خبرگزاری کار ایران

نمکی در دانشگاه ارومیه:

بودجه بخش آموزش عالی ۱۰۰ در صد تخصیص می‌یابد

asdasd
کد خبر : ۶۵۳۶۹۲

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور در دانشگاه ارومیه گفت: اصرار داریم بودجه بخش آموزش عالی را ۱۰۰ درصد اختصاص دهیم.

به گزارش ایلنا،‌ در نشستی که با حضور معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور، رئیس امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان بودجه کشور، استاندار آذربایجان غربی و روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی استان در محل پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه تشکیل شد، نمکی با بیان اینکه ما معتقدیم دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در این روزهای سخت باید مورد حمایت قرار گیرند، اظهار داشت: بودجه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی قطعاً با بیشترین میزان تخصیص خواهد یافت و این دانشگاه ها هستند که با دخالت در معضلات منطقه ای و ملی می توانند بر مشکلات فائق آیند.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور در دانشگاه ارومیه با بیان اینکه امسال برنامه داریم کمبود تخصیص های بودجه ای در آموزش عالی را جبران کنیم، گفت: ما پشت دیوارهای شیشه ای و در خلا با هم در ارتباط هستیم و بسیاری از محققان اقدام به انجام کارهای پژوهشی می کنند که قبلاً در جای دیگری از کشور به سرانجام رسیده است و این اتلاف بیت المال را در پی دارد و باید از کارها و مدیریت های جزیره ای پرهیز کرد.

نمکی تصریح کرد: ما صدها رشته دانشگاهی اضافه کرده ایم اما نتوانسته ایم ثروت ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: همان طور که دانشگاه ها از دولت و دولتمردان انتظار دارند، دولت هم از دانشگاه ها انتظاراتی دارد. دانشگاه های ما هنوز جامعه محور و مسئله محور نشده اند این دانشگاه ها هستند که باید مشعل تحول را روشن کرده و به دست جامعه بسپارند و در این حالت است که گفته می شود دانشگاه ها محور تغییرات بنیادین در سطح کشور شده اند.

نمکی گفت: دانشگاه زمانی رشد چشمگیر خواهد داشت که اثراتش در جامعه دیده شود اما اگرنتوانیم اثراتش را سه تا پنج سال بعد ارزیابی و مشاهده کنیم یعنی عملاً در توسعه گامی برنداشته و این عمده ترین کاستی دانشگاه ها است.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: نبود توسعه اجتماعی و عدم خلق سرمایه های انسانی از عوارض توسعه ناپایدار است که جامعه ما با آن مواجه است.

وی عنوان کرد: چندین برنامه توسعه در کشور ما تهیه شده، اما کارشناسان بدون توجه به وجود انسان های توسعه یافته به عنوان مهم ترین رکن توسعه؛ اقدام به برنامه ریزی کردند و این در حالی است که امروز انسان توسعه یافته به عنوان سرمایه های اصلی توسعه در نظر گرفته می شود و ما از آن غافل شدیم.

نمکی افزود: اگر جامعه ای دارای تمامی زیرساخت های توسعه ولی فاقد انسان توسعه یافته باشد، تمامی این زیرساخت ها را در عرض مدت کوتاهی از دست خواهد داد.

وی بر تدوین سند توسعه استان آذربایجان غربی تاکید کرد و گفت: قطعاً نمی توان با یک برنامه مشخص تمام مملکت را اداره کرد و باید اقدام به تهیه و تدوین سند توسعه هر منطقه و بخش کشور براساس قابلیت ها و بضاعت های همان منطقه و استان کرد.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه از پایلوت پنج استان سیستان و بلوچستان، خوزستان، کرمانشاه، ایلام و آذربایجان غربی خبر داد و گفت: در سطح استان یک کمیته اجرایی مصوب شد که استاندار آذربایجان غربی، رئیس، مدیر سازمان برنامه و بودجه استان دبیر آن و یک نفر از سوی سازمان برنامه و بودجه به عنوان نماینده این سازمان و مدیر اجرایی برای پیگیری مشکلات و انعکاس نتایج جلسات به عضویت این کمیته در می آید.

وی همچنین از آغاز به کار این کمیته طی دو هفته آینده خبر داد و گفت: از دو هفته آینده مدیران اجرایی استان جلسات خود را برگزار کرده و صورت جلسات ماهیانه خود و کارهایی را که باید انجام شود، لحاظ و به سازمان برنامه و بودجه منعکس می کنند و سازمان برنامه و بودجه برنامه های مصوب را در سال ۹۷ و اگر نشد برای سال ۹۸ در طول برنامه توسعه ششم اجرایی می کند.

رحیم حب نقی، رئیس دانشگاه ارومیه نیز در سخنانی خواهان رسیدگی و تخصیص بودجه برای مشکل آب شرب پردیس نازلوی این دانشگاه و جدایی دامپروری از دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی در پردیس نازلو شد.

رئیس دانشگاه ارومیه همچنین با اشاره به پیشینه راه اندازی پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه از اجرای سه طرح پایش آب ها، ۴۰ درصد کاهش آب کشاورزی و طرح مشترک با جایکا، در ارتباط با احیای دریاچه ارومیه در دانشگاه ارومیه سخن گفت.ارائه طرح احیای دریاچه ارومیه در طی دو سال و تولید واکسن ضد سرطان از جمله طرح های دانشگاه ارومیه در این نشست بود که توسط دکتر آق و دکتر دلیرژ از استاداند دانشگاه ارومیه و مجریان طرح ها ارائه شد.

روسای دانشگاه های علوم پزشکی استان، صنعتی و پارک علم و فناوری استان از دیگر سخنرانان نشست بودند.

همچنین دکتر گرایی نژاد رئیس امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان بودجه پس از بازدیدی که از دانشکده ها و پژوهشکده های دانشگاه ارومیه داشت در نشستی مشترک با اعضای هیات رییسه و مدیران ارشد دانشگاه ارومیه گفت: بودجه سال جاری دانشگاه ها زیرنظر مستقیم وزارت علوم به ۷۷ هزار میلیارد ریال رسیده است که این رقم نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته و رقم بسیار قابل قبولی است.

گرایی نژاد افزود: اختصاص بودجه ۷۷ هزار میلیاردی بهترین فرصت برای دانشگاه ها است که بتوانند برنامه های خود را به مرحله اجرا برسانند

رئیس امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان بودجه کشور با ارائه توضیحاتی از سند آموزش عالی گفت: در این سند چهل چالش اساسی در زمینه آموزش عالی مطرح شده است که تعامل بیشتر دانشگاه و جامعه، کاهش توسعه کمی و افزودن توسعه کیفی و اقتصاد محور بودن دانشگاه ها از مهم ترین چالش های سند مذکور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز