خبرگزاری کار ایران

حبیب‌زاده مطرح کرد:

‌گله‌مندی شورایاری‌‌ها به علت عدم پاسخگوییِ سیستم

asdasd
کد خبر : ۶۴۸۱۹۳

عضو شورای شهر گفت: باید به نقطه ای برسیم که مردم در مرحله عمل و اجرا به چشم خود ببینند که می‌توانند در مسائل محلات تاثیرگذار باشند نه اینکه در ایام انتخابات به پشت تریبون‌ها برویم و تنها شعار دهیم.

به گزارش ایلنا، افشین حبیب زاده (عضو شورای شهر) در اولین نشست هیات رییسه کارگروه‌های تخصصی شورایاری مناطق ۲، ۱۰، ۱۷ و ۱۹ که در محل شهرداری منطقه دو تهران برگزار شد، گفت: هدف اصلی از تشکیل کارگروه‌های تخصصی در شورایاری‌ها افزایش مشارکت مردم در مناسبات شهری است. پیش بینی تشکیل کارگروه‌ها کار ما نبود بلکه از قبل پیش بینی شده بود اما به مرحله اجرا نرسیده بود.

وی خواست شورای شهر تهران از شورایاری‌ها را افزایش مشارکت مردم در محلات در حوزه مربوط به مشکلات و سایر مسائل در محل زندگی خود عنوان کرد و افزود: باید به نقطه‌ای برسیم که مردم در مرحله عمل و اجرا به چشم خود ببینند که می‌توانند در مسائل محلات تاثیرگذار باشند نه اینکه در ایام انتخابات به پشت تریبون‌ها برویم و تنها شعار دهیم. مردم از این حرف‌ها زیاد شنیده‌اند و اکنون باید خود را در امور اجرایی سهیم بدانند.

عضو ستاد هماهنگی شورایاری‌ها شهر تهران با اشاره به تدوین آیین نامه جدید شورایاری‌ها اظهار کرد: در این آیین نامه جدید برای کارگروه محلات سقف قرار ندادیم تا هر تعداد از افراد که می توانند و حرف دارند در جلسات این کارگروه شرکت و نظرات خود را اعلان کنند تا از این طریق بتوانیم مشارکت مردمی را افزایش دهیم. از سوی دیگر در این آیین‌نامه هم تاکید کرده‌ایم که نشست‌های کارگروه‌ها را در زمان و مکان مناسب قرار داده و آن را اطلاع رسانی محله‌ای کنند و از تمام مردم علاقه مند به مسائل برای شرکت در جلسات دعوت کنند. امیدوارم سریع‌تر به این هدف برسیم و بعد از چند ماه وقتی که به برای بازدید به محلات می‌آییم از مردم بشنویم که در موضوعات محلی حضور دارند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران بر لزوم ایجاد کانال ارتباطی میان کارگروه‌های تخصصی شورایاری برای تجمیع مطالبات و انتقال آنها به مدیران اجرایی شهری تاکید کرد و گفت: کارگروه‌های مختلف مناطق باید حداقل ماهی یکبار با یکدیگر جلسه داشته و پس از کارشناسی مسائل، اولویت بندی موارد و جمع بندی موضوعات، مسائل را در جلسه مشترک با شهردار منطقه و معاونین وی مطرح و نتایج آن را مصوب کنند. ادامه روند هم به این صورت است که برای بخشی که بودجه در نظر گرفته شده و اولویت هم دارد، از سوی شهردار دستور اجرایی شدن آن صادر می‌شود. برای آن بخش هم که باید ردیف بودجه‌ای در نظر گرفته شود، اگر ضرورت داشت شهرداران مناطق در اصلاحیه‌های بودجه به شورا می‌آورند و آنجا تصویب می‌کنیم و اگر ضرورت نداشت، در بودجه سال آینده دیده می‌شود.

حبیب زاده ادامه داد: آرزوی هر مدیر اجرایی این است که بتواند موضوعات مربوط به حیطه کاری خود را با همکاری خود مردم حل و رضایت آنها را کسب کند. اگر ما همین یک کار را بتوانیم به طور صحیح در طول ۴ سال انجام و به پیش برده و جا بیاندازیم کار بزرگی صورت گرفته است.

رییس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران گفت: قبل از تشکیل این کارگروه‌های تخصصی در شورایاری‌ها ما مراجعات متعددی داشتیم که از تمرکز قدرت در شورایاری‌ها گله می‌کردند.

وی افزود: من در بازه زمانی که رای آوردیم تا زمانی که کار خود را در شورای شهر آغاز کردیم، مراجعات متعدد از سوی شورایاری‌ها اکثر مناطق داشتم که گله‌مند بودند که سیستم پاسخگوی آنها نیست. بعد از کار کارشناسی به این نتیجه رسیدیم که ظرفیت کارگروه‌ها وجود دارد و از آن بهره گرفتیم. بازهم در حال آسیب شناسی هستیم. همین الان متخصصانی که چندین سال بر این موضوعات کار کرده‌اند و بسیاری از آنها را هم می‌شناسید در حال فعالیت هستند و ان شالله نتایج این آسیب شناسی‌ها با حضور خود شورایاری‌ها را قبل از نهایی شدن مورد بررسی قرار خواهیم داد.

عضو ستاد هماهنگی شورایاری‌ها شهر تهران به تشکیل پهنه‌های جدید در شهر تهران اشاره کرد و گفت: قبلا پهنه‌های شمال، جنوب، شرق و غرب وجود داشت که باعث می‌شد، در این پهنه‌ها شورایاری‌ها با مسائلی که خیلی شبیه به هم هستند، درگیر شوند. پس از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که جهت افزایش کارایی پهنه‌ها را تغییر دهیم و از این رو تهران را برش طولی زدیم و پهنه‌های جدید طراحی کردیم. مثلا اکنون یک پهنه از منطقه ۲، ۱۰، ۱۷ و ۱۹ تشکیل شده که می‌توانند با یکدیگر جلسه گذاشته و از مشکلات هم باخبر شده و از تجربیات یکدیگر استفاده کنند. به طور مثال مشکلاتی که در مناطق جنوبی وجود دارد شاید قبلا در مناطق شمالی نیز وجود داشته و آنها توانسته‌اند این موضوعات را حل کنند.

وی ادامه داد: شرط موفقیت در کسب تجربه و حل مشکلات در این است که مناطق با یکدیگر جلسه مشترک برگزار کرده و مسائلی که درگیر آن هستند را بررسی و برای آن راه حل پیدا کنند. باید این مرز میان شمال و جنوب برداشته شود و این طراحی پهنه‌های جدید باعث شده که ارتباط میان مناطق بیشتر شده و شکاف میان آنها کاهش یاید. هر یک از مناطق از ویژگی‌های برخوردار هستند که ما به همه آنها نیاز داریم و قطعا شورایاران با ارتباط گرفتن با یکدیگر می‌توانند این ویژگی‌ها را در مناطق متعادل کنند تا همه از نتایج آن بهره مند شوند.

حبیب زاده در بخش دیگری از این نشست یادآور شد: شورایاری‌ها گویا سال‌ها مامور بودند تا در جلسات با اعضای شورا تنها از مشکلات محلات سخن بگویند در حالی که ما می‌توانستیم از طریق کارشناسان گزارش کاملی از مشکلات مناطق و محلات را در اختیار داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بخشی از هدف تشکیل شورایاری‌ها اعلام مسائل و نواقص بود، اظهار کرد: شورای شهر شورایاری‌ها را تشکیل دادند تا یار شورا باشد و از این یارهای خود بتواند کمک بگیرد تا به محلات برود و بعد آنجا مشارکت مردم را بالا ببرد.  بخشی از این مشارکت‌ها احصای آسیب‌ها و مشکلات است و بخش دیگر ارائه راهکار ها است. اما روح حاکم بر آن این است که خود مردم این کارها را انجام دهند که این امر تا کنون حاصل نشده است و خواهش من این است که بتوانیم با کمک شورایاری‌ها به این سمت حرکت کنیم.

حبیب زاده گفت: در حال حاضر معیارهایی برای انتخاب شورایار برتر در حال تدوین و تعریف است و قطعا در آینده نزدیک شورایاران برتر را معرفی خواهیم کرد.

عضو شورای شهر تهران در پایان از شورایاری‌ها خواست برای موفقیت بیشتر در سطح مناطق کارشناسان مسائل که در محلات مختلف زندگی می‌کنند، را شناسایی و از آنها درخواست حضور در جلسات را داشته باشند تا از این طریق بتوان با استفاده از ظرفیت‌های آنان مشکلات را در سطح محلات حل کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز