خبرگزاری کار ایران

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد:

دستگاه قضایی به عنوان مدعی‌العموم با هیچ فرد و دستگاهی مماشاتی ندارد

asdasd
کد خبر : ۶۵۰۴۴۵

اولین نشست شورای سیاست گزاری شورای حل اختلاف استان در سال ۹۷ برگزار شد.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام مزارعی رییس کل دادگستری در این نشست با ذکر حدیثی از پیامبر اسلام که مردم را عیال خداوند می داند به ارائه خدمت در شورای حل اختلاف اشاره نمود، اظهار کرد: تلاش و کوششی که در رسیدگی به پرونده ها در شورای حل اختلاف انجام می شود کمتر از رسیدگی در دیگر محاکم قضایی نیست. در این شوراها مبنای رسیدگی  برای اصلاح ذات البین و ایجاد صفا و صمیمیت و صلح و سازش در بین اصحاب پرونده هاست همین موضوع نیز در دیگر مراجع قضایی انجام می شود اما پرونده های شورای حل اختلاف از پیچیدگی خاصی برخوردار نیست بنابراین بخش عمده ای از مردم برای پیگیری مشکلات خود، به دستگاه قضایی مراجعه می کنند.

رییس کل دادگستری استان در ادامه اظهار داشت: دستگاه قضایی علاوه بر رسیدگی به درخواست ها و شکوائیه ها مردمی در سایر امور مانند راه و شهرسازی ،گرانی  بهداشت جامعه، امنیت و دیگر مواردی که دارای جنبه ی عمومی هستند، به عنوان مدعی العموم ورود کرده و با هیچ فرد و دستگاهی، مماشاتی ندارد.

در ادامه مزارعی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که موجب اطاله ی دادرسی در شورای حل اختلاف می شود عدم ثبت کامل مشخصات طرفین پرونده در دفاتر خدمات قضایی است، افزود: این موضوع سبب شده که شعب شورای حل اختلاف در رسیدگی ها به سبب عدم ثبت خوانده پرونده یا متشاکی با تجدید وقت مواجه شوندو همین امر باعث اطاله ی دادرسی است بنابراین لازم است دفاتر خدمات قضایی استان نسبت به ثبت مشخصات کامل اصحاب دعوی اقدام نمایند.

این مقام قضایی حضور قضات را در رسیدگی به پرونده های شورای حل اختلاف نیز مهم و ضروری دانست و گفت: همکاران محترم قضایی دارای ابلاغ رسیدگی در شورای حل اختلاف ، لازم است نسبت به حضور به موقع در شوراهای حل اختلاف محل کار خویش اقدام نموده و رسیدگی به پرونده ها را به ایام پایانی ماه موکول ننمایند.

در این نشست سید محمدابراهیم ساجدی معاون قضایی رییس کل در امور شوراهای حل اختلاف استان نیز در سخنانی اظهار داشت: در ۴ ماهه­ نخست سال جاری در ۱۱ حوزه قضایی استان تعداد ۹ هزار و ۴۸۱ فقره پرونده وارد و تعداد ۸ هزار و ۹۱۹ پرونده مختومه شده است.

وی افزود: در همین مدت یک هزار و ۶۷۶  فقره پرونده نیز با مصالحه مختومه شده است.

ساجدی در ادامه گفت: با توجه به اینکه با نصب دستگاه‌­های کارت خوان در شوراهای حل اختلاف عملیات پرداخت‌­های مالی پرونده جهت ابطال تمبر اعمال می شود اما در تعدادی از حوزه‌­های قضایی این دستگاه‌­ها عمل نمی‌نمایند.

وی در پایان گفت: مشکل دستگاه­‌های کارت خوان که شرکت سداد آن را پشتیبانی می‌نماید در برخی از استان‌‌ها نیز وجود دارد و حل نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز