خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

انتقاد از ادامه فعالیت پیمانکاران متخلف در مدیریت شهری جدید

asdasd
کد خبر : ۶۵۱۳۴۴

حقوقدان و فعال حقوق کودک با اشاره به وضعیت هولناک کودکان زباله‌گرد از ادامه فعالیت پیمانکاران متخلف در مدیریت شهری جدید انتقاد کرد.

هادی شریعتی (حقوقدان و فعال حقوق کودک) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، شرایط کودکان زباله‌گرد را هولناک توصیف کرد و گفت: فقر هر روز گسترده‌تر و تعداد این کودکان نیز به تبعیت از این فقر  هر روز بیشتر می‌شود.

او در ارتباط با دفن کودکان زباله‌گرد بیمار در مراکز پسماند که توسط طیبه سیاوشی (نماینده مجلس) عنوان شده، گفت: به شکل مستمر با این کودکان ارتباط داشتم و از مراکز رسمی و غیررسمی بسیاری بازدید داشته‌ام، اما مواجه مستقیمی با این مسئله نداشته‌ام که بدون شک اگر با چنین فاجعه غم‌انگیزی رو به رو می‌شدم، مسئولان و رسانه‌ها را پیشتر  مطلع می‌کردم.

شریعتی تاکید کرد که عدم مواجه شخصی با این موضوع به معنی تکذیب این مسئله نیست؛ بلکه دلیل اصلی آن عدم فعالیت در منطقه ذکر شده و نداشتن مستندات است.

او افزود: در صورت صحت این ماجرا بحث زباله گردی کودکان وارد فاز جدیدی خواهد شد و یکی از اقدامات اصلی برخورد جدی با کسانی است که این کودکان را به کار می‌گمارند و بعد از برخورد پیشنهاد اقدامات حمایتی برای جدا کردن کودکان از بحث زباله‌گردی  مطرح است.

فعال حقوق کودک گفت: این مسئله را نیز باید در نظر داشت، آنچه که هم‌اکنون در مراکز رسمی و غیررسمی پسماند رخ می‌دهد، مرگ تدریجی کودکان زباله‌گرد است. عمق فاجعه را فقط باید از نزدیک مشاهده کرد، قطع شدن دست و پا به دلیل عفونت‌های داخلی بدن، بیماری‌هایی عفونی و انگلی واگیردار و عدم امکانات برای پیگیری درمان تنها بخشی از این فاجعه هولناک است.

شریعتی در ادامه گفت: از چند سال قبل بارها نسبت به رشد این فاجعه بخصوص در شهر تهران  هشدار داده بودم در آن زمان مدیریت وقت پسماند در جلسه‌ای، حضور حتی یک کودک را در بخش زباله‌گردی انکار می‌کرد. این انکارها آغاز راهی بود  که حالا به خبرهای وحشتناکی منجر شده است.

این حقوقدان تصریح کرد: به نظر می‌رسد؛ بخشی از این انکارها بر پایه منافع  هنگفت مالی است که از این طریق نصیب پیمانکاران می‌شود که متاسفانه در مدیریت فعلی شهرداری نیز همین رویه تکرار می‌شود و ادامه پیدا کرده‌است.اصولا قدرت مافیایی پیمانکاران در این موضوع غیرقابل کتمان است، این قدرت فراقانونی راه حل مسئله را مسدود کرده است و حتی سوختن و کشته شدن دو کودک زباله گرد در مراکز پسماند هم نتوانست باعث عقب‌نشینی این سودجویی شهری شود.

او افزود: صرف رسانه‌ای شدن موضوع نمی‌تواند باعث حل آسیب شود، ما حتی نگران فردای بیکار شدن کودکان زباله‌گرد نیز هستیم شاید بتوان با زباله‌گردی کودکان مبارزه کرد، اما تکلیف این فقر گسترده چه خواهد شد؟!

شریعتی خاطرنشان کرد: برای حل مسئله و رفع نگرانی‌ها نیاز به تشکیل کمیته و اتاق فکری هستیم و با توجه به حضور نمایندگان دغدغه‌مند در این دوره مجلس می‌توان این اتاق فکر را با همکاری نمایندگان، سازمان‌های مدنی و سایر سازمان های مرتبط همچون شهرداری و وزارت رفاه تشکیل داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز