خبرگزاری کار ایران

کمالی پور در موافقت با کلیات طرح صدور چک:

۷۵ درصد جرایم غیرعمد ناشی از صدور چک برگشتی است

asdasd
کد خبر : ۶۵۳۵۴۳

یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره اصلاحیه قانون صدور چک گفت: بیش از ۷۵ درصد زندانیان جرایم غیرعمد ناشی از صدور چک برگشتی است که در دوسال اخیر افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، یحیی کمالی پور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات اصلاحیه قانون صدور چک با بیان این که  در اظهارنظر مخالفان کلیات طرح بر عدم ضرورت اصلاح قانون اشاره ای نشد، گفت: این قانون دچار ابهام و ناکارآمدی است و اصلاحات آن ضروری است. تصمیم گیری در رابطه با کلیات طرح است و می توان ابهامات را در جزئیات مرتفع کرد کمااینکه با اصل ۷۵ قانون اساسی هم مغایر نیست.

نماینده مردم جیرفت ادامه داد: در سال ۹۶ چک‌های صادره ۲۲۵ میلیون برگه به مبلغ ۱۴۸۰ میلیارد تومان است که این موضوع در افزایش نقدینگی و تورم کشور تاثیرگذار است.

 وی با بیان این که  ۷۵ درصد زندانیان جرایم غیرعمد ناشی از صدور چک برگشتی است، گفت: در ۲ سال اخیر این میزان رشد ۲۵ درصدی داشته است علاوه بر این چک برگشتی رتبه ۲ در پرونده های حقوقی و رتبه ۴ در تمامی پرونده های قضایی را شامل می شود. در سال ۹۵ حدود ۱۷ میلیون برگه چک صادر شده که این میزان در سال ۹۶ به ۳۰ میلیون برگه چک می رسد، متاسفانه این موضوع سبب افزایش بی اعتمادی به چک در بین فعالان اقتصادی شده است.

این عضو  کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس دهم ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع مالی، اصلاح قانون چک کار اساسی است زیرا به موجب این طرح تمرکز چک از دست بانک مرکزی به بانک های تجاری داده می شود همچنین امکان استعلام آنی وضعیت صادرکننده در طرح لحاظ شده است کما اینکه باعث کاهش جمعیت کیفری هم می شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز