خبرگزاری کار ایران

معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح کرد:

وجود 117 هزار بیکار و 160 هزار تبعه شاغل در کرمان/ مشارکت پایین بانوان در اشتغال استان

asdasd
کد خبر : ۶۴۹۴۶۳

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حالی از وجود 117 هزار بیکار در استان کرمان خبر داد که 160 هزار تبعه افغان شاغل در استان مشغول به کار هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمان، نصرالله بازوند در دوازدهمین جشنواره تجلیل از کارآفرینان برتر استان کرمان در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی استان افزود: کارآفرینانی که توانسته اند در شرایط سخت کنونی به لحاظ اقتصادی و فضای تحریم ها، گرهی از مشکلات کشور و استان کرمان در حوزه اشتغال باز کنند؛ شایسته تقدیر هستند.

وی با اشاره به برنامه های دولت دوازدهم برای حل مشکلات اقتصادی کشور اظهار داشت: در ابتدای شروع فعالیت دولت، برنامه ای دوازده بندی از طرف دولت برای حل مشکلا ت اقتصادی ارائه شد که شرایط تحریم مجدد اقتصادی از طرف دولت آمریکا، منجر به ایجاد اصلاحاتی در برنامه مذکور شده است و اجرای این برنامه نیازمند همدل و همکاری دولت، مردم، کارآفرینان و بخش خصوصی است.

بازوند در ارتباط با اهداف اساسی دولت در حمایت از کارآفرینان گفت: شناسایی ظرفیت ها و تونمندی های بالقوه منابع انسانی، تقویت خلاقیت، خودباوری و نوآوری، حفظ و نگهداشت استعدادهای انسانی، کشف استعدادهای سخت افزاری و نرم فزاری و ایجاد ارتباط ببین استعدادهای انسانی، محیطی و جغرافیایی از مهمترین اولیت های دولت در حمایت از کارآفرینان کشور است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با بیان موانع موجود بر سر راه کارآفرینی در کشور افزود: عدم وجود فرهنگ حمایت از نوآوری در کشور، نبود تعلق سازمانی و کاهش ضریب نفوذ مسئولیت پذیری، فقدان یک فرآیند مناسب برای تعریف کارآفرینی و حمایت از آن ها، عدم تخصیص منابع لازم برای کارآفرینی، عدم ارتباط پروژه های اقتصادی با ظرفیت های منطقه ای و نبود دانش حرفه ای و مهارت از مهمترین موانع و مشکلات پیش روی کارآفرینی در کشور است که حل این معضلات نیازمند برنامه ریزی و فرهنگ سازی است.

وی گفت: رویکردهای استراتژیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حل مشکلات اشتغال در استان کرمان با همکاری کارشناسان خود استان تعیین و مشخص شده است که در سه بخش کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات برنامه های لازم را ارائه می دهد.

بازوند در ادامه با اشاره به برنامه های استراتژیک بخش کشاورزی اظهار داشت: استان کرمان با چالش کم آبی جدی روبرو است به نحوی که بیش از 110 درصد منابع آبی آن مصرف شده است و این در شرایطی است که 300 هزار فرصت شغلی استان مربوط به حوزه کشاورزی است که بایستی با روش‌های کشت و ارائه محصولات جایگزین، جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته کشاورزی مرتبط با ظرفیت های اسان، افزایش کشت گل و گیاهان دارویی در مناطق کوهپایه ای و توسعه کشت گلخانه ای در استان؛ هم مشکل آب و هم مشکل اشتغال حل شود.

وی افزود: مداخله در ارتقاء بهره وری معادن خصوصی استان و ورود به عرصه جواهر و سنگ های تزئینی دو راهکاری است که به کمک آنها می‌توانیم زمینه توسعه کارآفرینی و ایجاد اشتغال در استان کرمان را فراهم کنیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ارائه چهار برنامه استراتژیک برای ارتقاء کارآفرینی و ایجاد اشتغال در استان کرمان اظهار داشت: گسترش و توسعه حوزه گردشگری در استان، افزایش راهنمایان گردشگری تحصیل کرده و متخصص در استان، ایجاد ساختار مناسب گردشگری و استفاده از خدمات دانش بنیان از مهمترین راهکارها در این ارتباط است.

بازوند با اشاره به وجود 32 رشته شغلی در استان کرمان گفت: 450 هزار شغل استان مربوط به این 32 رسته است و بنا داریم با ایجاد 10 رسته شغلی جدید در سطح استان، به ایجاد اشتغال 70 هزار نفر بصورت مستقیم کمک کنیم که این اشتغال از طریق توسعه فعالیت های گردشگری، تولید نرم افزار و سخت افزار در حوزه های تکنولوژی و کامپیوتر، توسعه کشت گیاهان دارویی با اولویت حنا، زیره و گل محمدی، تولید فرآورده های پسته، خرما و گردو، توسعه زیرساخت های حمل و نقل و توسعه صنایع دستی و سنگ های زینتی ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به وجود 160 هزار افغانی در استان کرمان گفت: این در حالی است که طبق آمار 117 هزار بیکار در سطح استان وجود دارد و از طرف دیگر، 160 هزار تبعه خارجی در مشاغل مختلف کشاورزی و خدماتی مشغول به کار هستند که این نشان می دهد استان کرمان ظرفیت لازم برای پاسخگویی به تقاضاهای اشتغال شهروندانش را دارد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مشارکت پایین بانوان در اشتغال استان را یکی دیگر از موانع پیش روی تولید برشمرد و افزود: سهم بانوان از اشتغال استان 9/9 درصد است که 5/2 درصد از میانگین کشوری پایین تر است.

بازوند با گذری بر آمار فارغ التحصیلان دانشگاهی در استان کرمان اظهار داشت: عدم تناسب تحصیلات عالی و اشتغال در استان کرمان فاجعه آور است به گونه ای که 40 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی استان در حوزه علوم انسانی هستند و متأسفانه بالاترین میزان بیکاری استان متعلق به این گروه است. همچنین 30 درصد از فارغ التحصیلان استان در حوزه های فنی و مهندسی هستند که این آمار بلحاظ کمیت خوب است ولی بلحاظ کیفیت بایستی این آمار منجر به تقویت رونق فعالیت اقتصادی در معادن استان بشود.

وی با اشاره به سهمیه 30 درصدی اشتغال استان به بخش کشاورزی گفت: با وجود 300 هزار فرصت شغلی در استان کرمان و علیرغم وجود ظرفی های بالقوه این بخش، متأسفانه تنها 6 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه استان متعلق به این حوزه است که 80 درصد همین آمار نیز بدلیل عدم مهارت لازم و نبود رابطه مناسب مابین رشته های دانشگاهی و ظرفیت های کشاورزی منطقه بیکار هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز