به جای مانده، می‌نویسد:

«... البته، خرابی‌ها تنها به دلیل حملات اخیر نبود. این کشور مدت سی سال بود که در جنگ داخلی به سر می‌برد و پس از اشغال سال ۱۳۸۰ میلادی، توسط ارتش اتحاد جماهیر شوروی سابق، تا امروز افغانستان روی خوش ندیده است.»

کتاب گریزی هم دارد به ارتباط‌های فرهنگی و زبانی ایران و افغانستان و اشاراتی از شاهنامه را برای رساندن این منظور خود مورد استفاده قرار می‌دهد به ویژه در توصیف سفرش با روستای تخت‌رستم که می‌گویند داستان‌های شاهنامه به لحاظ تاریخی و جغرافیایی در آن منطقه رخ داده و آن‌گونه که رضوی نوشته؛ آثار باستانی باقیمانده در منطقه هم حکایت از وقوع حوادث اسطوره‌ای تاریخی ثبت شده در شاهنامه دارند.

سیدمحمد رضوی در سفرش به افغانستان سری هم به کنسولگری ایران در کابل زده و به همین بهانه از حادثه‌ی اشغال سفارت ایران توسط طالبان و شهادت کارمندان کنسولگری ایران و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران یاد می‌کند.

کتاب «کابل تا بلخ» سفرنامه‌ای‌ست به سرزمینی با قدمت تاریخی ۵۰۰۰ هزار ساله و پر از اشتراکات فرهنگی و زبانی و تاریخی با ایرانِ ما. این کتاب به قلم سیدمحمد رضوی در ۸۶ صفحه و به قیمت ۱۲۰۰۰ تومان توسط انتشارات فرهنگ رضوی منتشر شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز